Gőzerővel épül a Kisfaludy lapátkerekes gőzös Szegeden + FOTÓK



Kedd délelőtt a Mahart Tiszayacht Kft. tápéi telephelyén hivatalosan is bemutatták a Szegeden újjáépülő első balatoni gőzhajót, a Kisfaludyt.
"Navigare necesse est! - Hajózni kell!" - idézte a Kr. e. 1. században élt római hadvezért
Szabóné Kormosói Kornélia
. Az Almádiért Közalapítvány munkatársa a bibliai időktől a rómaiakon keresztül a nagy földrajzi felfedezések korszakáig ívelő rövid történeti áttekintéssel kezdte köszöntő beszédét. Felidézte, hasonló gondolat fogalmazódhatott meg a reformkor nagy alakja, "a legnagyobb magyar",
gróf Széchenyi István
fejében is a 19. század első felében, amikor reformtörekvései közben azt tapasztalta, hogy a hajózásra a Balatonon is szükség lenne. Most, 2013-ban, 167 esztendővel az első balatoni gőzös, a Kisfaludy 1846. szeptember 21-i vízre bocsátását követően mintegy 100 millió forintos beruházással, több mint 56 milliós európai uniós támogatással megépül a Balaton első személyszállító hajójának korhű mása, a Balatoni Sétahajózási Kft., egy kis, balatonalmádi családi vállalkozás jóvoltából - Szegeden.
A hírről a SZEGEDma.hu számolt be elsőként november végén.

Mint elhangzott, a vállalkozás fejlesztései során tudatosan törekedett a magyar gőzhajózás hőskorát megtestesítő lapátkerekes gőzösök újjáélesztésére, amelynek első lépéseként 2008-ban elkészült a Hableány gőzös is, amelynek eredetije ugyancsak a Széchenyi családhoz köthető a kiegyezés évéből, 1867-ből. Az a hajó 1997-től kezdve ugyancsak a Mahart Tiszayacht Kft. szegedi telephelyén épült, akárcsak most a Kisfaludy, hívta fel a figyelmet
Molnár János
, a KÉSZ-cégcsoport tulajdonában álló Mahart Tiszayacht Kft. termelésvezetője, aki megköszönte
Bereczki Zsoltnak
, a balatonalmádi cég vezetőjének, hogy a szegedi telephelyű kft.-t választotta. "A mai hajózás történetében nagy dolog újat építeni, mostanában nem történt ilyen. Amikor belevágtunk, azt mondták, bátrak vagyunk, de számunkra ez a jövő, s hogy a Mahart Tiszayacht Kft. fennmaradjon, s minőségi munkát végezhessen" - jegyezte meg a szegedi szakember. A Balatoni Sétahajózási Kft. vezetője a SZEGEDma.hu-nak elmondta, a választás adta magát. "Szerettünk volna egy új hajót, úgy éreztük a Kisfaludy a 'legbalatonibb' jármű, mint a 'magyar tenger' első gőzöse. A Hableány és a Kisfaludy történelmi emlékhajók megépítésével egy régi álom valósult meg: működő hajóként új, és egyedülálló turisztikai attrakcióként visszatértek a Balatonra a nosztalgikus hangulatú lapátkerék-meghajtású hajók" - közölte Bereczki Zsolt, megjegyezve, a lapátkerekes meghajtást már a Hableány átépítésekor is alkalmazták, így a tapasztalatok már rendelkezésre állnak e különleges hajtóműrendszer megépítéséhez.

Bereczki Zsolttól megtudtuk azt is, az eredeti Kisfaludyról gyakorlatilag nem áll rendelkezésre eredeti terv, hiszen a második világháború során a Magyar Tudományos Akadémián őrzött dokumentáció jelentős része megsemmisült, így a hajó újjátervezésekor csak néhány korabeli feljegyzésre, leírásra és rajzra támaszkodhattak a Ganz Danubius HUTI Kft.
Hajtó Dénes
hajómérnök vezette munkatársai a története során egyébként egy alkalommal teljesen átépített hajó rekonstruálásakor. Az új hajó tervezésekor a Balatonfüredi Városi Múzeumban található makettet vették alapul a formavilág tekintetében. Mint a szakember elárulta, nem volt egyszerű feladat az eredeti hajót korhű formában megtervezni úgy, hogy a hajótestbe 21. századi technikát költöztessenek, valamint megvalósíthassák a hajó mai funkciója támasztotta követelményeket. A hátsó fedett felépítmény nem szerepelt sem az eredeti, sem az 1869-es átépített változaton, azonban a modern kor séta- és rendezvényhajóira vonatkozó követelmények megkívánják, hogy a mai vendégek igényeinek megfelelő kialakítást vegyenek alapul, például az időjárási szempontok miatt. Az eredetinek megfelelően kialakítandó árbocok és a vitorlázat csak díszítő elemként kap helyet a hajón, gyakorlati funkciót nem fog ellátni. "Történelmi emlékhajó lesz, azaz olyan jármű, amely közlekedéstörténeti múlttal is bír. A Hableány, amely egyébként nem volt balatoni hajó, a maga idejében elsőként navigált végig a kontinens folyamain Budapesttől Párizsig, a Kisfaludy pedig az első gőzhajója volt a Balatonnak, s közreműködött az 1848-1849-es forradalom és szabadságharc idején is, csapatokat és hadifoglyokat is szállítottak vele" - tette hozzá Bereczki Zsolt.

Az új Kisfaludy az eredetinél valamivel kisebb, 26,2 m hosszú, 9,2 m széles, 76 tonna vízkiszorítású, ám valóban lapátkerekes meghajtású hajó lesz - utóbbi tény nemcsak Magyarországon, de világszerte is ritkaságnak számít. A tervezők bíznak benne, egyedi színfoltja lesz a balatoni hajóparknak az eredeti megjelenésükben látható keresztvitorlákkal és kötélzettel felszerelt árbocokkal rendelkező hajó, amelynek március elején fejeződik be a szegedi acélszerkezeti építése, a hajótest és az egyéb fődarabok ezután szárazföldi úton jutnak el Siófokra, ahol megtörténik a végleges összeszerelés. Siófokon építik be Európa vezető hajómotorgyártó cége a Deutz tervezte hajtóműveket a német cég magyarországi képviselete révén. A belsőépítészeti munkák a vízre bocsátás után zajlanak tavasszal, ezt követik a menetpróbák, majd a Nemzeti Közlekedési Hatóság üzembe helyezési szemléje. A tervek szerint a megújuló balatonfüredi reformkori városkép egyik érdekes eleme lesz a 2014 nyarán szolgálatba álló, 100 fő kényelmes utaztatására alkalmas, menetrend szerint közlekedő séta- és egyedi rendezvényhajó fogadásoknak, esküvőknek adva otthont. A Kisfaludy a Balaton első múzeumhajójaként is várja a turistákat, hiszen a hajó szalontermében egész évben látható lesz a reformkori gőzhajózást és fürdőéletet bemutató tárlat, amelyet a hajó több pontján panoptikumi figurák idézik fel a korabeli hajózás, hajósélet pillanatait.