Heves tandíjvita után egyhangúlag támogatta az SZTE Hallgatói Sztrájkbizottság petícióját a szegedi közgyűlés. 6 százalékkal nőnek a parkolási díjtételek, megszülettek a stadionberuházáshoz szükséges döntések. Keresztúri Farkas Csaba lemondott a jogi bizottság elnökségéről.
16.23:
Az alpolgármester bezárja a 2012. évi közmeghallgatást. Köszönjük megtisztelő, kitartó figyelmüket!
16.22:
Ismét a zajproblémákat feszegető úr. Azt kérdezi, foglalkozik-e valaki a városban a zajproblémákkal. Solymos László: a környezetvédelmi felügyelőség.
16.20:
Solymos László jelzi, december 1-jén nyilvános közgyűlési ülésen született döntés arról, hogy ma lesz a közmeghallgatás. Mózes Ervin címzetes főjegyző hozzáteszi, általában szóban kell válaszolni a kérdésekre, a bonyolultabb felvetésekre pedig írásban.
16.18:
Dovalovszki Andrásé lehet a zárszó. Furcsa játéknak nevezi, hogy az alpolgármester azt állítja, rendesen tájékoztatják a lakosságot a szmogriadóról. Nem kapott választ arra, hogy tavaly óta történt-e bármi a levegő minőségének javítása érdekében. Azt is sajnálatosnak tartja, hogy gyakorlatilag csak egy apró felületen hirdették meg a nyomtatott helyi napilapban ezt a közmeghallgatást. Ha ezt jövőre is így el akarják titkolni, akár "év végi buliközgyűlésnek" is hívhatnák közmeghallgatás helyett. Továbbá nem érti, miért nem érkezik érdemi válasz kérdéseikre.
16.17:
Haág Zalán jelzi, a Fidesz-KDNP-s egyéni képviselőknek számos kötelezettségük van, városrészi programok is zajlanak ezekben a pillanatokban. Ugyanakkor teljes mértékben odafigyelnek a lakosságra.
16.16:
Málovics György külön köszöni a részt vevő 18 képviselőnek a jelenlétet. Fontosnak tartja azt is, ki nincs jelen. Sajnálja, hogy a Fidesz-KDNP-ből három tanácsnok, illetve a frakcióvezető is hiányzik, no meg persze maga a polgármester is távol maradt.
16.13:
Solymos László: a mentők több embert mentenek meg, mint amennyinek kárt okoznak.
16.10:
Egy újabb, idősebb úr - nevét nem értettük - a zaj és a rend problémakörét (mint a két szent tehenet) hozza szóba. Az esküvők dudáló karavánjait például groteszknek tartja. A mentők szirénázása is zavaró szerinte, szinte hullik ettől a vakolat a belvárosban. A grafitit említi még, nagyon zavarják a feliratok.
16.08:
Sarlós Ferenc is a levegő szennyezettségéről beszél. Szerinte a polgármester nem teljesítette a szmogriadótervben foglaltakat. Emellett rámutat, ha egy mérőműszer van a városban, azt a legszennyezettebb területre kellene kihelyezni, de ez sem érvényesül, így csalóka lehet a kép, hamis értéket kapunk.
16.06:
Solymos László visszautasítja, hogy a lakosság nem kapja meg a megfelelő tájékoztatást a szmogról. Egyetért vele, hogy Szegedre több mint egy mérőműszer kellene, de eddig a szakigazgatási szerv nem reagált pozitívan a kezdeményezésre.
16.03:
Dovalovszki András újabb témát hoz fel. Tavaly év végén, november 25-én már demonstrált Szeged levegőjének érdekében, akkor jóval az egészségügyi határérték felett volt a szálló por mértéke, ráadásul a város lakosságát nem tájékoztatták erről kellőképpen. Az átmenő forgalom kiterelése sokat javított a helyzeten, de még mindig meghaladja a megengedett szinten a szálló por mértéke. Mit tett az utóbbi évben a városvezetés a levegőminőség javításáért? Megjegyzi: fontos lenne a zöld területek arányának növelése.
