Kedd délelőtt a Mahart Tiszayacht Kft. tápéi telephelyén hivatalosan is bemutatták a Szegeden újjáépülő első balatoni gőzhajót, a Kisfaludyt.
"Navigare necesse est! - Hajózni kell!" - idézte a Kr. e. 1. században élt római hadvezért
Szabóné Kormosói Kornélia
. Az Almádiért Közalapítvány munkatársa a bibliai időktől a rómaiakon keresztül a nagy földrajzi felfedezések korszakáig ívelő rövid történeti áttekintéssel kezdte köszöntő beszédét. Felidézte, hasonló gondolat fogalmazódhatott meg a reformkor nagy alakja, "a legnagyobb magyar",
gróf Széchenyi István
fejében is a 19. század első felében, amikor reformtörekvései közben azt tapasztalta, hogy a hajózásra a Balatonon is szükség lenne. Most, 2013-ban, 167 esztendővel az első balatoni gőzös, a Kisfaludy 1846. szeptember 21-i vízre bocsátását követően mintegy 100 millió forintos beruházással, több mint 56 milliós európai uniós támogatással megépül a Balaton első személyszállító hajójának korhű mása, a Balatoni Sétahajózási Kft., egy kis, balatonalmádi családi vállalkozás jóvoltából - Szegeden.
A hírről a SZEGEDma.hu számolt be elsőként november végén.
Mint elhangzott, a vállalkozás fejlesztései során tudatosan törekedett a magyar gőzhajózás hőskorát megtestesítő lapátkerekes gőzösök újjáélesztésére, amelynek első lépéseként 2008-ban elkészült a Hableány gőzös is, amelynek eredetije ugyancsak a Széchenyi családhoz köthető a kiegyezés évéből, 1867-ből. Az a hajó 1997-től kezdve ugyancsak a Mahart Tiszayacht Kft. szegedi telephelyén épült, akárcsak most a Kisfaludy, hívta fel a figyelmet
Molnár János
, a KÉSZ-cégcsoport tulajdonában álló Mahart Tiszayacht Kft. termelésvezetője, aki megköszönte
Bereczki Zsoltnak
, a balatonalmádi cég vezetőjének, hogy a szegedi telephelyű kft.-t választotta. "A mai hajózás történetében nagy dolog újat építeni, mostanában nem történt ilyen. Amikor belevágtunk, azt mondták, bátrak vagyunk, de számunkra ez a jövő, s hogy a Mahart Tiszayacht Kft. fennmaradjon, s minőségi munkát végezhessen" - jegyezte meg a szegedi szakember. A Balatoni Sétahajózási Kft. vezetője a SZEGEDma.hu-nak elmondta, a választás adta magát. "Szerettünk volna egy új hajót, úgy éreztük a Kisfaludy a 'legbalatonibb' jármű, mint a 'magyar tenger' első gőzöse. A Hableány és a Kisfaludy történelmi emlékhajók megépítésével egy régi álom valósult meg: működő hajóként új, és egyedülálló turisztikai attrakcióként visszatértek a Balatonra a nosztalgikus hangulatú lapátkerék-meghajtású hajók" - közölte Bereczki Zsolt, megjegyezve, a lapátkerekes meghajtást már a Hableány átépítésekor is alkalmazták, így a tapasztalatok már rendelkezésre állnak e különleges hajtóműrendszer megépítéséhez.
Bereczki Zsolttól megtudtuk azt is, az eredeti Kisfaludyról gyakorlatilag nem áll rendelkezésre eredeti terv, hiszen a második világháború során a Magyar Tudományos Akadémián őrzött dokumentáció jelentős része megsemmisült, így a hajó újjátervezésekor csak néhány korabeli feljegyzésre, leírásra és rajzra támaszkodhattak a Ganz Danubius HUTI Kft.
Hajtó Dénes
hajómérnök vezette munkatársai a története során egyébként egy alkalommal teljesen átépített hajó rekonstruálásakor. Az új hajó tervezésekor a Balatonfüredi Városi Múzeumban található makettet vették alapul a formavilág tekintetében. Mint a szakember elárulta, nem volt egyszerű feladat az eredeti hajót korhű formában megtervezni úgy, hogy a hajótestbe 21. századi technikát költöztessenek, valamint megvalósíthassák a hajó mai funkciója támasztotta követelményeket. A hátsó fedett felépítmény nem szerepelt sem az eredeti, sem az 1869-es átépített változaton, azonban a modern kor séta- és rendezvényhajóira vonatkozó követelmények megkívánják, hogy a mai vendégek igényeinek megfelelő kialakítást vegyenek alapul, például az időjárási szempontok miatt. Az eredetinek megfelelően kialakítandó árbocok és a vitorlázat csak díszítő elemként kap helyet a hajón, gyakorlati funkciót nem fog ellátni. "Történelmi emlékhajó lesz, azaz olyan jármű, amely közlekedéstörténeti múlttal is bír. A Hableány, amely egyébként nem volt balatoni hajó, a maga idejében elsőként navigált végig a kontinens folyamain Budapesttől Párizsig, a Kisfaludy pedig az első gőzhajója volt a Balatonnak, s közreműködött az 1848-1849-es forradalom és szabadságharc idején is, csapatokat és hadifoglyokat is szállítottak vele" - tette hozzá Bereczki Zsolt.
Az új Kisfaludy az eredetinél valamivel kisebb, 26,2 m hosszú, 9,2 m széles, 76 tonna vízkiszorítású, ám valóban lapátkerekes meghajtású hajó lesz - utóbbi tény nemcsak Magyarországon, de világszerte is ritkaságnak számít. A tervezők bíznak benne, egyedi színfoltja lesz a balatoni hajóparknak az eredeti megjelenésükben látható keresztvitorlákkal és kötélzettel felszerelt árbocokkal rendelkező hajó, amelynek március elején fejeződik be a szegedi acélszerkezeti építése, a hajótest és az egyéb fődarabok ezután szárazföldi úton jutnak el Siófokra, ahol megtörténik a végleges összeszerelés. Siófokon építik be Európa vezető hajómotorgyártó cége a Deutz tervezte hajtóműveket a német cég magyarországi képviselete révén. A belsőépítészeti munkák a vízre bocsátás után zajlanak tavasszal, ezt követik a menetpróbák, majd a Nemzeti Közlekedési Hatóság üzembe helyezési szemléje. A tervek szerint a megújuló balatonfüredi reformkori városkép egyik érdekes eleme lesz a 2014 nyarán szolgálatba álló, 100 fő kényelmes utaztatására alkalmas, menetrend szerint közlekedő séta- és egyedi rendezvényhajó fogadásoknak, esküvőknek adva otthont. A Kisfaludy a Balaton első múzeumhajójaként is várja a turistákat, hiszen a hajó szalontermében egész évben látható lesz a reformkori gőzhajózást és fürdőéletet bemutató tárlat, amelyet a hajó több pontján panoptikumi figurák idézik fel a korabeli hajózás, hajósélet pillanatait.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.