Közélet

Hetvenéves bombázó landolt Szegeden + FOTÓK, VIDEÓ

Hetvenéves bombázó landolt Szegeden + FOTÓK, VIDEÓ

2012. július 22., vasárnap
Hetvenéves bombázó landolt Szegeden + FOTÓK, VIDEÓ

Egy ikermotoros B-25 Mitchell bombázó és egy Bo-105-ös, egyedülálló akrobatikus mutatványokra képes helikopter érkezett vasárnap délután a szegedi repülőtérre. A Red Bull Flying flottájába tartozó járművek Bukarestről hazafelé tartva mutatkoztak be a Tisza-parti közönségnek.

Közel másfél órás menetidő után érkezett Bukarestből Szegedre a Red Bull Flying kötelékébe tartozó két gép: egy ikermotoros B-25 Mitchell bombázó és egy Bo-105-ös helikopter. A szegedi repülőtéren összegyűlt érdeklődőknek pár jutalomkört is tettek, fejük felett többször is elhúztak a pilóták, mielőtt leszálltak volna. Bár a Red Bull szárnyakat ad, a gépeket a biztonság kedvéért kerozinnal töltötték újra, miközben a vasmadarat vezető

Raimund Riedmann

bemutatta őket a közönségnek.

Tito marsall gépét is őrzik

A B25-ös bombázót a háború végére, 1944-re állították szolgálatba. Előnye volt a gyorsasága, ami azonban a terhelhetőség rovására ment, alig fele annyi bombát tudott csak szállítani, mint az elődjének használt B-17-es - tudtuk meg a pilótától. Akár 8-9 órát is képes volt a levegőbe maradni, a szövetségesek jópár kört megtettek velük a német főváros felett. Miután végigharcolta a háborút sem selejtezték le, főleg szállítmányozásra és erdőtüzek oltására használták. A Szegeden látható jármű 1996-ban vált a Red Bull tulajdonává, bukaresti bemutatójuk, és az itteni pihenőjük után pedig Salzburg-i főhadiszállásukra térnek vissza. Nem sokkal a bombázó mögött érkezett meg a Bo-105-ös helikopter is. Az 1991-es gép a Messerschmitt tervezőasztalán fogant, egyedülálló konstrukciójának köszönhetően a világ egyetlen műrepülésre alkalmas helikoptere. A bemutatók mellett hadi célokra is alkalmazzák, Albániától Spanyolországig számos ország légterét védik vele. A Red Bull Flying gépparkja egyébként számos kuriózummal rendelkezik: hangárjukban pihen a 2. világháború legnehezebb együléses amerikai vadászgépének, a P–38 Lightningnak egy példánya, és Tito marsall Douglas DC-9-es gépe is. "Örülünk neki, hogy ilyen sokan kiérkeztek a bemutatónkra, valamint annak is, hogy ezek a nagy múltú gépek már nem háborús, hanem szórakoztató célokat szolgálhatnak" - hangsúlyozta Raimund Riedmann.

Repülőnap Szegeden?

A több ezer érdeklődő is jelezte azt, hogy Szegeden lenne létjogosultsága egy repülőnapnak. A közeli Szatymazon évek óta óriási sikerrel tartják meg saját rendezvényüket – s nem lesz ez másként az idén sem –, így városunkban is minden bizonnyal számos érdeklődőt vonzana egy ilyen esemény. „Szerintem is érdemes lenne megrendezni” – mondta el portálunknak a tükörfényes bombázógép mellett Tóth István Tibor, az SZKT vezetője. „Tavaly már felajánlottuk a városnak, hogy ötmilliós önrésszel létrejöhetne egy szegedi repülőnap. Egyelőre erre nem volt fogadókészség, bár az infrastruktúra minimális fejlesztésével ezrek érdeklődésére számot tartó eseményt tudnánk létrehozni.” Ezt jelzi az a tény is, hogy szinte csak az utolsó pillanatban – a helyi napilap és a rádió segítségével –, mindössze egy helikopter és egy repülőgép megtekintésére ilyen sokan kilátogattak a szegedi repülőtérre. Hasonló rendezvények országszerte ezreket vonzanak, hagyományt teremtenek, és nem utolsó sorban nagymértékben hozzájárulnak a helyi repülőterek, repülős egyesületek fenntartásához, fejlesztéséhez. Talán majd jövőre, Szegeden is láthatunk kettőnél több vasmadarat körözni a reptér felett… talán.

Illés Attila - Illés Tibor

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.