16.00:
Solymos László szerint ezek a kérdések a kormányzat szintjére tartoznak, így itt költőinek minősülnek. Az önkormányzat azonban a tőle tehető módon a legteljesebb mértékben kiáll a szegedi universitas mellett.
15.58:
Pálmai Péter egyetemi polgár az SZTE-s hallgatók beadványáról beszél. Kiemeli, nem tartozik semmilyen politikai erőhöz, kérdéseit maga fogalmazta mai vizsgáját követően. Köszöni a képviselők délelőtti támogatását. Kérdezi, valójában hogyan érintheti a 4,2 milliárdos elvonás a Szegedi Tudományegyetemet, s arról is érdeklődik, miért nincs államilag támogatott közgazdászképzés - talán nincs szükség az államigazgatásban ilyen szakemberekre? Faggatná továbbá a képviselőket, mit kívánnak tenni az SZTE autonómiájának védelméért, illetve a kormány kapkodásának megelőzéséért.
15.55:
Solymos László azt mondja, az önkormányzat mentorprogramja európai szinten is elismert. Az antiszegregációs tervet várhatóan márciusban vizsgálják felül.
15.53:
Mihók Barbara ismerteti a szegedi cigány szegregátumokban végzett kutatást, a kapcsolódó kiadványt és kiállítást. A minél hatékonyabb antiszegregációs program megvalósításához szükség van maguktól az érintettektől származó információkra, így tulajdonképpen a városatyák munkáját segíti kutatási tevékenységük. Relatíve kis városi támogatással is nagy eredményekre lenne képes a cigány közösség - hangsúlyozza. Érdeklődik, mikor vizsgálják felül a helyi antiszegregációs tervet.
15.50:
Szentistványi István (LMP) arról szól, ebben az évben ez az egy közmeghallgatás áll a lakosok rendelkezésre, azaz a jelen lévő képviselőknek illene jobban odafigyelni a megjelent szegediek reakcióira.
15.48:
Solymos László úgy felel, a több mint százéves városszerkezetben nem mindig van lehetőség önálló kerékpársáv létesítésére, de ahol igen, ott erre törekednek.
15.45:
A Magyar Kerékpárosklub szegedi alapszervezetétől Csüllög Imre a helyi kerékpározási problémákra világít rá. Sok kerékpárút a járdán lett kijelölve például, a gyalogosoktól elvéve a felületet, ami nem szerencsés megoldás. Negatív következménye, hogy a kerékpárosok ott is járdán közlekednek, ahol egyébként nincs kijelölt kerékpárút. Pozitív viszont, hogy sok a kerékpártároló. A fejlesztés lehetőségét pedig például az egyirányú utcák a kerékpárosok számára történő kétsávúsításában véli felfedezni.
15.43:
Ismét Dovalovszki Andrásé a szó. Mint mondja, egy keretről beszélgetünk gazdasági és politikai értelemben is, ebből kellene kilépnie a városnak, hogy segítse lokálpatriótává tenni polgárait. Érdemes lenne szorosabban együttműködni az SZTE Gazdaságtudományi Kar szakembereivel. Akár kötvényt is bocsáthatna ki az önkormányzat, ellenértékeként helyi pénzt hoz létre komplex programmal.
15.42:
Nagy Sándor szerint a közösségi pénzek nem jelentenek új forrást, többletbevételt az adott közösségek számára.
15.40:
Solymos László válasza: az utóbbi években felelősen tervezte beruházásait, pályázatait az önkormányzat, megvalósíthatósági tanulmányok stb. készültek. Ma azonban nehéz megmondania bármely településvezetőnek, hogyan alakulnak települése forrásai, fontos lenne, hogy a kormány felelősségteljesebben gondolkodjon az önkormányzati szféráról.
15.38:
Dovalovszki András az első felszólaló. Örül a sok fejlesztésnek, ami a városban zajlik. Tudja, egyes beruházások az önerő miatt nem valósulnak meg, mások fenntartása nehézkes. Kérdése, miért nem lépnek túl az eddigi kereteken, akár a lakosságot bevonva miért nem keresnek megoldást az önerő finanszírozására. Helyi, közösségi pénzrendszert tartana bevezethetőnek nyugati mintára.
