Közélet

A történész óvatos duhaj - beszélgetés Zakar Péterrel

A történész óvatos duhaj - beszélgetés Zakar Péterrel

2012. szeptember 11., kedd
A történész óvatos duhaj - beszélgetés Zakar Péterrel

Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere Magyarország köztársasági elnökének megbízásából augusztus 20-a alkalmából állami kitüntetéseket adományozott a budapesti Szépművészeti Múzeumban. Magyar Érdemrend Lovagkeresztet kapott Zakar Péter főiskolai tanár is, a szegedi Gál Ferenc Hittudományi Főiskola dékánja, akit a nyáron neveztek ki erre a posztra. Ezenkívül a megyei közgyűlés alelnöke, egyetemi oktató, a Délvidék Kutató Központ alapítója és kutatócsoportjának vezetője, történész – hogyan győzi…?

Mint mondja, társadalmi állású megyei alelnök, ami azt jelenti, hogy elfoglaltsága kevesebb időt és energiát igényel, mint korábban. A tudományos munka és a dékánság azért összekapcsolódik, hiszen

Zakar Péter

azzal a feltétellel vállalta el a kinevezést, hogy hetente egy napot Temesváron tölt az ottani levéltárban. A Csanádi Egyházmegye történetét kutatja, ennek központja pedig hosszú évszázadokon keresztül Temesvár volt, s ott lelhető fel az erre vonatkozó iratanyag is. ”Egy kicsit rám is érvényes az a megállapítás, hogy bármilyen pozícióba kerülök, mindig ugyanazt csinálom” – mondja félig viccesen.

Széchenyi és Lonovics barátsága

A 19. század a kutatási területe, kiemelten a szabadságharc története, még pontosabban az abban részvevő papság szerepe. A reformkorban élő híres püspökünk,

Lonovics József

életútja foglalkoztatja, aki tudós ember hírében állt, s nagyon jó barátságba került

Széchenyi Istvánnal

. Különösen a szabadságharcot követően Döblingben. Ez a barátság kevésbé ismert, a történészek sem dolgozták fel, a könyvekben, monográfiákban is csak annyi szerepel, hogy jó barátok voltak. Arról, hogy mikor és miként kerültek ilyen viszonyba, mi volt a barátság alapja, szinte semmit sem tudunk. Széchenyi minden magyar lapot megrendelt, de sok angol lapot is olvasott, például a Punchot –, amely egy vicclap volt – együtt olvasták. Igazi, egyetemes, európai gondolkodású katolikusok voltak mindketten. Ami érdekes, Lonovics nagyon konzervatív főpap volt, a konzervatív pártot is támogatta, miközben Széchenyi a reform elkötelezett híveként nem nagyon barátkozott ilyen emberekkel. A gondolkodás minősége, Lonovics tudása egyszerűen lenyűgözte, különben mindenkit kritizált, mindenkivel gonoszkodó vicceket űzött. Meglátogatta például egy kanonok Döblingben, s tudta róla, hogy a vendég szereti a hasát, a jó ételeket és italokat. Szándékosan a legegyszerűbb ételeket szolgálta fel neki, és a legolcsóbb bort tette elé. Talán mondani sem kell, a kanonok soha többé nem látogatta meg. Lonoviccsal sohasem tette ezt, róla mindig a legnagyobb elismeréssel nyilatkozott. Széchenyi egyik utolsó rendelkezése az volt, hogy a nagycenki templomnak, amely nagyon rossz állapotban volt, elrendelte az újjáépíttetését. Elkészült a templom, Széchenyi felesége meghívta Lonovicsot annak a felszentelésére. A főpap egy kevésbé ismert levélben azt válaszolta neki, hogy nagyon beteg és nem tud elmenni, de biztos benne, ha idővel meggyógyul, a templom csöndjében fog imádkozni halhatatlan barátja lelki üdvéért. Vigasztalásként azt írja az özvegynek, tudja, hogy ez a templom nem Széchenyi legnagyobb alkotása, de azt is tudja, hogy az örök bíró, Isten előtt a legkedvesebb.

Fehér foltok a délvidéki történelemkutatásban

Hogyan kapcsolódik ehhez a Délvidék Kutató Központ? Teljes mértékben kapcsolódik, állítja Zakar Péter, hiszen a Délvidék széles értelemben gyakorlatilag Aradtól, a Bánságon keresztül Bácskáig, sőt Horvátország egy részéig terjedt. A történész korábban is jó kapcsolatokkal rendelkezett a Délvidéken, számos rendezvényt tartottak közösen, Ürményházán például vallásos témájú, kétévente megrendezendő szavalóversenynek volt az egyik szervezője barátaival. Eddig magánalapon történt a verseny támogatása, most már a kutatóközpont vállalta magára. „Nagyon sok problémával találkoztunk az 1944-45-ös kutatásokkal kapcsolatban, amit le kellett győzni.

