Közélet

Tengerészgyalogos testnevelés a Bocskai lövészdandárnál

Tengerészgyalogos testnevelés a Bocskai lövészdandárnál

2012. szeptember 11., kedd
Tengerészgyalogos testnevelés a Bocskai lövészdandárnál

Rendhagyó testnevelés foglalkozást vezetett be az MH 5. Bocskai István Lövészdandár 39. lövészzászlóalj 3. százada. Komor Sándor főtörzsőrmester az Amerikai Tengerészgyalogság módszereivel tért vissza előmeneteli tanfolyamáról.

Komor

főtörzsőrmester még az áprilistól júniusig tartó nyelvtanfolyamot követően teljesítette azt a szintet a nyelvi felmérő során, amelynek köszönhetően lehetőséget kapott arra, hogy a legjobbaknál szerezzen tapasztalatokat. "Ez a Tengerészgyalogság által Quanticóban, Virginiában szervezett előmeneteli tanfolyam, vagyis tiszthelyettes-képző akadémia, amelynek lényege az okmányrendszer, a harcászat módszertan és a testnevelés foglalkozások egységesítése. Amit én haza tudtam hozni és beépíteni a saját kiképzésünkbe, az a testnevelés foglalkozások speciális felépítése és módszerei" - számolt be a főtörzsőrmester, aki elmondta: a Tengerészgyalogságnál 2009-ben bevezetett egységes oktatási rendszer azt is megtanítja a kiképzendő állománynak, hogyan kell kinéznie, viselkednie egy tiszthelyettesnek, hogyan kell átadnia vezetői képességeit. Ennek során pedagógiát, oktatás módszertant tanulnak a katonák, s a kurzus végén egy felmérésen adnak számot az elsajátított ismeretekről. Komor Sándor idén júliusban érkezett vissza az alakulathoz és századparancsnoka,

Bolla Zsolt

százados támogatásával a 3. századnál még ugyanabban a hónapban be is vezette a speciális testnevelés foglalkozásokat. A főtörzsőrmester kiemelte: a speciális megterhelés felkészíti a katonát egy lehetséges harcászati helyzetben bekövetkező fizikai és lelki stresszre, illetve annak kezelésére. "Ezért is fontos, hogy gyakorló öltözetben edzünk. Sőt, vannak olyan feladatok, amelyeket csak egyenruhában tudunk teljesíteni. Ilyenek például a sebesültszállítás különböző módjai és a kúszás" - mondta Komor. Komor Sándortól azt is megtudtuk: az edzéseknek motivációs és csapatépítő hatása van. Látja a katona, hogy ő maga mennyit bír, a társaira mennyiben számíthat, mindeközben hozzászokik a saját és bajtársai súlyához. Vannak olyan speciális gyakorlatok, amelyek a gyorsaságot, mozgékonyságot, robbanékonyságot, és vannak, amelyek az erőt, állóképességet fejlesztik. Utóbbira példa a harctéri lőszerszállítás imitációja homokkal töltött ládákkal, vagy a sebesültszállítás gyakorlása különböző technikákkal. "A csapatok rotációs rendszerben váltják egymást, mindenkinek minden feladatot meg kell csinálnia, ám az nincs meghatározva, hogy miből mennyit. A váltás általában másfél, 2 percenként történik, a cél pedig az, hogy ezen időtartam alatt a fiúk minél jobban „lehajtsák” magukat. Ezeken a speciális foglalkozásokon az egész törzset erősítjük, azzal a szándékkal, hogy mindenki gond nélkül elbírja a repeszálló mellényt, a málhazsákot, s feladatukat harci körülmények között is maradéktalanul végre tudják hajtani" - magyarázta a főtörzsőrmester. A hét többi napján a szokásos katonai testnevelést végezzük, ami főként a kötelező fekvőtámasz, felülés és futás meghatározott szintidőn belüli teljesítéséből áll. Egyébként a futásban is újítottunk, s ezt szintén jól fogadták a katonák: a rendszeres fizikai felméréseken tapasztaltak alapján, képességeik, teherbírásuk szerint osztjuk csoportokra őket. A jobb futók később rajtolnak, így mindenki nagyjából azonos idő alatt érkezik vissza a célba, még akkor is, ha útközben néhány fekvőtámasszal, vagy felüléssel törjük meg a futás monotonságát…

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.