Közélet

Egyre mobilabbá válik a hírfogyasztás

Egyre mobilabbá válik a hírfogyasztás

2013. szeptember 8., vasárnap
Egyre mobilabbá válik a hírfogyasztás

Az okostelefonok rohamos terjedése következtében egyre mobilabbá válik a hírfogyasztás, súlypontja pedig fokozatosan a közösségi oldalakra helyeződik át - állapítja meg az oxfordi egyetem Reuters Intézete a hét végén közzétett Digital News Report című tanulmányában.

A Reuters újságírói programjának 30 éves jubileuma alkalmából Oxfordban rendezett tanácskozáson elhangzott felszólalások azt a nézetet tükrözték, hogy a hagyományos médiumok, elsősorban a napilapok számára ez a tendencia élesebb versenyt eredményez, amely próbára teszi hagyományos üzleti modelljüket. A The New York Times (NYT) erre válaszul egyetlen márkanévre összpontosít, és minden digitális csatornán jelen akar lenni. Mint Mark Thompson elnök Oxfordban elmondta, a tekintélyes újság európai mutációját, az International Herald Tribune-t hamarosan International New York Timesra keresztelik át, és növelni akarják az Egyesült Államokon kívüli digitális előfizetők számát. Az internet által támasztott verseny azonban kemény feladat elé állítja a hagyományos médiumokat. A NYT esetében például az álláshirdetésekből származó bevétel a 2000-ben feljegyzett 208 millió dollárról tavaly 13 millióra apadt, ami 94 százalékos zsugorodás. Ráadásul az interneten igencsak akadozik az üzletmenet. "Analóg dollárok helyett digitális pennykkel kell beérnünk" - fogalmazott Thompson. A NYT elnökének mindazonáltal meggyőződése, hogy az olvasók a világhálón is hajlandók pénzt adni a csúcsminőségű újságírásért. A bostoni merényletek érdekes dolgokra világítottak rá az újságírás jelenével és jövőjével kapcsolatban. "Régebben tv-csatornák és hírportálok adtak elsőként hírt fontos, váratlan eseményekről. Ma és a jövőben a Twitter meg hasonlók teszik ezt, és általában mindannyiunkat megvernek. Csakhogy a Twitteren nemcsak hírek érkeznek, hanem sok egyéb is: érdekes, ám meg nem erősített szemtanúi beszámolók, híresztelések, találgatások, félrevezető információk, propaganda, hazugságok, őrültségek" - figyelmeztetett a NYT elnöke. Szerinte évekkel ezelőtt az emberek azt gondolták, hogy a wikipedia és a közélet iránt érdeklődő lelkes amatőrök globális serege pótolni fogja az újságírókat. A Twitter-korszak médiakakofóniája azonban nem tette idejétmúlttá a professzionális újságírást és az újságírói erényeket - hangsúlyozta Thompson. "Utánajárni, kutatni, szerkeszteni, tényeket ellenőrizni, nyomozni - mindez ma fontosabb, mint valaha. A kihívást e tevékenységek megfelelő finanszírozása jelenti" - mondta. Az újságokat érintő drámai változásokról számolt be Natalie Nougayrede, a Le Monde főszerkesztője is. A francia napilapnál ezért a határok átlépésén gondolkodnak. Azt tervezik, hogy a NYT-hoz hasonlóan a Le Monde-ból is globális márkát csinálnak; egy angol nyelvű nemzetközi kiadás terve már előkészítés alatt van. Az interneten a Le Monde a fizetős tartalmakban (Freemium) bízik. A lap online kínálatának egy része ingyenes, nagyobb részéért viszont fizetni kell. A digitális kiadás előfizetőitől havi 15 eurót kér a kiadó. Mint Nougayrede az oxfordi fórumon kijelentette: a minőségi újságírás értéktöbbletet állít elő, ennek pedig ára van. Erről kell meggyőzni az embereket.

John Stackhouse,

a kanadai The Globe and Mail főszerkesztője arról beszélt, hogy az online újságírásban egyre fontosabb az olvasói elvárások kielégítése. Ezért a lapnál létrehozták az audience editor (közönségszerkesztő) beosztását, amely elsősorban az online csatornákon terjedő sztorikat és hozzászólásokat követi figyelemmel. A kanadai újság szerkesztőségében a newsroom ma 20 százalékkal kisebb, mint tíz évvel ezelőtt volt, viszont kétszer annyi tartalmat állít elő. Az internet korára jellemző új közlési formák szükségességére mutatott rá Juan Senor, a londoni Innovation Media Consulting Group munkatársa. Mint mondta, a digitális platformoknak új műfajokra van szükségük. A Buzzfeed megmutatta, mi a jövő útja.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.