Közélet

A felsőoktatási rangsorok jók, de tökéletesedniük kell az ELTE rektora szerint

A felsőoktatási rangsorok jók, de tökéletesedniük kell az ELTE rektora szerint

2013. december 10., kedd
A felsőoktatási rangsorok jók, de tökéletesedniük kell az ELTE rektora szerint

A magyar egyetemeket és főiskolákat rangsoroló, évről évre megjelenő listák jók, de tökéletesedniük kell, mert nem lehet a felsőoktatási intézményeket homogén csoportnak tekinteni - mondta Mezey Barna, az Eötvös Loránd Tudományegyetem rektora egy keddi budapesti konferencián.

A rektor, a Magyar Rektori Konferencia (MRK) elnöke kifejtette: az egyetemek igénylik, hogy legyenek valós rangsorok, és az MRK is támogatja, hogy minél tökéletesebb, jobb hazai rangsorok készüljenek. A HVG által elkészített és megjelentetett egyetemi és főiskolai rangsorról azt mondta, sokat mutat abból, hogy "a finanszírozási környezet ellenére" mennyire elkötelezettek a felsőoktatási intézmények.

Mezey Barna

arról beszélt, hogy a felsőoktatásban zajló fokozott versenyben az intézmények megítélése és presztízse kiemelt kérdéssé válik. Ez a verseny nagyon káros hatással is járhat - mondta -, és kérdés, hogy azok a mérőszámok, amelyekkel a technikai fejlődés mérhető, vajon nem fedik-e el a valós értékeket, amelyeket a felsőoktatásnak képviselnie kell. Az ELTE rektora szerint nehéz sommás választ adni arra, hogy a rangsorok indokoltak-e, van-e létjogosultságuk, és mennyire tudják a minőséget ezek a számok megmutatni. Mezey Barna úgy vélte, abszolút listákat nem lehet alkotni, "csiszolni" azonban érdemes az adatokat. A rektori konferencia elnöke szerint a közvélekedés hajlamos homogén "csoportnak" tekinteni a felsőoktatási intézményeket, holott minden intézmény más és más. Sokszor maga a szabályozó állam is beavatkozik, hiszen különböző kormányzati megfontolások alapján egyik évről a másikra pozícionál, vagy "kiejti a maga kegyeiből" az egyes intézményeket, szakokat, formákat, amely magatartás "kérdőjelet tesz ezen rangsorok mögé" - mondta Mezey Barna. A rendszer csiszolásában komoly feladatot jelent az, hogy ezeket a rangsorokat az európai modellre kell szabni, hiszen a rangsorolás gondolatköre alapvetően az angolszász struktúrából indult, azokra az intézményekre van szabva, és az igazodás is egy angolszász rendszerhez közelít, amely alapvető vonásokban tér el az európai egyetemi modelltől - mondta. Hozzátette: saját európai rangsort kellene kidolgozni, legalább angolszász alapossággal. Ugyanakkor Mezey Barna szerint a felállított rangsorok hasznosak is egyben, hiszen bizonyos kérdésekben fel tudják hívni a figyelmet az intézmények gyengeségeire.

Fábri György

, a társadalmi és tudománykommunikációs kutatócsoport vezetője, az ELTE rektorhelyettese előadásában elmondta, a különböző rangsorokat vizsgálva megfigyelhető, hogy a legismertebb rangsorok legfőbb indikátora a publikációk száma. Egy egyszerű analógia szerint jobb rangsorhelyezés a publikációk számának növeléséből lesz, publikáció viszont több kutatásból, kutatás csak pénzből, bevétel pedig gazdálkodásból - tette hozzá. A rektorhelyettes szerint a kétszázas lista következménye a frusztráció lett. Mint fogalmazott, ha ezt a listát erőltetik, akkor cserben hagyják a hallgatót, a nemzeti tudományokat és a közszolgáltatási szakirányokat. Úgy vélte, ha valóban top egyetemeket, főiskolákat szeretnénk, akkor hosszú távra is kiszámítható, rendezett, és a tudományos kutatást is lehetővé tevő finanszírozás kell. "Ha ez nincs, akkor nem a toplistákon kell gondolkodni, hanem a fennmaradáson" - tette hozzá. Elmondta, vizsgálták azt is, hogy a magyar társadalom mit gondol a felsőoktatásról. Számos tévhit kering a közgondolkodásban, például, hogy sok a diplomás munkanélküli, túlképzettek, és a fiatalok azért szeretnének diplomát, mert nem akarnak dolgozni.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.