Nemcsak a felsőoktatásban van szükség átfogó reformokra, hanem a közoktatásban is, méghozzá olyan szakszerűen előkészített, az érintett felek véleményét is meghallgató és figyelembe vevő koncepcionális változásokra, amelyek a mostani kapkodás és rögtönzés helyett valódi szakemberekre, nem pedig a politikára bízzák az oktatás átalakításának kérdését - hangzott el a Szegedi Társadalomtudományi Szakkollégium felsőoktatásról rendezett kerekasztal-beszélgetésén.
Kiss Paszkál
egyetemi docens arról beszélt, mi az, ami megkülönbözteti az egyetemet végzett diplomást, milyen társadalmi pluszfeladatok és szerepek hárulnak rá. Kutatásokra hivatkozva támasztotta alá, hogy a diplomások elégedettebbek az életükkel, aktívabban részt vesznek a társadalmi és a politikai életben, ilyképpen a közösség elitjét képezik. Az egyetemeknek a jövőben arra is fel kell készülniük, hangsúlyozta az oktató, hogy ne csak diplomásokat, jó szakembereket képezzenek, hanem pluszfeladatként valódi értelmiségieket is.
A kutatók, tudósok felelőssége, hogy elmagyarázzák a társadalomnak kutatásuk következményét, hangsúlyozta
Russell-lel
szólva
Csapó Benő
egyetemi tanár. El kell mondani az embereknek, milyen veszélyeket rejt magában például a nukleáris energia használata, s milyen katasztrófát idézhet elő annak szakszerűtlen használata. Egyre inkább felértékelődik a tudás, a felsőoktatás szerepe a világban, viszont sohasem vált ennyire nyilvánvalóvá, hogy aki nem tart lépést, nem zárkózik fel, az tartósan és behozhatatlanul lemarad ebben a versenyben. Európa-szerte csökken a műszaki végzettségűek aránya, s egyre kevesebben választják a természettudományokat. Ez Csapó Benő szerint részben annak tudható be, hogy a gyerekek nem tanultak meg rendesen olvasni, így aztán egyre nehezebb számukra megérteni, értelmezni a tananyagot. Az elmondottak főleg a természettudományokra és a matematikára vonatkoznak, ezek oktatására különös hangsúlyt kell fektetni, ahogyan azt Skandináviában vagy a délkelet-ázsiai országokban már korábban nagy sikerrel megtették. A felsőoktatásban jelentkező gondokat, anomáliákat tehát már a középiskolában kell orvosolni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.