Közélet

Természettudományos kalandtúra Szeged utcáin + FOTÓK

Természettudományos kalandtúra Szeged utcáin + FOTÓK

2013. október 11., péntek
Természettudományos kalandtúra Szeged utcáin + FOTÓK
termeszettudomanyi_kalandtura006_gs

Vízrakéta a ligetben, hiperbola a Dóm téren. A természettudományok népszerűsítésére, az élmény alapú tanulásra sarkallták a fiatalokat a SzeReTeD pénteki programsorozatán. Portálunk is csatlakozott a kísérletező diákokhoz.

14 Csongrád megyei általános iskola diákjai (köztük szegediek, zákányszékiek, ruzsaiak, mórahalmiak, algyőiek, domaszékiek, üllésiek, forráskútiak) mérték össze tudásukat a Szegedi Regionális Természettudományos Diáklabor (SzeReTeD) tudománynépszerűsítő programján, azzal a céllal, hogy a mindennapi pedagógiában közelebb hozzák az élmény alapú tanulást. A város számos pontján, a Népligettől egészen különféle a Kossuth Lajos sugárút végéig természettudományokhoz kötődő kísérleteket, méréseket és egyéb számítási feladatokat kellett megoldaniuk az 5-6 fős csapatoknak. A térképen jelölt pontokon szegedi középiskolások várták őket, hogy röviden ismertessék a feladatokat, illetve pontozzák a produkciót. Portálunk is ellátogatott a legérdekesebb állomásokra, hogy figyelemmel kísérje a gyerekek próbálkozásait. Először a Rókusi Általános Iskola teamjével találkoztunk, akik a Mars téri piac mellett fehérje-kimutatási kísérletet végeztek tejből.

Osvald Ádám

, a Deák Ferenc Gimnázium tanulója elárulta, néhány vállalkozó szellemű gyereknek egy kémcsőbe nátrium-hidroxidot, valamint réz-szulfátot kellett öntenie, míg a többiek élelmiszerekről és egyéb velük kapcsolatos kísérletekről szóló tesztes kérdéssorra válaszoltak. A csapat jól vette az akadályokat, a tej azonnal lilára színeződött és az állaga is megváltozott pont úgy, ahogy kell.

termeszettudomanyi_kalandtura02_gs

Továbbállva a Belvárosi híd lábánál futottunk bele a következő csoportba, akiket három lány várt az SZTE Ságvári Endre Gyakorló Gimnáziumból. Ezen a kísérleti ponton a híd folyótól mért magasságát kellett megmérni kaviccsal és két stopperórával. Bizony ennyi nem volt elég a pontos eredményhez, de a számításokhoz fejből ismerniük kellett a négyzetes úttörvény képletét.

Seller Dániel

,

Acsai-Varga Kitti

,

Kovács Nikolasz

,

Dóczi Eszter

és

Chilicinc Valentin

a ruzsai Weöres Sándor Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény diákjai az újszegedi ligetben könnyen vették a növényfelismerést. Feladatuk az volt, hogy a helyszínfelelősök által megadott szempontok szerint a növényhatározóban megtalálják a keresett növényfajtákat, s röviden ismertessék őket. A Népliget azonban egy másik meglepetést is tartogatott: egy dokkoló vízrakétát kellett kilőni. A szerkezetnek nem csak a hangja volt nagy, akár 20 méteres magasságba is képes elszállni, ha előtte jól alápörköltek pumpával. Az üllési Fontos Sándor Általános Iskola tanulóinak azonban nem csak erejükről, de tudásukról is számot kellett adniuk, ugyanis ismerniük kellett azt a mechanikát, ami mozgásra bírja a rakétát.

termeszettudomanyi_kalandtura14_gs

A 18 iskola csapata végül a Dóm téren gyűlt össze, hogy szabadtéren kipróbálhassák a hangtani interferencia kísérletet.

Csiszár Imre

, a Ságvári-gimnázium SzeReTeD laborjának vezetője a SZEGEDma.hu-nak is bemutatta, miként működik a teszt: „Két hangszórón azonos frekvenciájú hangokat játszunk le a térbe. A 150 fős gyerekseregnek pedig az a feladata, hogy végigsétálva a téren rábukkanjanak azokra a pontokra, ahol halkul a rezgés, ugyanis ha a hangok találkoznak, kioltják egymást. Ezek a süket terek a hiperbolák.” Kezdetben nehezen akartak kirajzolódni a görbék, többek próbáltak a másik fülére hagyatkozni, eredménytelenül. Negyed óra hallgatózás után végül feltűnt az első emberek alkotta hiperbola alakja, majd a második és a harmadik is. Az egész napos program zárásaként az SZTE TTIK Budó Ágoston-tantermében hullámtani kísérleteket láthattak, illetve csillagászati előadást hallgathattak a gyerekek.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.