Biernacki Karollal

, a megyei levéltár igazgatójával terveztük el az első közös köteteket, amelyekben a történészek ezeket az eseményeket dolgozták fel” – ismerteti az előzményeket Zakar Péter. Kiváló az együttműködés a zentai levéltárral,

Marjanucz László, Sokcsevits Dénes, Forró Lajos

történészek pedig már korábban is foglalkoztak ezzel az időszakkal. Zakar ismerősei szerint a történész óvatos duhaj hírében áll, csak akkor vállalja a nyilvánosságot, ha már stabil, biztos helyzet állt elő. Több mint egy éve folyik a munka, a történészkollégák szakmailag is kiemelkedők, meg tudnak jelentetni egy tudományos folyóiratot. A tudományos életben, a tudományos kutatásban ennek a munkának van egy olyan szakasza, ami a nyilvánosság számára nem túl izgalmas, de mégis fontos elvégezni. „ Ne feledjük, hogy a délvidéki levéltárak a közelmúltig zárva voltak, nem voltak elérhetőek a magyar kutatók számára, ezért rengeteg a fehér folt, az új forrás, amit közölni kell, és be kell vonni az elemzésekbe” – figyelmeztet a történész. Nagyon komoly munka kezdődik. A magyar és a szerb társadalom is változik, most érkezett el az az időszak, amikor már érdemben együtt tudnak működni a két ország tudósai, kutatói. A szerb-magyar akadémiai vegyes bizottság mellett polgármesterek, civilek, politikusok is felkarolták az ügyet. Szükség van arra, hogy a szakmabelieken kívül az emberek is tudomást szerezzenek ezekről a kutatási eredményekről. Európa vérkeringésébe is fontos lenne bekapcsolni ezt a problémakört, hiszen ha létezik európai ügy, akkor ez az. Az áldozatok is németek, horvátok, szerbek, s ne feledjük, mindenekelőtt magyarok. Szakítva a múlt szörnyűségeivel, örökségével egy más irányba kell elmozdulni. Zakar Péter szerint az a másik, igazi Délvidék példáját ékesen illusztrálja Zicsifalva környéke, ahol volt egy német, egy szerb, egy román, majd egy magyar falu, mindenki beszélte a másik nyelvét, s békésen megfértek egymás mellett. Erről a nemes hagyományról sem lenne szabad megfeledkeznünk.

Strukturális reformok a hittudományin

A hittudományi főiskola dékánjától az intézményben tavasszal kirobbant szakdolgozati botrányról érdeklődünk. Azóta lezajlott a vizsgálat, mit tettek meg annak érdekében, hogy hasonló események a jövőben ne ismétlődjenek meg? Zakar elmondta, hogy a főiskolán strukturális reformokat hajtottak végre, ami azt jelenti, átalakították az intézmény szervezetét. Megváltoztatták a második kar nevét (Társadalomtudományi és Szociális Képzési Kar, ahol Zakar Péter dékán) igyekszenek a képzési profilhoz illő nevet választani. Az átszervezés jelenleg is folyik. Az a céljuk, fogalmaz, hogy az egyházi intézmények számára megfelelő szakembereket tudjanak képezni. Ennek megfelelően szociális szakembereket, akik a plébánián tudják segíteni az ott folyó munkát, illetve olyan szakokat indítanak, amelyek különösen egybevágnak az egyházi profillal (például egyháztörténet, etikaszak). A főiskola állami támogatást is kap, ezért a szakember feltett szándéka, hogy közelítse a kart egy állami egyetem megfelelő karához, ami nem jelent mindig népszerű intézkedéseket. Fontosnak tartja, hogy a karon hasonló feltételekkel lehessen munkát vállalni, mint egy állami intézményben. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy mindenkinek csatlakoznia kell az akadémiai adatbázishoz. Ide fel kell vinni a publikációkat, van egy objektív mérce, amely alapján meg lehet ítélni a kutató teljesítményét, a publikációk, hivatkozások, konferenciák stb. számát. Lényeges, hogy ebben a vonatkozásban a hittudományi főiskola kara is felvegye a versenyt az állami intézményekkel. Visszatérve a szakdolgozatbotrányra Zakar Péter elmondta, nem szívesen nyilatkozik kollégák munkájáról, viszont nagyon reméli, ilyen esetek nem fordulnak elő a jövőben. „Hozzám még egy szakdolgozó sem jött oda, hogy megírja a véleményt a saját szakdolgozatáról. Igen csodálkoznék, ha valaki ezzel próbálkozna”.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.