Március 16-án az országban elsőként városunkban valósul meg a mindenki számára elérhető kölcsönbicikli-rendszer, a citybike, amelyet pályázaton nyert több mint 45 millió forintból és 21 millió önerőből egy pályázatírással és projektmenedzseléssel foglalkozó cég épít ki és üzemeltet.
A beruházás részleteit
Szabó László
projektvezető ismertette a Dugonics Társaság elnöksége, a Fiatal Értelmiségiek Szegedi Köre (FÉSZEK), valamint a SZAB Tudósklubja kedden este 6 órakor rendezett soros ülésén. Tavaly áprilisban derült ki, hogy a szegedi Sund Magyarország Kft. támogatást nyert el a Dél-Alföldi Regionális Operatív Program pályázatán, melyen egynemzetközi szintű kerékpár-kölcsönzési szolgáltatás kialakítását tűzték ki célul Szegeden. Eredetileg már szeptember 30-án elindították volna a vállalkozást, azonban menet közben derült ki, több időt igényel a rendszer felállítása. Elsősorban az operációs rendszer kiépítésére használatos szoftverek jelentették a legnagyobb problémát, ugyanakkor megfelelő gyártót sem volt egyszerű találni, hiszen a tervezett 100 bringa hadrendbe állítása egy bicikligyártó számára nem jelent túl nagy kihívást.
Azt tervezik, hogy a város 12 pontján, könnyen felállítható mobil utcai tárolókban helyezik el a kerékpárokat, amelyeket elsősorban a városba látogató turisták (tavaly közel 500 ezren voltak), a szegedi egyetemisták (hazaiak, külföldiek egyaránt), az SZTE dolgozói és a szegediek használnának. Az árakat barátságosak: az ingyenes regisztráció után 200 forintba kerül majd egy óra, 800 forintba pedig az egész napos használat. A számlázás óra alapú, ám ha valaki egy nap 4-nél több alkalommal kölcsönöz bringát, akkor sem kell egy nap 800 forintnál többet fizetnie, magyarázta Szabó. A jármű havi bérlete 2800 forintba kerül.
Minden nap 6 órától 21 óráig lehet kölcsönözni a bringákat úgy, hogy előzőleg a City Bike weboldalán kell majd regisztrálni. A felhasználók egyedi azonosítót, valamint egy PIN kódot kapnak, amivel ki tudják nyitni a kerékpár zárját, a fizetés pedig automatikusan az ügyfél bankszámlájának terhelésével történik. A rendszer alternatív közlekedési módot kínál, mégsem szándékozik a tömegközlekedés konkurenciájává válni, hiszen teljesen más réteget, célcsoportot célzott meg.A kerékpárkölcsönzés mindenhol Nyugat-Európában jól működik, ezért Szabó úr bízik benne, Szegeden sem lesznek komolyabb problémák, fennakadások. Költségminimalizálásra törekszenek, ezért nem foglalkoztatnak minden tárolónál egy-egy munkást, aki kiadja a bringákat, ahogyan az egyébként Újvidéken történik, hanem az egész rendszer automatizált, egy speciális szoftver üzemelteti. A bicikliket folyamatosan szervizelik majd, és nyomon követik, melyik tárolóban mennyi bringa áll. Így a szükségleteknek megfelelően gyorsan áthelyezhetik a járgányokat egyik helyről a másikra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.