Közélet

Hoffmann Rózsa Szegeden: Használható tudás kell a fiataloknak! + VIDEÓ, FOTÓK

Hoffmann Rózsa Szegeden: Használható tudás kell a fiataloknak! + VIDEÓ, FOTÓK

2013. január 29., kedd
Hoffmann Rózsa Szegeden: Használható tudás kell a fiataloknak! + VIDEÓ, FOTÓK

A közoktatási rendszer átalakításának okairól és remélt következményeiről tartott előadást Hoffmann Rózsa oktatásért felelős államtitkár kedd délután Szegeden. Az oktatáspolitikus Botka László polgármesterrel találkozott, majd a Rókusi Általános Iskolában beszélt a tanfelügyelők szerepéről, a hittan és erkölcstan bevezetéséről és a pedagógus életpályamodell fontosságáról.

Csongrád megye tankerületi vezetőivel találkozott

Hoffmann Rózsa

kedd délután Szegeden. Az oktatásért felelős államtitkár "Együtt a jó iskoláért" című körútjának egyik állomásaként a Rókusi Általános Iskolába látogatott el, ahol az egykori oktatási miniszter,

Klebelsberg Kunó

emléktábláját koszorúzta meg, majd az államtitkár a közoktatási rendszer átalakításáról és a további tervekről beszélt az egybegyűlteknek.

Botka László

polgármester is fogadta Hoffmann Rózsát, aki az iskola tornacsarnokában több száz pedagógusnak beszélt a közoktatásban végbemenő változásokról. Portálunk a helyszínről élőben követte az eseményeket.

16.30:

Hoffmann Rózsa sok sikert kívánt a pedagógusoknak, majd elhagyta a termet.

16.22:

A felsőoktatásban legalább 55 ezer államilag finanszírozott hely lesz a felsőoktatásban, azon a 16 szakon is lesznek állami ösztöndíj, melyen előzőleg nem volt tervben. "Ez nem csekélység egy olyan országban, ahol 85-88 ezer diák fog érettségizni. Az adott korosztály jóval több, mint a fele ingyen tanulhat majd" - hangzott el. Tandíjról soha nem volt szó, és most sincs róla szó. Az önköltség finanszírozását segíti a diákhitel, melyre minden hallgató jogosult. A diákhitel 1 a megélhetési költségekhez is segítséget nyújt - tette hozzá Hoffmann Rózsa. A hallgatói szerződés erkölcsi alapjáról úgy nyilatkozott az államtitkár: az adófizető közösség - akik a diákok taníttatását fedezik - jogosan várja el, hogy legyen orvos, aki meggyógyítja. Az itt képzett diákok így fizethetik vissza a tanulmányuk költségeit.

