Hazánkban mindenhol 5-7 évente ki kellene cserélni szinte a teljes útburkolatot, ahogy teszik azt tőlünk nyugatabbra. Nincs rá keret. Marad a kátyúzás. REGON-partnerünknek, a Civishírnek mesélt a Duna Aszfalt Kft. igazgatója a kátyúzásról és annak hátteréről.
– Nyugtasson meg bennünket, hogy nem szándékosan nem tömik be a kátyúkat...
– Természetesen semmi szándékosság sincs benne. A kátyúk képződése az időjárás változatosságának (olvadás-fagyás) köszönhetően gyorsabb ütemben történik, mint ahogy azt orvosolni lehetne, és akkor még nem beszéltünk a nagy kiterjedésű úthálózaton történt szétszórtságról, ami a munkaszervezést nehezíti.
– Mint autós, hogyan ítéli meg a debreceni utak állapotát?
– Megértem a hétköznapi emberek bosszúságát, de ez egy szezonális probléma, amit rövid idő alatt keletkezik, de megszüntethető.
– És mint szakember?
– Azon vagyunk, hogy a lehetőségekhez mérten a leghamarabb megjavítsuk a kialakult úthibákat.
– Bár Debrecenben folyamatos a kátyúzás, minden évben szembetűnő a tél végének közeledtével, hogy hatalmas lyukak tátonganak az aszfalton. Milyen időjárási és egyéb okok állnak a háttérben?
– A kátyú probléma sok városban ugyanígy felmerül; Debrecen sem különbözik. Mint korábban említettem, az időjárás a fő problémaforrás. A naponta, de az esetenként akár egy napon belül is nagy mértékben változó hőmérséklet, illetve az ebből adódó csapadék a burkolat repedéseibe bejutva, majd megfagyva, szétfeszíti a burkolatot. A meglazult részt a forgalom pillanatok alatt kijárja.
– Téli időszakban mi az oka az ideiglenes kátyúzásnak, és az átlagember mit tudhat a technológiáról?
– Az ideiglenes kátyúzás (mint a nevében is szerepel) nem végleges megoldás. A téli időszakban az aszfaltkeverő telepek működése szünetel a különböző gazdaságossági, technológiai és nemzetgazdasági okok miatt – gondolok itt a lakossági földgázellátás folyamatos biztosítására. Ezért a kivitelezők nem rendelkeznek meleg aszfalttal; ezt az időszakot áthidalva találták ki a hideg, eltartható aszfaltot, amivel a téli időszakban megjelenő kátyúkat, úthibákat ideiglenesen javítjuk. Az igazi végleges megoldás a melegaszfaltos javítás, ami a téli időszak után a keverőtelepek beüzemelését követően azonnal elkezdődik.
– A kívülálló tulajdonképpen a kátyúzás során csak lyukak tömködését látja. Nincs olyan eljárás/technológia, aminek segítségével eredendően is erősebb és ellenállóbb aszfaltréteg kerülhetne az útra?
– A kátyúzást megrendelő alapján végzi a kivitelező, így csak a megrendelt kátyúk kijavítását végezhetjük el. A megrendelések folyamatosan érkeznek a városi utak fenntartóitól. Sajnos vannak olyan esetek is, hogy a munka esőben történik, ami a technológiával ellentétes, de az óriási kátyúk rendkívűl balesetveszélyesek, így a város kifejezett kérésére a munkát ilyen esetekben is elvégezzük. A legjobb technológia a teljes burkolati réteg megújítását jelentené, mint ahogy ez történik a nyugati országokban útjain 5-7 évente. Ezzel homogén és teherbíró felületet kapnának útjaink, ami a megnövekedett forgalom és teherbírás igényét is kielégíthetné. Sajnos erre sem Debrecenben, sem az ország többi részén nem áll rendelkezésre anyagi fedezet. Útjaink burkolati rétegei elöregedettek, már régen túl vannak a tervezett életkorukon, nem is említve az építés idejében tervezetthez képest megnövekedett forgalmat és a terhelés nagyságát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.