Külföldi ötlet nyomán, egy uniós pályázat segítségével hazánkban elsőként Szegeden valósulhat meg a mindenki számára elérhető városi kölcsönbicikli-rendszer. A tervek szerint a közbringa hálózat kiépítését és beüzemelését tavaly őszre, majd idén március közepére tervezték, de a saját fejlesztésű szoftvert még tesztelik, ez a csúszás oka. Júniusban vélhetően beindul a vállalkozás.
A rendszert nem a város, hanem a projektet kivitelező cég üzemelteti majd a pályázaton nyert több mint 45 millió forintból, amelyhez további 21 milliós önerőt is hozzátettek. Szeged 12 pontján 100 darab kerékpár áll júniustól rendelkezésre, amelyeket egy előzetes regisztráció után bárki használhat. A kerékpárokat tömör gumival és könnyített vázzal látják majd el, lesz bennük GPS jeladó, amivel 1 méteres pontossággal nyomon lehet követni, melyik jármű éppen hol tartózkodik. A speciális bringákra egy biztonságtechnikai partner vigyáz majd. Kölcsönözni csak egy élő, valós mobilszámmal lehet majd, használni pedig a körtöltésen belül. Ha valaki esetleg a körtöltésen kívül kerekezik, a központból azonnal figyelmeztetik. Ha a felhasználó erre sem reagál, akkor a szolgálat a jeladó segítéségével megkeresi a kerékpárt. A kerékpárok használata egy egyszerű regisztrációhoz kötött. A City Bike weboldalán kell majd előzetesen regisztrálni, itt minden felhasználó egyedi azonosítót, valamint egy PIN kódot kap, amivel ki tudja nyitni a kerékpár zárját. A fizetés automatikusan az ügyfél bankszámlájának megterhelésével történik, amely során a felhasználó megadja azonosítási adatait, és szükséges hozzá élő mobiltelefonszám valamint bankkártya. A regisztráció egyszeri díja 300 Ft. Az ügyfél egy egyedi állandó azonosítót kap, amely biztosítja számára a szolgáltatásunkhoz való hozzáférést.
Minden megkezdett óra díja 200 Ft, a negyedik óra megkezdése után 1800 Ft/nap. A kerékpárokat mindig a kijelölt tárolókba kell lerakni! Minden olyan esetben, ha a bringát a használat során kár éri, vagy eltulajdonítják azt, a keletkezett kárt a felhasználónak meg kell térítenie. „A legfontosabb, hogy háttérszoftver megfelelően működjön, össze kell hangolnunk a netbankos és mobiltelefonos fizetést, továbbá a nyomkövető- és a felhasználó azonosító rendszernek a működését” – magyarázta korábban portálunknak
Szabó László
, a projekt menedzsere. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy például a mobilos fizetés után harminc másodpercen belül le kell hogy bonyolódjon az adatszolgáltatás jogosultságának leellenőrzése, és csak ezután vihető a kerékpár. Magyarországon még nincs hasonló működő rendszer, s mivel maguk fejlesztik a szoftvert, akadnak „gyermekbetegségek”. Már létező, nyugat-európai rendszereket is megvásárolhattak volna, de a saját fejlesztés sokkal olcsóbb. A projektmenedzser úgy kalkulál, hogy júniusban, a nyári turistaszezon startjára működni fog a Citybike a napfény városában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.