A szabadtéri igazgatóváltásának közgyűlési vitájában is elhangzott: a Szeged folyóirat szeptemberi számában megjelent vitaindító, Marton Árpád bírálata a játékok koncepciójáról mindeddig meg nem cáfolt érveket adott a vezetőváltást szorgalmazó politikusok kezébe. Felkerestük az SZTE kulturálisetika-oktatóját, a játékok ügyének elkötelezett képviselőjét.
A Szeged című havilapban, a város folyóiratában jelent meg egy írás Szegedi szabadtéri játszadozások címmel
Marton Árpád (második képünkön diákjai társaságában)
író, egyetemi oktató tollából. A kritikus szerint a csillagtetős színház nem tölti be funkcióját, beáll az olcsó szabadtéri produkciók sorába. Teszi mindezt közpénzből – amit a szerző kultúrfinanszírozási hungarikumnak titulál. Erről a kritikát követően
. Megkérdeztük ismét a kritikust, akinek a megjelent cikkéből több pontom is idézett
Kohári Nándor
(Fidesz-KDNP) képviselő. Mit szól a legfrissebb fejleményekhez, és mit vár a folytatástól az erősen átpolitizált helyzetben? – kérdeztük meg. - Meglepett, ami a kulturális bizottságban és a közgyűlésben történt. Hisz a Szegedben megjelent okfejtés jóval jelentékenyebb összefüggésekre világított rá, mint amelyek a jelen vita lényegét képezték. Hogy a bili – ha szabad az ominózus installáció metaforáját idéznem – épp egy jelentéktelen kiállítási malőr okán borult ki, jól jellemzi mediatizált közéletünknek csak a legradikálisabb behatásokra, a legbumfordibb üzenetekre érzékeny ingerküszöbét. Mindezzel együtt épp ideje volt, hogy a fenntartó – megítélésem szerint a kelleténél hosszabb türelmi időt követően – körülnézzen a játékok háza táján.
- Sajtóközleményében a leváltott igazgató ugyanazon tekintélyekre hivatkozik, akikre ön. Úgy tetszik, eltérően ítélik meg Klebelsberg, Juhász Gyula vagy Hont Ferenc örökségét.
- Úgy méltányos, hogy erre az idézettekkel feleljek. „A színházi kultúra mai pesti haszonbérlői és vegyeskereskedői kitalálták és elterjesztették azt a babonát, hogy a közönségnek a kedvébe kell járni és mivel a szelleme kiskorú, nem szabad neki valami olyasmit adni, ami megerőltetné az elméjét és megzavarná az érzéseit.”
Juhász Gyulát
idéztem, 1927-ből. Aki nagy elődökre hivatkozik, mi több, búcsúlevelében feliratkozik melléjük a márványtáblára, előbb döntse el, komolyan a nyomdokaikba kíván-e lépni. Nem szorul bizonyításra, hogy a játékok utóbbi évtizede homlokegyenest ellentmond Juhász,
Klebelsberg
vagy
Hont
célkitűzéseinek.
- Kevés szó esett mindeddig a Szegedben megjelent vitaindító második, a gazdaságosság kérdését tárgyaló fejezetéről.
- Pedig ha valami, ennek megvitatása engem is módfelett érdekelne. A játékok folyton a város legnyereségesebb cégeként aposztrofálja önmagát, de a fecsegő felszín alatt árnyaltabb is lehet a kép: az úgynevezett nyereségesség csupán a város által nyújtott támogatás viszonylatában áll fenn. Ha számításba vesszük a máshonnét igénybe vett közpénzeket, az egyenlet megfordul. Eddig ezt érdemben senki sem cáfolta. Pedig amiatt is érdemes erről beszélni, mert ideje volna véget vetni a nyereségesség és a menedzserszemlélet hamis mítoszának egy kulturális közszolgálatra hivatott intézmény esetében. Mindenki tudatában van, hogy a kultúra sohasem nyereséges. A gazdasági törvényszerűségek lapos horizontján luxusnak is mondhatnánk. Mégis szükség van rá, mivel a kultúra biztosítja a társadalom emberi miliőjét. A kultúrába fektetett pénz és humán tőke – micsoda rettenetes kifejezés! – nem térül meg a szezon végén. Öt, tíz, húsz év múlva térül meg, igen nehezen kimutatható módon, amikor egy magas színvonalú kulturális produktum befogadója erkölcsiségében, társas érintkezésében e normák alapján hoz döntéseket, formálja a társadalmat.
- A pályáztatás nyugvópontra juttathatja a játékok ügyét?
- Ha olyan pályázati kiírás lát napvilágot, amely képes eme hosszú távú társadalmi érdekek érvényre juttatására feltételrendszerében, úgy igen. Szervezeti oldalról is felvetődnek időszerű szempontok: a múzeumok városi kezelésbe kerülése például fölöslegessé teszi két múzeumi intézmény párhuzamos működtetését. Itt az idő a profiltisztításra, ami átláthatóbbá tenné a fentebb vázolt nyereségesség-kérdést is. Bízzunk benne, hogy bölcsesség járja majd át a kiírás megfogalmazóinak elméjét és lelkét. Több szakmai szervezet, értelmiségi műhely munkálkodik afféle szellemi dajkaszerepben a Játékok örökségének ápolásán. Bízom benne, hogy szót kapnak a feltételek összeállításakor. Szerintem viszonylag egyszerűen összefoglalható, mit kell megkövetelni mindenkitől, aki a Szegedi Szabadtéri Játékok ügyében szerephez jut – vezetőként, közreműködőként vagy fenntartó gyanánt –: a dóm előtt a legmagasabb minőséget kell adnunk az embereknek, a legnagyobb szívvel.
- Nem érzi úgy, hogy írásának időzítése önt is felelőssé teszi az igazgatóváltás szerencsétlen ütemezéséért?
– Mindazt, aminek a szeptemberi Szegedben hangot adtam, írások és előadások sokaságában kifejtettem az elmúlt években. Ha az igazgatónő érdeklődött, hallhatta és olvashatta a véleményemet, de előtte is részletesebben kifejtettem volna, ha nem a kulturális bizottsági események másnapján jut eszébe a telefonszámom. Mindazonáltal szinte biztos vagyok benne, hogy az elmekórtani minősítésre méltó műremek volt az a banánhéj, amelyen félrecsúszott gondosan épített vezetői imidzse. Ez volt a casus belli. De itt nem csatározni kell, hanem szellemiséget építeni. Ami az időzítést illeti: a meghirdetett évad teljes szétzilálásnak hendikepjét felelősen gondolkodó pályázó nem vállalhatja. Egy örökölt műsorterv nagyon sok finomhangolásra nyújt még módot, igazi kihívás egy színházcsinálónak. Nincs más dolga, mint a Dóm téri tradíciók mérlegére tenni a feladatot. Stílus és ízlés dolga az egész.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.