Az árbevételek növekedésével párhuzamosan nőnek a Szegedi Vásár és Piac Kft. kiadásai is, melyek egy része nem tartozik szervesen Solymos László szerint a piac feladataihoz. Az alpolgármester sajtótájékoztatóján bejelentette, az áprilisi közgyűlésen kezdeményezi Erdei Péter felmentését.
Az uniós támogatásból felújított Mars téri piac forgalma megduplázódott a fejlesztésnek köszönhetően, így nőttek az árbevételei is.
Solymos László
elmondta, 97-98%-os kihasználtsággal üzemel a piac, így a cég bevétele is másfélszeresére növekedett 2010-hez képest. Az alpolgármester sajtótájékoztatóján kijelentette, a tulajdonos önkormányzat nem azt várta, hogy a cégvezetés felelőtlenül fog gazdálkodni, és teljes mértékben el is költik a többletbevételt. „Sikerült elérni azt a csúcsteljesítményt, hogy az országban talán egyedülálló módon egy veszteséges piacot sikerül működtetniük, illetve vezetniük a Fidesz által kinevezett cégvezetőknek” – hangsúlyozta Solymos. Több kiadást is kérdésesnek tart Solymos, példaként elmondta, hogy 2010-ben egy kulturális szervező dolgozott a cégnél megbízási szerződéssel havi 90 ezer forintért. Ugyanez a személy egy évvel később már a cég alkalmazottja lett, tavaly óta marketingigazgatója. „Marketingigazgatóként már 340 ezer forintos fizetést kapott, majd négyszeresét kapta korábbi fizetésének, és 2012-ben szeptemberig két alkalommal összesen kétszer kéthavi jutalmat kapott a cég vezetőjétől. Ez azt jelenti, hogy 1 millió 360 ezer forintos jutalmat is kapott a kellő mértékben megemelt fizetése mellé” – közölte Solymos hozzátéve, ez az összeg a kifizetett összes jutalom 20%-át teszi ki. A reprezentációs költségek megemelkedését is kifogásolta sajtótájékoztatóján az alpolgármester, elmondta ez a tétel a 2010-es mértékhez képest több mint tizenkétszeresére nőtt. 2011-ben egy korábban nem létező tétel, az „üzleti ajándék” is megjelent a cég költségvetésében, akkor ez 1,772 milliót tett ki, amiből 600 ezer forintot borvásárlásra költöttek, illetve 394 ezret naptárkészítésre.
Egyes szerződéseket érdekesnek titulált Solymos, mondván, Fideszhez közeli cégek jutottak megbízásokhoz. Kifogásolta, hogy két év alatt huszonötszörösére, 10 millióra emelkedtek a hirdetési- és reklámköltségek, ezen felül egyes Fidesz által delegált külsős bizottsági tagokhoz köthető vállalkozások kaptak megbízásokat a Szegedi Vásár és Piac Kft.-től. A piac tevékenységi körébe nem illeszkedő feladatokat is felvállaltak Solymos szerint, például tápéi, szentmihályi és szőregi rendezvényekhez kapcsolódott a Szegedi Vásár és Piac Kft „Rózsafesztivál sertésnyeremény 150 ezer forint, UTC sportegyesület támogatása 500 ezer forint, illetve halvásárlás augusztus 20-a környékén 500 ezer forint értékben” – sorolta a tételeket Solymos László. Megjegyezte, a pazarló gazdálkodás a társaság felügyelő bizottságának is feltűnt, és arra kérték
Erdei Péter
ügyvezető igazgatót, hogy dolgozza át a 2013-as üzleti tervét, és adja le például a drágán lízingelt szolgálati gépkocsiját, kérték a reprezentációs, marketing- és reklámköltségek, továbbá a beléptető- és vagyonvédelmi rendszer költségeinek a felülvizsgálatát. Solymos bejelentette, a bevételeket elkölti a cég és tovább csökkent a bankszámláján lévő összeg is, ezért az alpolgármester a következő közgyűlésen Erdei Péter ügyvezető igazgató azonnali hatályú felmentését fogja kezdeményezni, míg az ügyvezetői posztra pályázat kiírását javasolja.
Az alpolgármester fellépésére válaszul a piacvezető az alábbi sajtóközleményt juttatta el szerkesztőségünk részére.
