Közélet

Tízezerrel költünk többet karácsonyi ajándékra, mint két éve

Tízezerrel költünk többet karácsonyi ajándékra, mint két éve

2013. december 10., kedd
Tízezerrel költünk többet karácsonyi ajándékra, mint két éve
ajandek3

A magyar lakosság a két évvel ezelőttinél átlagosan tízezer forinttal többet, 54 ezer forintot költ karácsonyi ajándékokra az idén - derül ki a Budapest Bank legfrissebb felméréséből, amelynek eredményét kedden juttatta el az MTI-nek.

A reprezentatív kutatást a bank megbízásából a GfK Hungária végezte. A megkérdezettek átlagosan 7 embert ajáándékoznának meg, egy-egy meglepetésére közel 8 ezer forintot költve. Mivel a karácsonyi bevásárlás az átlagosnál jobban megterheli a családi kasszát, a megkérdezettek 41 százaléka már a karácsony előtti hónapokban igyekszik takarékoskodni, míg 25 százalékuk inkább az ünnepek után húzza össze a nadrágszíjat. A felmérés szerint ugyanakkor 2011 óta 19 százalékról 25 százalékra nőtt azoknak az aránya akik azt mondták, hogy nem szükséges spórolniuk az ajándékozás okozta pluszköltségek miatt. A felmérés szerint a lakosság fele az aktuális havi fizetéséből finanszírozza a karácsonyi kiadásokat: 30 százalékuk azért, mert nincs megtakarítása, míg 20 százalékuk úgy nyilatkozott, ez önmagában is fedezi a költségeket. Az emberek ötödének van kifejezetten erre a célra félretett pénze, míg 34 százalék egyéb tartalékaihoz nyúl, amikor az ünnepi bevásárlásra kerül sor. A folyószámla-hitelkeretét 4 százalék veszi igénybe, a megkérdezettek egytizede pedig a hitelkártya-keretéből is költ ebben az időszakban. Ezzel szemben áruhitelt, személyi kölcsönt vagy gyorskölcsönt szinte egyáltalán nem terveznek igénybe venni a karácsony apropóján a kutatás szerint. Míg a karácsonyi ajándékokat 2011-ben még több mint 80 százalék készpénzzel fizette ki, ez az arány két év alatt 70 százalékra csökkent. Sokkal többen fizetnek ugyanakkor az interneten keresztül: míg két éve mindössze a lakosság 13 százaléka használta ki a világháló előnyeit, ma már az ajándékok közel egynegyedének árát online egyenlítik ki. Jelentősen nőtt a hitelkártyát használók aránya is, 15 százalékról 27 százalékra, és a kártyahasználat is tudatosabbá vált. A kártyabirtokosok 60 százaléka biztos benne, hogy a felhasznált keret teljes egészét vissza fogja tudni fizetni határidőre, és mindössze egytizedük mondta, hogy csak a minimum összeget fogja tudni törleszteni. Bár az ajándékok 63 százalékát még mindig a bevásárlóközpontokban, plázákban szerzik be a vásárlók, a webáruházak idén már a második helyen állnak 48 százalékkal. Az internet térnyerésének vesztesei jellemzően a kisebb boltok, szaküzletek, de a karácsonyi vásárok is veszítettek népszerűségükből. A megkérdezettek 21 százaléka a lehető legtöbb dolgot az interneten keresztül igyekszik bonyolítani: itt választja ki az ajándékot, amelyet aztán itt is fizet ki. A válaszadók 14 százaléka bár interneten keresztül rendeli meg az ajándékokat, inkább készpénzben, vagy utánvéttel fizet érte. A többséget azok képviselik, akik az internetet elsősorban előzetes tájékozódásra használják, de az árut az üzletekben szerzik be, míg 17 százalék azok aránya, akik egyáltalán nem használják a világhálót semmilyen célra karácsony előtt. A kutatásból az is kiderült, hogy a felnőtt lakosság fele nem tervezi meg előre pontosan, mi kerüljön a fa alá, inkább az üzletek kínálata alapján dönt. A készülődést a többség 3-4 héttel a karácsony előtt kezdi el, míg a lakosság egytizede az utolsó pillanatig halogatja az ajándékok beszerzését. A legtöbben az idén is ruhaneműt (57 százalék), illatszert (51 százalék) vagy könyvet (49 százalék) vásárolnak szeretteiknek. Kivételt jelentenek ez alól azok a férfiak, akik feleségüknek vagy párjuknak vásárolnak, őket ugyanis leggyakrabban mobiltelefonnal, okostelefonnal lepik meg - olvasható a Budapest Bank közleményében.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.