Nagy siker a pedagógus életpályamodell bevezetése

16.15: A pedagógus életpálya törvénybe iktatása hatalmas sikert jelent Hoffmann Rózsa számára. A már megtekinthető bértábla 2013 szeptember elsejétől indul majd be, számításának alapja a mindenkori minimálbér, ez garantálja az értékállóságát - ennek segítségével végre az értelmiségi átlagbér fölé jutnak a pedagógusok. Gyarapodnak majd az egyházi iskolák, és a magániskolák szerepe is megmarad majd - mondta az államtitkár. 16.12: A Magyar Szocialista Párt Csongrád megyei szervezete sajtóközleményben reagált az elhangzottakra, melyet alább változtatás nélkül közlünk: "Győzelem Hoffmann Rózsának, vereség a felnövekvő generációnak! Győzelemnek értékelni azt, hogy a gyermekek és a szülők semmit sem éreztek meg az átmenetből - igen erős túlzás. Ez nem eredmény, hanem elvárás a kormánnyal szemben. Ráadásul ez sem a kormányon múlt, hanem a rendszert eddig fenntartó, működtető önkormányzatokon, pedagógusokon, intézményeken. Ha az eddigi fenntartók és intézmények, polgármesterek, jegyzők, intézményvezetők és munkatársaik nem lettek volna a szülők és gyermekek iránti felelősségük teljes tudatában, ha nem ennek rendeltek volna alá mindent, akkor bizony abból a káoszból sokkal többet éreztek volna a gyermekek és a szülők, amit a felelőtlen, elhibázott államosítás jelentett. Ha a kormányzatnak a gyermekek és szüleik lettek volna a legfontosabbak, akkor nem egy teljesen felesleges mamutintézmény összetákolására pazarolják el az adófizetők pénzét, hanem ennek a pénznek a töredékéből azonnal szakfelügyeleti rendszert állítanak fel és magasabb szinten finanszírozzák az eddigi fenntartókat. Ha mindez megtörtént, akkor kellett volna megoldást találni a kistelepülések kisiskoláinak minőségi különbségeinek a kiegyenlítésére. Azt az energiát, amit Hoffmann Rózsa a sikerpropagandára fordít, a gyermekekre kellene fordítania, arra, hogy ne legyenek iskolabezárások, hogy megtörténjen a pedagógus bérrendezés, hogy az iskolaigazgatók kapják vissza az eddigi munkáltatói jogköreiket, az önkormányzatoktól kapott vagyont ne lepusztítsa, hanem fejlessze. Hofmann Rózsa rendezze a pedagógusok munkaszerződéseit, fizesse ki az óraadó tanárok elmaradt decemberi béreit, biztosítsa, hogy a pedagógusok ne kapjanak kevesebb fizetést, béren kívüli juttatást, mint az államosítás előtt. Végezetül a Csongrád Megyei MSZP a gyermekek és a szülők nevében is megköszöni az eddigi fenntartóknak, valamint az intézmények minden érintett dolgozójának, hogy elkötelezett áldozatvállalásukkal lehetővé tették, hogy a gyermekek és a szülők a lehető legkevesebbet érezzenek meg a káoszból, amely az államosítást kísérte!"16.10: Közösségi szolgálatot tesznek majd kötelezővé a diákok között, 2016-ban az érettségi feltétele lesz majd a közösségi munka. A szakszolgálatok újjászervezése is folyamatban van, szaktanácsadók készítenék fel a főiskolát végzett, pályakezdő pedagógusokat a rájuk váró feladatok ellátására.

A pedagógusokat is segítik a tanfelügyelők

16.03: A 2013 szeptember 1-től érvénybe lépő új Nemzeti Alaptanterv került terítékre. "Az iskolák szakmai önállósága nem hogy csökkent, de nőtt. A házirendet, éves munkarendet a nevelőtestület fogadja el, ennek megalkotásában mindenki részt vesz" - mondta Hoffmann Rózsa. A külső szakmai ellenőrzés, a tanfelügyelet megszűnése óta - az elmúlt harminc évben - nem csak az igazgató, de a pedagógus is érzi annak hiányát. 50 erre kiválasztott iskolában próbálják majd ki a rendszert, a tavasz végén - nyár elején lehet majd pályázni tanfelügyelőnek. "A pozíciót pedagógusok töltik majd be, így nem elefántcsont toronyból szemlélik majd a változásokat, hiszen szerves részei lesznek az iskolarendszernek" - hangzott el. http://www.youtube.com/watch?v=uqM9XxTRMMM