15.33:
A továbbiakban a megjelent civil érdeklődők bármilyen témában felszólalhatnak.
15.30:
Szentistványi István (LMP) nem érti, miért voltak 2012-ben olyan szerények a foglalkoztatók, így a városi cégek által igényelt keretszámok. A Ménesi Imre-féle beszámolót egyébként a többségben lévő baloldaliak 13 igenje, 0 nem és 2 tartózkodás mellett fogadják el.
15.26:
Juhász Gyula szól hozzá a Fidesz-KDNP részéről. Mint a városüzemeltetési bizottság elnöke jelzi, minden, a testület elé kerülő kérelmet elbírálnak, s igyekeznek bővíteni a szegedi közfoglalkoztatást minden vonatkozásban. Az önkormányzati cégeket is felszólították, lehetőségeikhez mérten vegyék igénybe a kapcsolódó pályázati lehetőségeket, forrásokat.
15.24:
És akkor a közfoglalkoztatásról! Ménesi Imre (MSZP) képviselő a szociális irodával közösen készített előterjesztést az elmúlt két évben történtekről. A szocialista politikus arról beszél, 2009-ben kapott nagyobb lendületet a közfoglalkoztatás, majd 2010 után visszaesett. Határozott véleménye, hogy a munka nem lehet büntetés, illetve a munkáért tisztességes bér jár. Úgy látja, hogy ma büntetésnek számít a közfoglalkoztatás, ezért is hullanak ki sokan a rendszerből. A szociális iroda és a munkaügyi központ adatai szerint 2011-ben átlagosan 1272 fő kapott foglalkoztatást helyettesítő támogatást, idén átlagosan 2291-en. A létszám mindössze 24 százaléka jutott közmunkához a tavalyi 49-cel szemben.
15.10:
A közfoglalkoztatás helyzetével folytatjuk. Előtte még a közmeghallgatást vezető Solymos László alpolgármester bejelenti, a városba érkező 13 új troli piros színű lesz a közönségszavazás alapján (csaknem 10 ezren voksoltak). 10 fő kap ajándékot azért, mert részt vett az akcióban. Öt perc szünetet is tartunk.
Tramtraint szeretne az elővárosi közlekedésben a szegedi közgyűlés
15.06.
A közgyűlés arról döntött, hogy a tramtrain-elképzelést fejlesszék tovább.
14.55:
Kalmár Ferenc ismétel, megfontolandónak tartja, hogy a szerzők ösztönözzék a helyi politikusokat, a szegedi, makói, vásárhelyi, mórahalmi, sándorfalvi vezetést, üljenek le, lépjenek fel együttesen agglomerációként, hangolják össze beruházási stratégiájukat, hogy sikeresebbek legyenek.
14.52:
Nagy Sándor (Szabad Város Egyesület) úgy véli, többrétegű fejlesztésről van szó, hiszen a vonzáskörzeti közlekedés mellett az egész Európát átölelő közlekedés elemei is megjelennek benne például a híd kapcsán. Fontos lenne kilobbizni, hogy a magyar kormány európai uniós forrásokat szánjon erre a célra.
14.49:
Kozma József (MSZP) a Duna-stratégia megerősítését szorgalmazza. Szeged határon átnyúló regionális súlyponti szerepét hangsúlyozza.
14.47:
Gyimesi László (Fidesz-KDNP) javasolja, a tervezés végén az unió számára tetszetős csomagolásba bújtassák a tervet, hogy a térséget helyezze minél jobban előtérbe ez a fejlesztés.
14.45:
Kalmár Ferenc (Fidesz-KDNP) is emellett érvel, hangsúlyozva a harmadik Tisza-híd szükségességét.
14.43:
Juhász Gyula (Fidesz-KDNP) jelzi, a városüzemeltetési bizottság a C verziót, azaz a tramtrain fejlesztését támogatja Szeged, Makó, Hódmezővásárhely viszonylatában.
