Közélet

Nyugaton ezért nincs kátyú, nálunk meg ezért van

Nyugaton ezért nincs kátyú, nálunk meg ezért van

2013. február 8., péntek
Nyugaton ezért nincs kátyú, nálunk meg ezért van

Hazánkban mindenhol 5-7 évente ki kellene cserélni szinte a teljes útburkolatot, ahogy teszik azt tőlünk nyugatabbra. Nincs rá keret. Marad a kátyúzás. REGON-partnerünknek, a Civishírnek mesélt a Duna Aszfalt Kft. igazgatója a kátyúzásról és annak hátteréről.

– Nyugtasson meg bennünket, hogy nem szándékosan nem tömik be a kátyúkat...

– Természetesen semmi szándékosság sincs benne. A kátyúk képződése az időjárás változatosságának (olvadás-fagyás) köszönhetően gyorsabb ütemben történik, mint ahogy azt orvosolni lehetne, és akkor még nem beszéltünk a nagy kiterjedésű úthálózaton történt szétszórtságról, ami a munkaszervezést nehezíti.

– Mint autós, hogyan ítéli meg a debreceni utak állapotát?

– Megértem a hétköznapi emberek bosszúságát, de ez egy szezonális probléma, amit rövid idő alatt keletkezik, de megszüntethető.

– És mint szakember?

– Azon vagyunk, hogy a lehetőségekhez mérten a leghamarabb megjavítsuk a kialakult úthibákat.

– Bár Debrecenben folyamatos a kátyúzás, minden évben szembetűnő a tél végének közeledtével, hogy hatalmas lyukak tátonganak az aszfalton. Milyen időjárási és egyéb okok állnak a háttérben?

– A kátyú probléma sok városban ugyanígy felmerül; Debrecen sem különbözik. Mint korábban említettem, az időjárás a fő problémaforrás. A naponta, de az esetenként akár egy napon belül is nagy mértékben változó hőmérséklet, illetve az ebből adódó csapadék a burkolat repedéseibe bejutva, majd megfagyva, szétfeszíti a burkolatot. A meglazult részt a forgalom pillanatok alatt kijárja.

– Téli időszakban mi az oka az ideiglenes kátyúzásnak, és az átlagember mit tudhat a technológiáról?

– Az ideiglenes kátyúzás (mint a nevében is szerepel) nem végleges megoldás. A téli időszakban az aszfaltkeverő telepek működése szünetel a különböző gazdaságossági, technológiai és nemzetgazdasági okok miatt – gondolok itt a lakossági földgázellátás folyamatos biztosítására. Ezért a kivitelezők nem rendelkeznek meleg aszfalttal; ezt az időszakot áthidalva találták ki a hideg, eltartható aszfaltot, amivel a téli időszakban megjelenő kátyúkat, úthibákat ideiglenesen javítjuk. Az igazi végleges megoldás a melegaszfaltos javítás, ami a téli időszak után a keverőtelepek beüzemelését követően azonnal elkezdődik.

– A kívülálló tulajdonképpen a kátyúzás során csak lyukak tömködését látja. Nincs olyan eljárás/technológia, aminek segítségével eredendően is erősebb és ellenállóbb aszfaltréteg kerülhetne az útra?

– A kátyúzást megrendelő alapján végzi a kivitelező, így csak a megrendelt kátyúk kijavítását végezhetjük el. A megrendelések folyamatosan érkeznek a városi utak fenntartóitól. Sajnos vannak olyan esetek is, hogy a munka esőben történik, ami a technológiával ellentétes, de az óriási kátyúk rendkívűl balesetveszélyesek, így a város kifejezett kérésére a munkát ilyen esetekben is elvégezzük. A legjobb technológia a teljes burkolati réteg megújítását jelentené, mint ahogy ez történik a nyugati országokban útjain 5-7 évente. Ezzel homogén és teherbíró felületet kapnának útjaink, ami a megnövekedett forgalom és teherbírás igényét is kielégíthetné. Sajnos erre sem Debrecenben, sem az ország többi részén nem áll rendelkezésre anyagi fedezet. Útjaink burkolati rétegei elöregedettek, már régen túl vannak a tervezett életkorukon, nem is említve az építés idejében tervezetthez képest megnövekedett forgalmat és a terhelés nagyságát.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.