Közélet

Csökkentené a szegedi üzletek bérleti díját a Civil Városi Unió

Csökkentené a szegedi üzletek bérleti díját a Civil Városi Unió

2013. május 27., hétfő
Csökkentené a szegedi üzletek bérleti díját a Civil Városi Unió
CVU100x100

Az átgondolatlan, várospolitikai célokat és gazdaságosságot is figyelmen kívül hagyó szabályozásoknak köszönhetően ellehetetlenítik a belvárosi üzleteket - írja közleményében a Civil Városi Unió, amely beadvánnyal fordult a Vagyongazdálkodási Bizottsághoz a bérleti díjak újragondolásának ügyében.

A Civil Városi Unió közleménye alább változtatás nélkül olvasható!

„Városépítési, városképi és idegenforgalmi szempontból pótolhatatlanok a városképbe illeszkedő belvárosi tradicionális kisüzletek, mert ezek – főként a sajátos kínálatot bemutató kiskereskedelmi üzletek – jelentik a vonzerőt. Ezt a célt szolgálná a bevásárlóközpontoknak versenyt támasztó sétálóutcák kialakítása, amelyeken teret kaphatnának az egyedi árukínálatra specializálódott üzletek és kisebb vendéglátó egységek is... A belvárosi tradicionális és jellemzően hazai tulajdonú kisüzletek megőrzését indokolja a foglalkoztatottságban betöltött szerepük is.”

Nem fogják elhinni, de ez az idézet

Botka László

2383/2013. számú, márciusi keltezésű előterjesztéséből származik! Ehhez képest Szegeden az elmúlt évek során átgondolatlan, az ésszerű várospolitikai célokat, sokszor még a gazdaságosságot is figyelmen kívül hagyó szabályozás miatt kaotikus állapotok alakultak ki a nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérbeadása körül. Ezeket az anomáliákat évek óta jelzik a helyi sajtóban megjelenő cikkek, egyéni panaszok, csoportos beadványok, tüntetések. Mindenki tapasztalhatja, hogy városunkban a nyilvántartott 636 db üzlethelyiség jelentős hányada áll üresen, miközben állaguk romlik, bérleti díj bevételt nem hoznak. Boltok, üzletek hetente zárnak be, váltanak profilt. A hasonló bérlemények bérleti díjai között esetenként sokszoros különbségek vannak. A bérlők a saját költségükön elvégzett felújítási, állagmegóvási munkálataik után mindössze 3 hónapig kaphatnak bérletidíj-csökkentést vagy -mentességet, így azokat nem áll érdekükben elvégezni. Nincs objektív szabályozás arra sem, hogy milyen kártérítés járhat a bérlőnek abban az esetben, amikor a bérlemény hosszabb-rövidebb időre használatra alkalmatlanná válik (például építkezések, útépítések). Nem létezik olyan koncepció, melynek alapján a várospolitikai célokat szolgáló tevékenységeket végző bérlők kedvezményes bérleti díjat fizethetnének. Alapvető probléma az önkormányzat és az IKV Zrt. ésszerűtlen kapcsolata, a kompetenciák nem megfelelő kezelése, illetve annak a felismerésnek a hiánya, hogy az IKV-nak nincs közvetlen hátránya abból, ha a kezelésében álló ingatlanok üresen állnak. Szintén óriási károkat okoz a multik, nagy cégek térnyerésének célszerűtlen, átgondolatlan, a következményekkel nem számoló egyoldalú támogatása, a Belváros közvetlen közelébe történő betelepülése. Mind a közvetlenül, mind a közvetve érdekelt szegediek azt várták, hogy az új összetételű közgyűlés érdemben foglalkozik a kérdéssel, megoldást keres a problémákra. Sajnos csalódniuk kellett. Látható, hogy az érdekeltek és a civilek összefogása, szakmailag megalapozott javaslatok megtétele nélkül a kérdéskörben érdemi elmozdulás nem várható. A Civil Városi Unió éppen ezért az érintettek képviselőivel és szakértőkkel egyeztetve beadvánnyal fordult a Vagyongazdálkodási Bizottsághoz, hogy az alábbi javaslatokat figyelembe véve vizsgálja felül a nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérbeadásáról szóló 15/2000.(III.31.) Kgy. rendeletét. A 2383/2013. számú Kgy. előterjesztés tartalmazza a nem lakás céljára szolgáló helyiségekre vonatkozó adatokat, számszerűsítve, rendeltetés szerinti bontásban. Ezt, valamint a 2003-as vagyonkatasztert figyelembe véve kellene meghatározni az ingatlanok forgalmi értékét, amely alapjául szolgálna a bérleti díjak megállapítására. A CVU javasolja, hogy az alap bérleti díj éves mértéke a beköltözhető nettó forgalmi érték 8 százaléka legyen. Szükséges továbbá, hogy a bérleményben végzett tevékenységek alapján (például várospolitikai célokat szolgáló, turisztikai vonzerővel járó tevékenységek) kedvezményes bérleti díjat lehessen megállapítani. Szabályozni kell a bérleményen a bérlő által végzett olyan értéknövelő beruházásának megtérítését, amely a bérlemény értékét – a tevékenységtől függetlenül – növeli, és amelyet egyébként a bérbeadó helyett végzett el. Lehetőséget kell teremteni a bérleti díjak átmeneti, szabályozott csökkentésére olyan esetekben, amikor a bérlemény rendeltetésszerű használata korlátozott vagy nem lehetséges (építkezések, útjavítások, felújítások stb.). A rendeletmódosítás előkészítésébe be kell vonni az érintettek (civilek, kereskedők) képviselőit, valamint biztosítani kell a bérleti szerződések teljes nyilvánosságát is. Az egyeztetések során kiderült, hogy a Budapest Belváros-Lipótváros Önkormányzata által e kérdéskörben megalkotott szabályozás valamennyi érdekelt számára megfelelő, ezért az érintett rendeleteket a Civil Városi Unió megküldte a Vagyongazdálkodási Bizottság részére, azzal, hogy példaként szolgálhat a szegedi rendelethez. Reményeink szerint ezek után tisztábban láthatjuk, hogy kik azok Szegeden, akik a megoldást keresik, és kik azok, akik nem

- olvasható a Civil Városi Unió közleményében.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.