14.40:
A tervezett vasúti és közúti Tisza-híd terveit is bemutatják. Összességében 23-37 milliárd forint közötti a különböző közlekedési fejlesztések költségigénye. A közgyűlésnek arról kell döntenie, milyen irányban folytatódjon a tervezés, hogy majd az állammal együtt pályázni lehessen a következő EU-s finanszírozási ciklusban, 2014-2020 között.
14.35:
A rendkívül hosszúra nyúló prezentációban külön mutatják be a Szeged - Makó közötti közlekedés fejlesztésével kapcsolatos elképzeléseket. Három változatot fogalmaztak meg. Az első bővített autóbusz-hálózatról, a második az elővárosi vasút fejlesztéséről szól, a harmadik a tramtrain bevezetését irányozza elő. A projekt második ütemében számolnak már a Szeged - Hódmezővásárhely tramtrainnel.
14.20:
Az elővárosi közlekedés fejlesztésének alternatívája: autóbusz, vonat vagy tramtrain. Egy új Tisza-híd mindegyik változat esetében fontos lenne, hogy ne kelljen fél Szegedet körüljárni. A kötött pályás fejlesztés mellett érvelnek a szakértők, vasúti kapcsolatot vázolnak fel át a Tiszán. Vagy vasút, vagy tramtrain jön szóba Hódmezővásárhely, Szeged, Makó viszonylatban.
14.08:
Az érintett konzorcium prezentációjából kiderül, az elővárosi közlekedés fejlesztésével kapcsolatos elemzéseket végeztek már. Cél: a kötött pályás, vasúti közlekedésre fókuszálás, Szeged vasúti csomópont szerepének erősítése, valamint a nemzetközi gazdasági közlekedésbe való aktív bekapcsolódás. Fokozottabban kívánnak foglalkozni a határon túli kapcsolatokkal is ennek érdekében. A Hódmezővásárhely, Makó, Szeged térséget határon túli együttműködésben akarják fejleszteni.
14.05:
Szeged vonzáskörzetének közlekedésfejlesztési tervével nyitunk. Uniós forrásokból az elővárosi vasúti közlekedés előkészítésére készít tanulmányt az önkormányzat.
14.00
Két témában (Szeged vonzáskörzetének /Szeged – Makó viszonylat/ közlekedésfejlesztési terve, másrészt a helyi közfoglalkoztatás) hirdettek közmeghallgatást, de a részt vevő állampolgárok ezeken kívül is bármi másról is véleményt formálhatnak. Nem sokan gyűltek össze, de azért akad néhány érdeklődő, köztük ismert civil aktivisták.
Szünet.
Vége a közgyűlésnek.
Keresztúri lemondott, drágul a parkolás és a temetkezés
13.53:
14 órakor következik a közmeghallgatás, a közgyűlési ülés egyébiránt véget ért. Zárt ülésen még Keresztúri Farkas Csaba (Jobbik) bejelentette: lemond a jogi bizottságban betöltött elnöki tisztségéről.
13.52:
A VTV Szeged Haág Zalán indítványára 15 igen és 14 nem mellett kap 10 millió forint többlettámogatást. Botka László közli: hiába, mert nincs rá pénz...
13.51:
A színházigazgatói pályázat módosításánál "nem sikerül" eredményt produkálni, pedig törvény szerinti változtatást hajtanának végre (egy fővel csökkentenék a bírólóbizottság létszámát). A két nagy frakció együttes kérésére új szavazás, itt már 29 igen születik...
13.50:
Nagy egyetértésben szavaznak a támogatott előterjesztésekről. Elfogadják például a szimfonikus zenekar igazgatói posztjára kiírt pályázatot, valamint az állandó bizottságok beszámolóit, valamint a közgyűlés 2013. I. félévi munkatervét.
13.44:
Megszületett az Etelka sori stadionnal kapcsolatos településfejlesztési döntés 28 igen és 1 tartózkodás mellett, ugyanígy a pályázatok kapcsán szükséges döntések is 28 igent kapnak, 1 tartózkodó szavazatot jegyzünk.