Solymos László alpolgármester mai sajtótájékoztatóján több valótlan állítás hangzott el, melyekkel kapcsolatban szükséges rögzíteni következőket: 1./ Meg lett említve néhány vásárolt tétel, amelyeket különböző városrészi rendezvényeken használtak fel. A Társaság – ahogy az elmúlt évtizedben is gyakorlat volt – ezen rendezvények egyik szervezője volt, és a rendezvények sikeres lebonyolítása érdekében vásárolta ezeket a tételeket. Ám a Vásár és Piac Kft. más forrásból biztosította ezeket, hiszen ellenértékét a képviselői és városrészi költségvetési alapokból megkapta. Ezzel szemben 2010 előtt az akkori ügyvezetés saját forrásból finanszírozott a cég profiljába nem illő progrmokat (pl.: könnyűzenei koncert, utazási és esküvői kiállítások). Ezeken a rendezvényeken a társaság jelentős, akár milliós nagyságrendű veszteséget szenvedett el! 2./ Meg lett említve továbbá több olyan személy, akik vagy a velük összefüggésbe hozható cégek egy adott feladat elvégzésére szerződést kötöttek Társaságunkkal. Munkájuk befejezése óta azonban nem állnak kapcsolatban a Vásár és Piac Kft.-vel. A szerződéses kapcsolat időtartama alatt pedig az érintettek nem vettek részt olyan önkormányzati szakbizottsági szavazásban, mely a Társaságot bármilyen módon érintette volna. 3./ Az őrzés-védelem költsége a 2010-es évhez viszonyítva összesen 14%-kal emelkedett – ami nagyjából az infláció kompenzálását jelenti. A korábbiakkal ellentétben viszont sokkal szakszerűbb, minőségi munkát végeznek, amelyet mindennap megtapasztalhatnak a szegediek, amikor vásárolnak a Mars téren. Munkájuk sikerét objektív tények igazolják: az ismertté vált bűncselekmények száma több, mint 40%-kal csökkent az utóbbi 2 évben a Mars téri piacon. 4./ Solymos László említést tett a “jelentős” reprezentációs költségekről. Arról már elfeledkezett megemlékezni, hogy ezek a költések az előző vezetés idején is léteztek (pl.. naptárvásárlás 2010-ben 204.000 Ft értékben, képeslapok vásárlása 2008-ban 316.400 Ft értékben). Sőt 2010 előtt még az is megesett, hogy bizonyos tételek (pl.: dolgozóknak védőitalként adott ásványvíz) nem szabályszerűen lettek elszámolva. A különböző szabálytalan beszerzések miatt a 2006 és 2010 közötti időszak gazdálkodását érintően rendőrségi nyomozás van folyamatban, amely kiterjed a nyomozás alapjául szolgáló feljelentésben foglalt, a Vásár és Piac Kft.-nek a gyanú szerint okozott 32 millió forintos károkozás vizsgálatára is. 5./ Azt még Solymos László is elismerte, hogy az ügyvezetőváltás óta másfélszeresére nőtt a Vásár és Piac Kft. bevétele. Nem látott ugyanakkor sajnos összefüggést eme örvendetes tény és a hirdetési költségek általa kifogásolt emelkedése között. Pedig a két szám összefügg: a Mars téri piacnak és a városrészi kispiacoknak a multik több tíz- és százmilliós reklámköltéseivel kell felvennie a versenyt. Az eredmények egyértelműek (több mint 120 millióval növekedett a nettó árbevétel), s ez igazolja a marketingigazgató kinevezésének szükségességét is. A korábbi vezetés ezt teljes mértékig elhanyagolta, és ez meg is látszott a vásárlói forgalom drámai visszaesésében. Ám akkor ennek sem volt következménye: sem akkor, sem most nem kifogásolta Solymos László, hogy miközben 2010-ben a Társaság 187 millió forint veszteséget realizált, akkor a korábbi ügyezetés 14,6 millió Ft jutalmat osztott ki az alkalamazottaknak… A Vásár és Piac Kft. egyébként most is nyögi a 2010 előtti ügyvezetés hibás döntéseinek anyagi következményeit, így még 2012-ben is – bírósági ítélet nyomán – több milliós kártérítést volt kénytelen kifizetni a 2009 adventi, hírhedtté vált bódébontás egyik károsultjának. De említést érdemel az előző ügyvezetés által felvett bankhitel-visszafizetési kötelezettség is, amely immáron évi több tízmillió forintos terhet ró a Társaságra. A politikai indíttatásúnak tűnő vádaskodásokra igyekeztem szakmai választ adni, az elmúlt években elért eredmények, számok ugyanis igazolják a jelenleg végzett munka helyességét.
Szeged, 2013. április 4. Erdei Péter ügyvezető Szegedi Vásár és Piac Kft.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.