Az egészséges életmódhoz szorosan hozzátartozik a rendszeres testmozgás. Hatással van testi és lelki egészségre, számos a későbbiekben hasznos kompetenciát, készséget, képességet fejleszt.
Csetreki Rita Renáta
Óvodáskorú gyermekek esetében már foglalkozni kell a rendszeres testmozgás szerepével. Az óvodai nevelés esetében a testi nevelés meghatározott keretek közt zajlik. Az Óvodai Nevelés Országos Alapprogramja alapvető feladatként határozza meg a gyermekek testi és lelki szükségleteinek kielégítését. Az egészségnevelés így a minden nevelési mozzanatban jelenlévő feladattá válik. A mozgásigény kielégítése és a harmonikus mozgásnevelés a cél. Az alapvető mozgásfunkciók kialakítása és fejlesztése (járás, futás, lépcsőn járás stb.), baleset megelőzés az óvodai mozgásnevelés fő funkciója. Ezen túl, ha gyermek az óvodán kívül is szeretne sportolni vagy a szülő szeretné rászoktatni a rendszeres, nem versenyszerű sportolásra, akkor számos szempontot figyelembe kell venni. Elsősorban a gyermek testalkatát, érdeklődését, természetét, és nem elhanyagolható szempontok még az anyagi források, illetve a szabadidő mennyisége. A nagyon intenzív, versenyszerű sportolással érdemes az iskoláskorig várni, mivel az óvodáskorú gyermekek esetében ezek a mozgásformák akár káros hatással is lehetnek a csont és izomrendszerre. Nagyon fontos szempont, hogy ne erőltessünk a gyermekre semmilyen sportot, örömmel csinálja, a szülő ne a saját be nem teljesült álmait váltsa valóra a gyermek által. Érdemes több sportot is akár párhuzamosan kipróbálni. És ezek ismeretében közösen döntse el a gyermek és a szülő, hogy melyik a legmegfelelőbb a család és gyermek számára. Az úszás bármilyen életkorban végezhető sporttevékenység. Szabályos úszás-oktatára, már 5-6 éves kortól lehetőség van. Az úszás korrigálja a testtartási hibákat, gerincferdülést, fejleszti az állóképességet és minimális a sérülés veszélye. Minden vízi sport esetében alapkövetelmény, hogy a gyermek biztonságosan ússzon, ezért pl. a kajak-kenu, evezés, vízilabda kipróbálása csak az úszás megtanulása után lehetséges. A kerékpározás szabadidősportnak is kiváló, 5-6 évesen már fejlett annyira a gyermekek egyensúlyérzéke, hogy megtanuljanak kerékpározni. A labdajátékok (labdarúgás, kosárlabda) az ügyességet fejlesztik, a koordinációs és koncentrációs képességeket, és mint csapatjátékok, a szabálytanulásra és a szocializációra is jó hatással vannak. Óvodáskorban játékosan az alapokat( pl. labdavezetés jól képzett edzőktől már elsajátíthatják. A küzdősportok az állóképesség fejlesztése mellett önfegyelemre is tanítanak. A koncentráló-és reakciókészséget is fejlesztik. (pl. birkózás, karate, cselgáncs stb.). Mostanában szintén népszerű sportok pl. a capoiera, akrobatika, torna stb. Az alapok megtanulása elkezdhető 6 éves kortól. Az utóbb felsoroltaknál azonban fokozott a sérülések veszélye, ezt is figyelembe kell vennie a szülőnek, de szinte nincs olyan sportág, ahol teljes mértékben elkerülhetőek lennének a sérülések. Minél korábban kezd el valamilyen sportot a gyermek, annál hamarabb „tanul meg esni”. Az aktív szabadidő eltöltésén kívül az egészséges életmódra nevelés szempontjából a sportág fajtája elhanyagolható. A lényeg az, hogy a gyermek szeressen mozogni és ez a későbbiekben épüljön be a mindennapjaiba.
A sajtócikk „Az Újszegedi Torna Club Komplex Egészségre nevelő és szemléletformáló programja az U12-19 és felnőtt korosztály részére” című pályázat (Projektazonosító: TÁMOP-6.1.2-11/1-2012-1043) „A lakosság rendszeres testmozgását elősegítő szabadidős programok megvalósítása, melyek hangsúlyt helyeznek az energia - egyensúlyra - kivéve: technikai sportágakkal, extrémsportokkal, versenysporttal összefüggő programok”témakörében került megjelentetésre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.