Utazási szokásaink felől érdeklődő kérdezőbiztosokba botlottunk kedden és szerdán több autóbusz-megállóban is. Mint megtudtuk, az elővárosi közlekedést Szeged-Makó viszonylatban vizsgáló tanulmányhoz volt szükség erre a felmérésre.
Bizonyos időközönként mindenre kiterjedő, úgynevezett keresztmetszeti utasszámlálást végeznek Szegeden, ami a szolgáltatók feladata, vagyis a Tisza Volán Zrt. és a Szegedi Közlekedési Kft. végezteti el. A kérdezőbiztosok most azonban nem ebben a munkában vettek részt. „A szegedi önkormányzat uniós támogatást nyert, s immár aláírt támogatási szerződés is van Szeged elővárosi közösségi közlekedés részletes megvalósíthatósági tanulmány készítésére” – tájékoztatta portálunkat
Oláh Miklós
közlekedési referens. Az önkormányzat fejlesztési irodájának munkatársától megtudtuk, a projekt az elővárosi közlekedést Szeged-Makó viszonylatban vizsgálja, ehhez azonban több felmérésre is szükség van, hiszen az adatokat be kell illeszteni a regionális, illetve a megyei közlekedésbe. „A vállalkozónak vonzáskörzeti tervet kell készítenie, ami egyfajta közlekedési koncepció, programalkotás” – magyarázta, hozzátéve, a térségben telefonos lekérdezést is folytattak a környező településekről ingázó forgalom felmérése miatt. Volt közúti utasszámlálás a sugárutak kilépő pontjain, mely során a helyközi egyéni közlekedési módot vizsgálták. Kedden és szerdán Szeged területén pedig az utazási szokások iránt érdeklődtek a megállókban.
Közlekedésfejlesztési koncepcióval jelenleg is rendelkezik az önkormányzat, amit 2007-ben fogadott el a közgyűlés. „A helyi közlekedési szokásokat 2008-ban vizsgálták utoljára. Akkor 47%-ot tett ki a közforgalmú, vagyis tömegközlekedés, 9%-os volt a kerékpárosok aránya, illetve 22-22% az autósok és gyalogosoké” – ismertette az előző felmérés sarokszámait Oláh Miklós. A közlekedési referens elmondta, mindezen adatok a menetrendek összeállításánál, módosításánál is támpontot adnak, illetve ha például pozitív visszajelzések érkeznek a biciklis közlekedésről, akkor ez egyfajta jelzés a város felé, hogy kerékpáros fejlesztésekre pályázzon. „Legutóbb 2008-ban, előtte pedig 2005-ben készült ilyen tanulmány. Elvileg háromévente kellene megismételni, ám az elektromos tömegközlekedés-fejlesztési nagyprojekt miatt az elmúlt években folyamatosan útlezárások, terelések és ideiglenes menetrendek voltak érvényben” – közölte a fejlesztési iroda munkatársa. Ilyen felmérést az utasforgalom növekedése miatt kizárólag iskolaidőszakban érdemes végezni, ezért a helyi közlekedési szokásokat idén ősszel október 31-éig kell elvégeztetnie a két szolgáltatónak, a Tisza Volánnak és az SZKT-nak. Csak ennek kiértékelése után, jövő év elején készülhet el új, a lakosok igényeihez jobban igazodó helyi menetrend.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.