Utolsó közös állomásához ért az Ökumenikus vallási útvonal kialakítása Temes és Csongrád megyében elnevezésű projekt Ópusztaszeren. A térségben megújuló templomok és felekezeti imaházak turizmusban betöltött szerepéről, a vallási sokszínűségről tartottak előadást csütörtökön.
"Rossz ember nem vág bele ilyen útba, mert nem akar rá időt szánni" - állítja
Tokaji Ferenc
, a Szent István Egyetem docense. Túrabot, tömött hátizsák, bőrövön lógó kulacs, esetleg egy (drót)szamár társasága: ezek a modern kori zarándok ismertetőjegyei. Mindegy, hogy az úti cél a napjainkban népszerű Róma vagy Jeruzsálem, ami a legelső magyarok látogatta szent helyek egyike, a hívek jelentős többsége manapság is éppen olyan fontosnak tartja a misztikus kapcsolat megteremtésének ezen formáját, mint a középkorban. Csak a külcsín változott - na meg a zarándokútvonalak állapota -, de még így is évente legalább 100 ezer ember keresi fel a szent ereklyék helyeit, hogy vezekeljen, megtisztítsa lelkét, vagy egyszerűen ápolja kapcsolatait a közösséggel. Az egyetemi docens a középkori és mai európai utak ismertetéséhez hozzátette, a zarándokútvonalak mentén egész iparágak épültek, aktív kereskedelmi élet alakult ki.
Glässer Norbert
, a Szegedi Tudományegyetem Néprajzi és Kulturális Antropológiai Tanszék tanársegéde a zsidó zarándokutakról, az örökségturizmusról szólt a hallgatósághoz. Mint mondta, az 1990-es évektől az elvándorolt zsidók leszármazottai, illetve az elszármazottak részéről komolyabb érdeklődés vette kezdetét a zarándokhelyek iránt. A vallás hívei másként róják le kegyeletüket példaképeik előtt mint a keresztények, ők ugyanis azért látogatják a rabbik sírjait, hogy kéréseiket levelek formájában helyezzék el a szent helyen; a rabbi érdemeire való tekintettel bíznak imáik meghallgattatásában. Az ilyen utazások mindig családi események, a rokonok nyughelyének felkeresése után azokat a településeket, intézményeket is meglátogatják, amelyekhez szoros emlékek fűzik a famíliát. Glässer kiemelte, a zsidók ritkán teszik meg saját lábukon a kilométereket. Egy időben a MÁV is biztosított kedvezményes zarándokjegyeket.
Miklós Péter
egyháztörténész, teológus három, a keresztény szokásoktól egészen eltérő szubkultúrát mutatott be. Egyfelől a roma zarándokhelyet, a francia Saintes-Maries-de-la-Mer környéki hagyományokat, a petőfiszállási motorkerékpálosok közösségét, valamint a somogyvámosi Krisna-völgy értékeit hozta közelebb Ópusztaszerhez. A cigányok védőszentje - merthogy ilyen is van - a szolgasorban nevelkedett Szent Sára (vagy Fekete Sára), akit hivatalosan sosem avattak szentté, sem boldoggá, a romák között mégis olyan kultusz alakult ki, ami a Vatikánt is engedélyezési kényszer alá vonta. Kegyszobra tiszteletnek örvend, minden év májusában ünnepélyes körmenettel elviszik egészen a francia tengerpartig. Nagy meglepődést váltott ki a Bátor Botond alapította mintegy 200-300 tagot számláló petőfiszállási motorkerékpálosok. A rend életében központi elemet képvisel a Mária-tisztelet, ezért a tagok fehér ruhát hordanak, rózsafüzérhez imádkoznak. Somogyvámos ugyancsak különleges vallási közösségnek adott otthont 1993-ban; a magyarországi Krisna-kultúra bölcsője az indiai szokások ápolásának biztosít színteret. Híveik némileg keveredtek a magyar szokásokkal, például a búcsú ünnepe beszivárgott az itthoni Krisna családok életébe. Miklós Péter előadását
Petri Márta
, a szegedi Ferences Látogatóközpont igazgatója követte, aki a központ fejlesztéséről, és a Havas Boldogasszony Búcsú rendezvényben rejlő idegenforgalmi, valamint a szegedi alsóvárosi ferences plébánia turisztikai lehetőségeiről beszélt. A konferenciát az Ökumenikus vallási útvonal kialakítása Temes és Csongrád megyében (HURO/1101/165/2.1.3.) megnevezésű projekt keretein belül rendezték meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.