Szegednek kellett volna azt az utat bejárnia, mint amit Kecskemét, de nem tudott élni a lehetőségeivel – jelentette ki Zombor Gábor államtitkár, aki 2006-tól volt Bács-Kiskun megyeszékhelyének polgármestere.
Tízezer új munkahely, 330 milliárd forintnyi fejlesztési forrás és megduplázódott iparűzési adó – sorolta
Zombor Gábor
egy szegedi,
, milyen eredményeket tudhat magáénak Kecskemét, ahol 2006 és 2010 között ellenzéki polgármesterként lobbizott a város fejlődéséért. „A 'szomszéd vár', Kecskemét polgármestereként elég jól láttam a helyzetet. Szeged lehetőségei igencsak beszűkültek az elmúlt időszakban, azok a beruházások, melyek mostanság fejeződnek be, még 2005-2006 környékén indultak. Ezek zömmel olyan beruházások, amelyeknek a fenntartása csak a pénzt viszi” – fogalmazott az egészségügyért felelős államtitkár. Ahogy fogalmazott, Kecskemét „szerencsére” nem tudott a látványberuházások útjára lépni, a Dél-alföldi Regionális Fejlesztési Tanács elnökeként
Botka László
igyekezett a „zsírosabb” fejlesztéseket elhozni Szegednek. „Ezek a fejlesztések azonban nem foglaltak magukban munkahelyteremtést, s ennek az lett a vége, hogy egyes településeken – így például Szegeden is – ahol nem a gazdaságfejlesztésre koncentráltak, ott a fenntartási költségeket tekintve jelentős többletkiadással járó beruházások valósultak meg. Ilyen például a tömegközlekedés fejlesztése” – jegyezte meg Zombor. Hangsúlyozta, Kecskemét sokkal nehezebb helyzetből indult, mint Szeged, ráadásul nem kormánypárti vezetéssel, mégis tízezer munkahelyet teremtettek és megkétszerezték a város iparűzési adóbevételét. „Ezt az utat egyébként nem Kecskemétnek kellett volna bejárnia, hanem Szegednek. Ha a kiindulási kondíciókat figyelembe vesszük, például az egyetemi hátteret, sokkal jobb helyzetben volt a csongrádi megyeszékhely. Kecskeméten például csak egy főiskola volt, igaz, hamarosan egyetem lesz, és ha így mennek a dolgok tovább, akkor a közgazdasági képzésben mi leszünk előrébb” – mondta Zombor Gábor.
Az egészségügyért felelős államtitkár szerint más szemléletre van szükség, olyan városvezetés kell Szegedre, melynek jó stratégiája van, amit meg is hallgatnak. „Most, hogy szétesett a baloldal, gyakorlatilag eltűnt az MSZP, hiába tűnik sikeresnek polgármesternek Botka László, nincs mögötte senki, akihez oda tudjon menni, hogy segítséget kérjen például egy pályázatnál. Nem lesz Szegednek bejárása a 2014-2020-as forrásokhoz, ha marad a polgármester” – jegyezte meg. Kitért arra is, hogy médiában
, hogy egyfajta zsarolás, amit a kormánypártok jelöltjei hangoztatnak, nevezetesen ha nem Fidesz-KDNP-s vezetés lesz egy településen, akkor nem lesznek nyertes pályázatok. „Itt szó sincs zsarolásról. Saját tapasztalatomból tudom mondani, hogy amikor ellenzéki polgármesterként próbáltunk 2006 és 2010 között pályázati forrásokhoz jutni, milyen falakba ütköztünk. Ne legyen Szegednek a sorsa az az elkövetkező néhány évben az, mint ami egykor Kecskemétnek” – fogalmazott. Zombor szerint nem az az elsődleges, hogy egy polgármester melyik pártnak a tagja, hanem az, hogy legyenek olyan emberek, akiktől információkat és támogatást tud kérni. „Szerintem ezt Szeged esetében rendkívül nehéz lesz megoldani, ha marad a jelenlegi városvezető. Ezt megtapasztaltam 2006 és 2010 között, amikor a különböző fejlesztések kapcsán az információk és a döntés-előkészítésben mindig a második ütemben kerültünk sorra, sohasem az elsőben” – tette hozzá. Kérdésünkre elmondta, sohasem volt arról szó, hogy Szegedre érkezik a Mercedes, két másik magyar város volt még esélyes, de csak egy-két napig. A legfontosabbnak azt tartja, hogy egy város olyan stratégiát és körülményeket alakítson ki, ami vonzó a cégek számára. Kecskeméten ez megmutatkozott az adópolitikában, illetve olyan területeket vásárolt az önkormányzat, amit később értékesíteni tudtak a beruházóknak. „A városnak a saját kezébe kell vennie a döntési kompetenciának a lehetőségét, hogy ne esetleges legyen, amikor tényleg megérkezik a 'nagy ő', akkor ne az legyen, hogy nincs területe, nincs vonzó adórendszer, vagy olyan szakemberek, akik ezt végre tudják hajtani” – közölte. Zombor úgy értékelte, fel kell előre készülni és várni kell a lehetőséget.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.