A stadionépítéshez szükséges két határozatot
tehát ezennel meghozták a képviselők.
13.42:
Az átmeneti gazdálkodásról szóló rendelet két (jogi, illetve városüzemeltetési) bizottsági módosítással ment át, végül 28 igennel.
13.40:
Módosították a temetkezésről szóló rendeletet 18 igen és 11 nem, a kéményseprő-ipari rendeletet 18 igen és 11 tartózkodás mellett. A parkolási díjakat 6 százalékkal emelik (17 igen, 9 nem, 2 tartózkodás).
13.35:
A Fidesz-KDNP-re várunk.
13.15:
Szállingóznak vissza a képviselők a díszterembe. A hírek szerint (még nem jogerős)
követően Keresztúri Farkas Csaba le fog mondani jogi bizottsági elnöki tisztségéről.
Szünet.
10.45:
Vége a zárt ülésnek. A közgyűlés 13.30-kor folytatja munkáját a szavazással, határozathozatallal. Feltehetően azért a halasztás, mert Keresztúri Farkas Csaba most nem lehet jelen. 14 órakor pedig közmeghallgatássá alakul át a közgyűlés ülése. Addig is köszönjük a figyelmet!
10.40:
A VTV-nek plusz 10 milliót indítványoz Haág Zalán, ehhez sincs hozzászólás. Zárt ülés következik.
10.35:
Nincs további hozzászólás, több napirendi pontot (településfejlesztési, pályázati ügyek) is így ugrunk át... Csekély ma az érdeklődés ilyen szempontból, bizony már közel vannak az ünnepek.
3 milliárdos lyukat látnak 2013-ra Botkáék
10.32:
Szentgyörgyi Pál (MSZP): 10 százalékos forráscsökkenést kell érvényesíteni jövőre minden soron, mivel 3 milliárdos lyuk keletkezik a városi büdzsében az elvonások kapcsán. Az önkormányzati cégeket - mondja - "egy-egy lobbista" eközben még több pénzzel látná el. Ismerteti: jövőre elsőbbséget élveznek majd a kötelező feladatokhoz kapcsolódó, munkabér jellegű kifizetések, s hátra sorolódnak például a bizottsági tagságokkal járó juttatások.
10.27:
A címzetes főjegyző a jogi bizottság egy módosító javaslatához fűz megjegyzést. A járásokkal összefüggő kiadásokhoz a pénzügyi bizottság előzetes hozzájárulását kérnék, ami az önkormányzati törvénnyel ellentétes Mózes Ervin álláspontja szerint, de egyéb jogszabályi akadályokat is sorol. Szomorúnak tartja, hogy 138 érintett kollégából 7 főt végül nem vesz át a járási hivatal. 50 kolléga pedig kormányhivatali köntösben maradna a városházán, de elképzelni nem tudja, milyen feladattal.
10.26:
Az átmeneti gazdálkodásról szóló rendelet következik. Botka László arról szól, hogy február 15-éig kell majd benyújtani a városi költségvetést. Ha március közepéig nem lépne életbe, a kincstár automatikusan felfüggeszti a finanszírozást. A polgármester szerint igen nehéz a város helyzete, miután megszűnt a korábbi normatív támogatás. Annyi bizonyos, hogy sok feladatra nem fog pénz jutni jövőre Szegeden. Ha most nem fogadják el a képviselők a rendeletet, akkor a polgármester beszedi a bevételeket, s abból kifizeti a kiadásokat, tehát az ő hatásköre jelentősen megnő a következő három vonatkozásában.
10.23
Rendeletek alkotása következeik. A kéményseprés és a parkolás díjának emelése kerül terítékre. Nincs hozzászólás.
10.20:
Mindenki (25 jelenlévő) igennel szavaz, támogatja az SZTE hallgatóinak petícióját. A diákok vastapssal jutalmazzák.
10.18:
Név szerinti szavazás következik a diákok kérésére.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.