„Mit szívunk Szegeden?” – tette fel a kérdést az LMP a Madarak és Fák Napján, s meg is válaszolták: sok port. A városban a halálesetek közül 200 vezethető vissza a szállóporra.
Szegeden a szállópor okozza a legnagyobb gondot, a tudományosan PM10-nek nevezett részecskék 10 mikrométernél kisebbek, s komoly légúti megbetegedéseket, akár tüdőrákot vagy allergiát is okozhatnak.
Sarlós Ferenc
aktivista elmondta, a napfény városában tavalyi adatokat figyelembe véve körülbelül kétszáz ember idő előtti halála vezethető vissza a PM10-re, vagyis a halálesetek körülbelül 10%-áért felelős a szállópor. „A szegedi pormennyiség körülbelül annyit tesz, mintha minden nap elszívnánk egy szál cigarettát” – tette hozzá. Az aktivista úgy látja, a nagyvárosok levegőjét szívó embereket is legalább annyira kellene védeni, mint a nem dohányzókat. Mindenki nyomon követheti Szeged levegőjét, a légszennyezettségi adatok elérhetőek az interneten.
két mérőállomást látunk, de ez nem azt jelenti, hogy két mérőállomás működik Szegeden, hanem, hogy két évvel ezelőtt a nemzetközi gyakorlattal ellentétesen a forgalmas Kossuth Lajos sugárútról elköltöztették a zöld övezetben fekvő Rózsa utcába – magyarázta Sarlós Ferenc aktivista.
Botka László
MSZP-s polgármestertől, illetve a mérőállomást üzemeltető szakhatóságtól arra a kérdésre várják a választ, hogy mi volt az oka annak, hogy zöldövezetbe költöztették a mérőállomást, és vajon elegendő-e a mindenkori határérték-túllépésről apróhirdetésben értesíteni a lakosságot. Sarlós Ferenc közölte, mindenképpen csökkenteni kell a károsanyag kibocsátást. Emlékeztetett, Szegeden a lakosság mindössze 10%-a kerékpározik, 20-25% naponta autóval közlekedik. Ezen felül fontos lenne, hogy ne hajtsanak végre a városban olyan fejlesztéseket, beruházásokat, melyek növelik a károsanyag kibocsátást. A mai napig nem tudható, a Rókusra tervezett biomassza-erőműnek milyen környezeti hatásai lesznek, és az sem tudható, hogy pontosan mennyire korszerű kazánokat működtetnének, melyek összefüggenek a széndioxid és a korom kibocsátással. A projekt kivitelezőjétől, illetve a beruházást támogató politikusoktól erre a kérdésre várja a választ az LMP. A sajtótájékoztatón elhangzott, a fűtőművet napi 100 tonna biomassza elégetésével tervezik, ami csak a fűtési időszakot számolva éves szinten 20 000 tonnát jelent. Ennyi mezőgazdasági hulladék azonban nem keletkezik Szeged környékén, így az a kérdés is felmerül, hogy honnan szállítanák az alapanyagot. Ráadásul a közúti szállítás szintén károsanyag kibocsátással jár. A szállópor elleni védekezésben kulcsfontosságú szerepe van a városi zöldterületeknek – jegyezte meg
Szentistványi István
. Az LMP szegedi önkormányzati képviselője elmondta, a városi fejlesztéseknek épp a korosabb, nagyobb lombfelülettel rendelkező fák és fasorok esnek „áldozatául”, pedig ezek kötik legjobban a szállóport. Megjegyezte, papíron persze azt mutatják ki, hogy még nőtt is a zöldfelületek nagysága, ám egyáltalán nem mindegy, hogy milyen az típusú, a Dugonics térről például rengeteg fa és cserje tűnt el. A tervező természetesen a növényállomány minél nagyobb részének cseréjében érdekelt, és pont a közlekedési légszennyezéstől a gyermekeket legjobban védő cserjeszintet hagyják ki a tervekből. Szentistványi szerint a parkok és terek látványként való elgondolása helyett szerencsésebb lenne a funkcionális szerepek előtérbe helyezni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.