A 2005-2006-os felújításból kimaradt vasúti épületszárny is megkapja végre új ruháját, 82 millió forintból „öltöztetik fel” az állomás épületrészét.
A MÁV Zrt. 9,8 milliárd forint értékű állomás- és integrált ügyfélszolgálati fejlesztési programjának keretében befejezik a szegedi vasútállomás épületszárnyának a felújítását is.
Pál László
, a MÁV pályaműködtetési és üzletfejlesztési általános vezérigazgató-helyettese tavaly
, hogy több vidéki állómáson, így Szegeden is nyílik majd kormányablak a felújított helységek egyikében. De épül iroda, modern öltőző-, mosdó- és konyhahelyiség is. A szegedi projekt összege 82,2 millió forint. A munkálatok tavaly november végén kezdődtek, a tervezett átadás 2014. május 7-e. A munkálatokat a Prím Építő Kft. végzi. Ahol érdeklődésünkre
Hajdú Balázs
, a projekt vezetője arról tájékoztatta portálunkat, hogy maga az épület három elkülönült tömegből áll: a felvételi épületből, a postaépületből és a kettőt összekötő éttermi szárnyból. Jelenleg a földszinten működik a posta, az emeleti helyiségek üresek. Az átalakítást követően a korhűen felújított lépcsőházból lehet az irodatér közlekedőjébe lépni.
Innen jobbra nyílik az egyterű irodai funkciót szolgáló tér. Szemben lesz kialakítva a dolgozók részére egy teakonyha, ahol az étkezésüket biztosítani tudják. A közlekedőből balra nyílik a kétnemű WC-blokk. Az átalakítás kis mértékben érinti a földszinti posta területet is, (például gépészeti alapvezetékek, felszállók, strangok kialakítása, klíma kültéri áthelyezés). Az átalakítással érintett részek teljes helyreállításával kell számolni (festés, mázolás, csempeburkolatok, álmennyezetek). Az érintett helyiségek: WC, öltöző, vezetői iroda, közlekedő. Modernizálják a homlokzati nyílászárókat, felújítják a homlokzatot: javítják a kő anyagú elemeket, cserélik a műkő elemeket. Rendbe teszik emellett a sárga színű klinker falburkolatot. A szegedi vasútállomást 2005-ben nyilvánították műemlékké, és összesen 1,3 milliárd forintból valósult meg a középső és a bal oldali épületrész rekonstrukciója, amit 2006 év végén adtak át.
A szegedi vasútállomás 2005-2006-os felújításának krónikája
(forrás:
) 1999: a rekonstrukció előkészítése, az épület műszaki állapotának vizsgálata, az utasforgalom, az utazási szokások felmérése; az állomási szolgáltatások minőség-elemzése, a vasútüzemi helyiségek funkcionális felülvizsgálata. Az építészeti értékek védelme érdekében elkezdődtek az építéstörténeti kutatások. 2000: a MÁV Rt. együttműködési megállapodást kötött Szeged Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatalával a felvételi épület rekonstrukciójának megvalósítására. A vasúttársaság építészeti tervpályázatot írt ki az épület rehabilitáció tervezési feladatainak elvégzésére, illetve a tervező kiválasztására. 2001: 8 pályamű közül Hajós Tibor vezetőtervező pályázata kapta az I. díjat, a MÁV Rt. a Hajós Építésziroda Kft.-vel kötött szerződést. A tervpályázat lebonyolítását fele-fele arányban a MÁV Rt. és Szeged Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala finanszírozta, és ahhoz kisebb mértékben hozzájárult a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal is. 2002: Az épületet a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal ideiglenes műemléki védelem alá vonta, a műemlékké nyilvánításra 2005-ben hozott határozatot a hivatal. 2004: I. fokú építési hatósággá váló Kulturális Örökségvédelmi Hivatal megadta az építési engedélyt. A MÁV Rt. nyílt közbeszerzési pályázatot írt ki a kivitelező kiválasztására. Három pályázó közül a zsűri a Délépítő Rt. és az Ornament 2000 Kft. alkotta konzorcium ajánlatát ítélte a legkedvezőbbnek. 2005: Áprilisban megkötötték a kivitelezési szerződést, a felújítási munka májusban elkezdődött. A MÁV ZRt. közbeszerzési pályázatán nyert kivitelező, a Délépítő Rt. és az Ornament 2000 Kft. alkotta konzorcium az állomásépület folyamatos üzemeltetése mellett végezte a munkálatokat, a tervpályázaton győztes Hajós Tibor tervei alapján. 2006: A rekonstrukció befejezéseként, a második ütemben irodák, szociális blokkok, üzemi épületszerkezetek felújítása, szolgáltató egységek kiépítése történt, amelyek hivatalos átadására 2006. december 13-án került sor.
A szegedi vasútállomás rövid története
Az első szegedi indóház 1854-ben, a Cegléd-Szeged vasútvonal megnyitásával egy időben épült. Szeged vasútállomás felvételi épülete mai formájában 1902. óta áll az utazóközönség rendelkezésére, tervezője a neves vasúti építész, Pfaff Ferenc volt. Az állomás akkor átmenő pályaudvarként üzemelt, 1920. után azonban egyre inkább fejpályaudvarként funkcionált. Szeged állomás területét 1944-ben több bombatámadás érte, melyek fő célpontja a rendező-pályaudvar volt. A felvételi épület körüli bombarobbanások sérüléseket okoztak az épületben is, döntően a homlokzat, a tetőszerkezet és perontető károsodott. A háborús károk helyreállításán túlmenően az épületen jelentősebb felújítási munkát megépítése óta nem végeztek egészen a 2000-es évekig.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.