Közélet

Felsőoktatási államtitkár: nem politikai komisszárként mennek az intézményekbe a kancellárok

Felsőoktatási államtitkár: nem politikai komisszárként mennek az intézményekbe a kancellárok

2014. június 27., péntek
Felsőoktatási államtitkár: nem politikai komisszárként mennek az intézményekbe a kancellárok

A felsőoktatási államtitkár szerint nem politikai komisszárokat küldenek ősztől a felsőoktatási intézményekbe a kancellári rendszer bevezetésével, hanem az egyes egyetemek, főiskolák profiljának megfelelő szakembereket keresnek majd. Közölte: várhatóan nyár végén ülhet össze a Felsőoktatási Kerekasztal, és a felsőoktatási alapszakok számában jelentős csökkenés várható.

Palkovics László,

aki július 15-én foglalja el hivatalát, az MTI-nek adott interjúban arról is beszélt, hogy a felkérésre "nem lehetett nemet mondani", miután a sajtóban megjelent, hogy a poszt betöltésével a kormányfő személyesen foglalkozott. Az államtitkár kiemelte: nagyon komoly feladat a felsőoktatás átalakítása, ha más körülmények között kérik fel, akkor is igent mondott volna. Egy kicsit "kakukktojásként" tekint ugyanakkor magára - folytatta -, hiszen nem politikai oldalról, hanem kvázi technokrataként, nagyvállalattól került a rendszerbe. Palkovics László az új felsőoktatási törvényt ért észrevételekről azt mondta: a kancellári rendszer az állami felsőoktatási intézmények szemszögéből egy új helyzetet jelent majd. A nem állami tulajdonú intézményekben is jelen van a tulajdonos képviselője, és külföldi példák is ezt mutatják. Cáfolta, hogy politikai komisszárokat küldenének a felsőoktatási intézményekbe, szerinte ezt a rendszert nem lehet így értelmezni. Egy cég esetében is szeretne a tulajdonos egyfajta átláthatóságot biztosítani - mutatott rá, hozzátéve: ha egy magánintézménynél elfogadják, egy államinál miért is nem? Az államtitkár szerint az elnevezés azt a szakembert fedi, aki az egyetem rektorának válláról intézményműködtetési, menedzsment feladatokat vesz le, operatív irányító. Nem látja ezt ördögtől valónak, ami ellen tiltakozni kell, s szerinte minden fél abban érdekelt, hogy az intézmények működjenek. Palkovics László tájékoztatása szerint a pályázatokat a törvénymódosítás jövő heti elfogadása után 15 nappal írják majd ki, és az a szándékuk, hogy ősszel, ahol lehet, már megkezdjék működésüket a kancellárok. Kiválasztásakor figyelembe veszik, hogy eltérő típus kell például az ELTE-re vagy egy néhány száz fős főiskolára. Ha a rektor nem ért egyet a kancellár döntésével, kifogást emelhet a fenntartónál - jelezte, hozzátéve: a rendszer akkor működik sikeresen, ha egy ilyen sem érkezik. A rendszer működtetése ugyanakkor tisztán szakmai ügy, és ennek meghatározása nem a Felsőoktatási Kerekasztal feladatköre. Annak ülését ugyanakkor várhatóan nyár végén hívják össze, a tervek szerint az eredeti, szűkebb formában. Palkovics László a Testnevelési Egyetem Semmelweis Egyetemből való kiválásáról azt mondta: sajátos tudományágról van szó, és ha egy ilyen területet betagolnak egy egészen más szabályrendszer alapján működő intézménybe, akkor előbb-utóbb elvész. A sport központi eleme a kormány stratégiájának és ennek megjelenítése a felsőoktatásban önálló intézményként logikus döntés. Arra a kérdésre, hogy valóban Mocsai Lajos, a férfi kézilabda válogatott szövetségi kapitánya lesz-e a rektor, még nem tudott válaszolni. Arról, hogy egy korábbi felsőoktatási koncepció alapján nemzeti tudományegyetemet, tudományegyetemet, egyetemet és közösségi főiskolát határoztak meg, azt mondta: ez egyelőre a definíció szintjén szerepel, a tulajdonosi, finanszírozási viszonyok még nem kidolgozottak, ez az ő feladata lesz. Jelezte: Amerikában számos helyen működnek közösségi főiskolák, s fontos, hogy mindent megtegyenek egy főiskola megmaradásáért, ha az korábban már működött egy adott városban. Az intézménytípus lényegét abban határozta meg, hogy ha a közösség tagjai - akár önkormányzat, vállalatok, más felsőoktatási intézmény, egyház - jelzik, megéri bármilyen ok miatt a főiskola, meghatározott képzések működtetése, akkor erre lehetőséget kell teremteni. Közölte, hogy a felsőoktatási intézmények létszámáról nem jelentené ki, hogy sok vagy kevés, szavai szerint azt a szempontot kell mérlegre tenni, hogy megfelel-e a képzési struktúrával, finanszírozással és társadalmi funkcióval szemben támasztott követelményeknek. A szakok számát ugyanakkor soknak találja, ennyi alapszakra az országnak nincs szüksége, és "erőteljes" profiltisztításra készül. Palkovics László kiemelte: a kétlépcsős képzés nagyon jó megoldás, ugyanakkor ezt nem kezelték kellő kritikával, és olyan területeken is alkalmazzák, ahol nem biztos, hogy kellene. A nyáron az intézményekkel közösen elemzik, hogy esetleg hol van lehetőség az osztatlan képzés visszaállítására. A mérnökképzésben a kimeneti igények miatt nem feltétlenül szükséges az osztott képzés, a gazdaság egy része nem nagyon tud mit kezdeni a BSc-mérnökökkel - jegyezte meg, hozzátéve: intézményenként kell megnézni, mi a jó megoldás. Arról, hogy felhígult a mérnökképzés, azt mondta: nem minden esetben olyan képzettségű szakemberek kerülnek ki, amire a szakmának szüksége van. A jövőben az intézmények meggondolhatnák, akarnak-e felvételit - jegyezte meg. Az államtitkár a felsőoktatásban a duális képzés megteremtéséről azt mondta: bizonyos környezetben, bizonyos intézménytípusnál van értelme. Ez nem aszpirin, amitől megoldódik minden probléma a felsőoktatásban - jelentette ki. A hallgatók 24 hetet töltenének a felsőoktatási intézményben, és ugyanennyit vállalatoknál, ahol szintén képzésben részesülnek, amit utóbbi finanszíroz. Erre az időre hallgatói munkavállalói szerződést kötnének velük, és minimum a minimálbér meghatározott százalékának megfelelő fizetést kapnának. A gazdaság így gyorsabban és jobb szakemberekhez juthatna - mutatott rá, jelezve: a minősítést, vállalati akkreditációt a törvény alapján létrejövő Duális Képzési Tanács végezné.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.