A testnevelés nem csak a testet neveli

15.50: Az erkölcstan és hittan bevezetésével csatlakoztunk Európához, ahol ezek a tárgyak már évek óta jelen vannak. A testnevelés nem csak a test nevelése, de a szellemé is: a kudarc és a dicsőség megismerése, a versenyszellem kialakulása semmilyen más módon nem pótolható. Ugyan nem minden intézmény készült még fel, de az iskolák 70%-a megfelelő felszereltségű a rendszeres sportoláshoz. Fontos, hogy ne is maradjanak el a testnevelés órák, versenyre való felkészülés és egyéb fontos feladatok miatt sem - mondta az államtitkár. 15.45: Az állami fenntartás azt jelenti, hogy a pedagógusbérek nem maradhatnak el, az iskolák közötti széles gazdasági szakadékot szűkíteni kell. Sok intézményben évek óta nem tartottak szakköröket, mert nem tudták finanszírozni, előfordult továbbá, hogy a tankönyvekre adott támogatást teljesen másra költötték, ennek pedig a diákok látták kárát. Ezt a kusza rendszert kellett átláthatóbbá tenni. "Itt Szegeden is azt tapasztaltam, hogy polgármesterek, tankerületi igazgatók és képviselők példás együttműködésben dolgoznak azon, hogy a problémákat orvosolják" - mondta az államtitkár. Az önkormányzatok sajátjuknak érzik az iskolát, a szakmai irányítástól függetlenül az emberek is sokat tesznek az oktatás működéséért. 15.36: A köznevelési rendszer lényeges változásairól beszél Hoffmann Rózsa. Mint mondta, a modern pedagógiát ismerők jól tudják, hogy a nevelés nem ráolvasás, hanem tudatos, tervszerű munka, ami értékes embert készít fel. A közösség érdekei rendkívül fontosak, de az egyéni célok sem elhanyagolhatóak: a kettő harmonizálása nehéz ugyan, de megoldható feladat. Az ember méltósága, a diákok jogai kiemelt jelentőségűek a nevelésben, a 21. században már nem beszélhetünk olyanról, hogy verésből tanul a gyerek. Képzett pedagógusok a tekintélyt erőszak nélkül is fenn tudják tartani. 15.32: A megújulás soha nem jár döccenők nélkül, az ellenállás az emberi természetből és a szervezeti felépítésből ered. "A szellemi javakhoz való egyenlő hozzáférést csak az állam teremtheti meg, a régi rendszerben főként a lokális érdekek érvényesültek. Ezért is volt fontos az állami átvétel" - hangzott el.

