Közélet

Közép-Európára nyit a Gombold újra! + FOTÓK

Közép-Európára nyit a Gombold újra! + FOTÓK

2013. február 19., kedd
Közép-Európára nyit a Gombold újra! + FOTÓK

A kortárs divat legújabb trendjeihez illeszkedő, jellegzetesen közép-európai ihletésű ruhadarabokat és kiegészítőket várnak a Gombold újra! Közép-Európa pályázatra. A Szegedi Divatiskolában tartott prezentáción elhangzott, a vidéki tervezők mozgósítása is fontos célja a kiírónak.

„Az első két Gombold újra! pályázattal azt mutattuk meg, hogy nagyon gazdag a magyar öltözködési kultúra, sok értékes hagyományunk van, másrészt azt, hogy ma is léteznek igazán tehetséges divattervezők. Szerettük volna nemzetközileg is kommunikálni ezt a két alapvető információt, ezért bővítettünk idén azzal, hogy más országokból is inspirációt meríthetnek a pályázók” – tájékoztatott

Ács Zoltán.

A Design Terminál kreatív igazgatója portálunknak kifejtette, ezzel az újítással nemzetközi szinten is jobban el tudják helyezni a magyar tervezőket. A visegrádi négyek, vagyis hazánk mellett Csehország, Lengyelország és Szlovákia kulturális értékeire és hagyományaira épülő alkotásokat várnak. Újítás, hogy a Gombol újra! a Közép-európai Divat Napok, vagyis a Central European Fashion Days részeként fog megjelenni. A V4 országokból pedig egyenként négy-öt divattervezőt is meghívnak saját kollekciójuk bemutatására, ezzel is színesítve a programot. „Ez azért fontos, mert a divat fővárosaiból, Párizsból New Yorkból és Tokióból a magyar divatélet nem látható, viszont a régió legjobbjai már érdekesek lehetnek akár a kereskedőknek is” – tett hozzá Ács Zoltán. A visegrádi négyek esetében a közös történelmi- és kulturális sors adott. A kreatív igazgatótól megtudtuk, nem elvárás, hogy olyan értékből merítsen a pályázó, ami mind a négy országban adott. Lehetséges, hogy valakit kizárólag a lengyel építészet motivál vagy akár az alföldi szecesszió, netán a cseh irodalom. „A lényeg, hogy a jelentkező kellő eleganciával és indirekt módon nyúljon az adott témájához” – szögezte le.

Nem csak profik munkáit várják

A Gombold újra! pályázatra az első évben négyszázan jelentkeztek, míg tavaly már ezren, s most is nagy érdeklődésre számít a kiíró. Ács Zoltán elmondta, lehetségesnek tartja, hogy valamelyest csökken az érdeklődés, mert a díjak a korábbiaknál sokkal szakmaibbak lesznek. „A pályakezdőknek a hazai, míg a profiknak a külföldi piacra lépéshez nyitja meg a kapukat 2013-ban a Gombold újra! Úgy gondolom, csak azok fognak pályázni, akik nagyon komolyan gondolják a divattervezést” – fogalmazott. Az elmúlt években erős volt a budapesti túlsúly a jelentkezők terén, de vidéki tervezők munkáit is nagyon várják. A pályakezdők, diákok és nem szakmabeliek a „Newcomer” kategóriában indulhatnak, míg a professzionális „Oldhands” kategóriában is öltözék- vagy kiegészítőkollekciót várnak. „Nem kell Budapesten élni vagy dolgozni, akár Szegeden vagy Sopronban is vannak tehetséges tervezők. Őket szeretnénk mozgósítani, mert mindenkinek hozzá kell szoknia az erős versenyhelyzethez. Érdemes küzdeni azért, hogy kijussanak a nemzetközi vagy hazai piacokra” – hangsúlyozta a Design Terminál kreatív igazgatója. A Szegedi Divatiskola igazgatója, Tóth Csabáné rendkívül jó lehetőségnek tartja a pályázatot. Portálunknak elmondta, fontos, hogy a Szegeden tanulók vagy már végzettek is bizonyítsák rátermettségüket. „Az országhatáron kívülre is viszik azt a gondolkodást, ami a tervezésben valósul meg, s amit a Szegedi Divatiskola tud prezentálni” – tette hozzá. Az iskola vezetője úgy látja, ma már nem probléma a távolság, hallgatóik is rendszeresen járnak divateseményekre, illetve külföldi kiállításokra is kapnak meghívást, és az internet is kitárja az érdeklődők számára a világot. Régi hallgatókat is vissza szoktak hívni, őket is segítik, például a Gombold újra! pályázat kapcsán is. A Gombold Újra! Közép-Európa pályázatra április másodikáig lehet jelentkezni. További részletek, az online nevezés feltételei ITT találhatóak.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.