A vízpart nyáron csábít csak igazán, de soha nem szabad megfeledkeznünk fürdőző és parton pihenő társainkról. Gézárt Attilával, a Szegedi Vízirendészeti Rendőrőrs őrsparancsnokával a hajózás és fürdőzés, különös tekintettel a hullámverés veszélyeiről beszélgettünk.
A Tiszai Vízirendészeti Rendőrkapitányság vízirendőrei a határtól számított mintegy 100 kilométeres körzetben ügyelnek a folyóban fürdőzőkre, a parton és vízi járműben ücsörgő hobbihorgászokra, valamint a vízi járművek biztonságára és rendszeres ellenőrzésére. Munkájuk nem szezonális – télen jégen tartózkodási feladatokat, védtöltés-, hullámtér-ellenőrzéseket is ellátnak –, de a nyári idény különösen mozgalmasnak tekinthető, hiszen a lakosság ilyenkor tudja igazán kihasználni a Tisza nyújtotta lehetőségeket.
Gézárt Attila
a vízben és a folyóparton tartózkodók védelmének érdekében megosztott portálunkkal néhány tanácsot, lerántotta a leplet pár tévhitről, és figyelmeztetett néhány betartandó szabályra is.
Járművek, amiket – a megfelelő életkor betöltése után-bárki elnavigálhat
A csónak (legyen akár motoros, akár vitorlás), kajak és kenu vezetéséhez nem feltétel külön képesítést szerezni. Ugyanakkor felszereltségére és utasai védelmére szigorú szabályozások vonatkoznak, melyeket a vízirendőrök időről időre ellenőriznek. Ilyen alapkellékek a legalább egy evező, minimum egy mentőmellény, a kötél vagy lánc, egy horgonyzásra alkalmas eszköz, a jól látható helyen elhelyezett névtábla és vízmerő eszköz, valamint egy fehér fényű elektromos lámpa. Általános tévhit, hogy a csónakvezetőnek csak éjszaka kell gondoskodnia fehér fényű lámpáról, mert a nappali órákban ez ugyancsak kötelező tartozék. Éjszaka plusz tartalékelemről és -izzóról is gondoskodni kell. A mentőmellények minimális számát a csónak mérete határozza meg: 2,5 méter felett legalább egyet, valamint 16 év alatt és az úszni nem tudóknak is biztosítani kell. 2,5 méter alatti csónaknál valamint a kajak és a kenu esetében is, az vízi járműben tartózkodók létszámának megfelelően kell biztosítani a mentőmellények számát - tájékoztatott az őrsparancsnok. 14 éves kor alatt kivétel nélkül mindenkinek viselnie is kell az akár életet is menthető eszközt. Bár szabály nem rendelkezik az elsősegélydoboz beszerzéséről, Gézárt Attila mindenkit arra biztat, a biztonság érdekében mindenki gondoskodjon egyről, mielőtt hosszabb túrára indul.
Pillantsunk olykor a hátunk mögé!
„A nyár beköszöntével nagyon sok hajó van kint a folyón. Az általuk gerjesztett hullámzás természetes jelenség, de a hajó tulajdonosának tisztában kell lennie járműve képességeivel” – fogalmazott a rendőrhadnagy. Vízen – ahol nincs sebességkorlátozás tábla kihelyezve – nem beszélhetünk gyorshajtásról, ezért józan ésszel tartható tempót kell diktálni, különösen a belvárosi területen, ahol sok a fürdőző és a kikötött hajózási létesítmény. Mint ahogyan azt a vízirendőr elmondta, a járművek gerjesztette orr- és farhullámok egyrészt kellemetlenségeket, veszélyhelyzetet másrészt károkat okozhatnak a környéken lévő hajózási létesítményekben és vízi járművekben. Legegyszerűbb, ha a vezető olykor hátratekint, és meggyőződik arról, mindent és mindenkit rendben hagyott maga mögött. Bár a fürdőzőkre nem jelenthet olyan nagy veszélyt egy-egy hullám, inkább bosszúságot és kellemetlenséget eredményez, viszont a hajókikötőkben anyagi károkat okozhatnak: betört ablak, megkarcolódott hajótest stb. A fürdőzőktől egyébként motoros hajtású hajóval, csónakkal 30 méter távolságot kell tartani, a kikötőknél a kikötő bejárati területétől – ráfordítóhely – kell biztonságos távolságra közlekedni. Szeged vízi belvárosában hullámkeltést tiltó táblát helyeznek el a közeljövőben, ahol csak minimális hullámkeltéssel lehet majd közlekedni a hajóknak. Aki ezt nem tartja be, szabálysértés miatt szigorú helyszíni bírsággal sújtják.
Tilos a fürdőzés, változik a horgászati törvény
Lapos, Sárga, Foka. Három kedvelt fürdőzőhely, ahol korábban még nem tiltotta tábla a csobbanást. Gézárt Attila szerint régi beidegződés lehet, valamint a kijelölt szabad strand hiánya, amiért a mai napig emberek úszkálnak ezen a környéken. Tilos nem kijelölt fürdőhelyen város belterületén lubickolni, mert nincs a közelében mentésre kiképzett szakember. Sajnos évről évre előfordulnak halálos kimenetelű balesetek, de ezek többségét bódító szerek fogyasztása után fellépő állapot okozta. Mint megtudtuk, annak ellenére, hogy több száz hajó közlekedik a Tiszán, már évek óta nem volt példa komolyabb vagy kisebb vízi járműbalesetre Szegeden. A horgászoknak és halászoknak pedig szeptember 1-jétől és jövő év januárjától fokozottan figyelniük kell az őket érintő törvényváltozásokra. Hogy a Szegedi Vízirendészet Rendőrőrs hogyan készül a sárkányhajó világbajnokságra? Megerősített szolgálattal, közös tervezéssel és szervezéssel a rendezvényt lebonyolításában részt vevő szervezetekkel együtt, hogy a vb-t vízi baleset nélkül megússzák. Négy napig hajózási korlátozások várhatóak a belvárosi folyószakaszon, aminek betartását szigorúan ellenőrizni fogják. „A folyó veszélyes üzem, kicsi hibával visszafordíthatatlan károkat okozhatunk magunknak, illetve másoknak is” – figyelmeztet óvatosságra az őrsparancsnok.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.