Teher alatt nő a pálma

15.28: Az iskolarendszerben is megkopott a munka értéke, követelni a gyerektől lassan hibának számít. Szolgáltatásnak tekintették az iskolát, nem olyan nevelőintézetnek, ahol azt az évezredes tudást adják át. "Ahogy a rómaiak tartják: teher alatt nő a pálma. A terhet itt persze nem szó szerint kell érteni, de mindenkinek kötelessége van: tanárnak, diáknak egyaránt. Ezt persze úgy kell keresztül vinni, hogy a gyerek ne tehernek élje meg, hanem motiváltan vágjon a feladatoknak" - mondta Hoffmann Rózsa. Fontos, hogy a pedagóguspályát is büszkén lehessen vállalni, itt a finn példát idézi az államtitkár, ahol 20%-os a pályára a túljelentkezés. 15.23: A mindennapi tapasztalat és kimutatások szerint az utóbbi években gyengült a magyar iskolarendszer teljesítménye. Az iskola teljesítményét a munkaerőpiac is mutatja, ahol a fiatal pályakezdők egyharmad részét tudják csak alkalmazni. Szaktudásuk gyenge, valamint a munkához való hozzáállásuk, munkaerkölcsük sem megfelelő. Az iskolarendszert elhagyó fiatalok közel 20 százaléka funkcionális analfabéta a felmérések szerint - tudtuk meg. A riasztó adatok változtatásért kiáltottak az államtitkár szerint, használható tudást kell a fiataloknak juttatni. 15.18: Több, mint 40 jogszabályt hozott a kormány egy év alatt, ami a túlszabályozottságban szenvedő oktatási rendszert teszi ésszerűbbé - mondta Hoffmann Rózsa, kiemelve a Nemzeti Alaptantervet, a Tankönyvrendeletet és a Klebelsberg Intézményfenntartó Központról szóló kormányrendelet. A kerettantervek megalkotása óriási munka volt, meghaladja a nyolcezer oldalt is. 15.13: A magyar oktatás színvonalát tükrözik nemzetközileg is elismert kiválóságaink - hangzott el. "Kívánom az itt jelenlévő tanároknak és igazgatóknak, hogy olyan iskolában dolgozhassanak, ahol nagyságokat tudnak kinevelni" - mondta az államtitkár. 15.06: Hoffmann Rózsa kapott szót, aki szakmai előadásában a felsőoktatást érintő változásokról beszélt. Mint mondta, országjárásuk célja, hogy az állami átvétel eredményeiről, és a felmerülő problémákról konzultáljanak. A polgármesterrel való beszélgetéséről úgy nyilatkozott: Botka László szerint ugyan megváltoztak a körülmények, de számára továbbra is elsődleges fontosságú az iskola és az oktatás védelme. "Ahányan vagyunk, annyiféleképp gondolkodunk, de ha megszólal a harang, mindenkiben ugyanaz körvonalazódik: a gyermekek oktatása a legfőbb cél" - mondta Hoffmann Rózsa. Az államtitkár eddigi tapasztalatai szerint az állami átvétel eddig rendben zajlik, a szülők, családok keveset éreznek az átállás problémáiból. 15.00: Több, mint kétszáz érdeklődő töltötte meg a Rókusi iskola tornatermét. Hoffmann Rózsa mellett Kalmár Ferenc önkormányzati képviselőt, Polner Eörsöt, a megyei kormányhivatal igazgatóját (az iskola egykori tanulóját) és a megye tankerületeinek igazgatóit is köszöntik. Néhány perce az államtitkár asszony megkoszorúzta Klebelsberg Kunó emléktábláját. 14.34: Szakított a Szegedi Hallgatói hálózat és az SZTE EHÖK Az alábbi sajtónyilatkozatot Hoffmann Rózsa és Botka László tárgyalásának véget értekor kaptuk. A Szegedi Hallgatói Hálózat NyilatkozataA Szegedi Hallgatói Hálózat ezúton kinyilvánítja az SZTE EHÖK-kel korábban létrehozott Sztrájkbizottság felállításáról szóló megállapodás felbontását. A korábbi együttműködést azonos formában a továbbiakban nem áll módunkban fenntartani a korábbi közös célok megszűnéséből fakadóan. A 2013. január 21.-én HÖOK által aláírt „Az emberi erőforrások minisztere és a hallgatói önkormányzatok országos konferenciája rész-megállapodása” miatt a Szegedi Hallgatói Hálózat és az SZTE EHÖK által elfogadott Sztrájkbizottság létrehozásakor fennálló körülmények megváltozásának köszönhetően a Szegedi Hallgatói Hálózat és az SZTE EHÖK megállapodása ellehetetlenülés miatt semmissé vált. A Szegedi Hallgatói Hálózat továbbra is kiáll a felsőoktatás ügyérért, A Hallgatói Hálózat a korábban megfogalmazott 6 pont követeléseihez, valamint a 2013. január 8.-án megtartott Hallgatói Hálózat Fórumán kiadott ultimátumban megfogalmazott 2013. február 11.-ei határidőhöz szervezetünk is tartja magát. Szeged, 2013. január 29. Szegedi Hallgatói Hálózat14.30: A polgármesterrel folytatott négyszemközti megbeszélés után Hoffmann Rózsa beszélt az épület előtt várakozó középiskolásokkal és átvette a Középiskolás Hálózat levelét, melyben egy találkozóra invitálnak a kormány részéről egy szakembert. Hoffmann azt kérte hogy egészítsék ki konkrétumokkal - észrevételekkel, kérdésekkel - levelüket. Átvett a diákoktól egy szál fehér rózsát is, de a szalaggal átkötött krétákat nem fogadta el. Elmondta, ha találnak olyan iskolát, hol nincs kréta, oda juttassák el... Az egyik diák kérdésére, hogy miért is volt ilyen sürgős az oktatás átalakítása, kijelentette, a rendszer átalakítása nem tűrt halasztást. Ismertette, a törvény megalkotása után körülbelül 40 jogszabályt kellett meghozni. A cél, hogy a 2013 szeptemberében kezdődő tanévre teljesen felálljon az új rendszer. 13.55: Megérkezett a városháza elé Hoffmann Rózsa. Mivel késésben volt, a diákok levelét nem vette át, hanem Botka László polgármesterrel négyszemközti tárgyalásra vonult vissza a torony alá. 13.48: Öt középiskolás áll a városháza előtt a Középiskolai Hálózat (KiHa) képviseletében. A diákok egy táblát is hoztak magukkal "KiHa: temetjük a közoktatást" felirattal. Egy szál fehér rózsát és egy levelet akarnak átadni Hoffmann Rózsának, aki még nem érkezett meg a helyszínre.
Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.