Közélet

A tanyáktól a konyhákig – fórum a kistermelőkért + FOTÓK

A tanyáktól a konyhákig – fórum a kistermelőkért + FOTÓK

2012. június 27., szerda
A tanyáktól a konyhákig – fórum a kistermelőkért + FOTÓK

Miért nem a tanya lát el minket jó minőségű élelmiszerrel a sok silány, adalékanyagokkal teli helyett? És hogyan jut el a termőföldekről az asztalokig a minőségi áru? E kérdésekre keresték a lehetséges azon a szakmai fórumon, ahol kistermelők is képviseltették magukat a megyeházán.

A tanyasi termékek piacra jutásáért rendezett fórum délelőtt 10-kor kezdődött, s oly nagy volt az érdeklődés, hogy szinte teljesen megtelt a megyeháza aulája, ahol helyi kistermelők állították ki, s árulták is portékájukat.

László Tibor

200 mangalicát tart, s készít belőlük különböző húsárukat. Elmondása szerint az elmúlt negyven évben teljesen elkorcsosult a táplálkozásunk, tele van az étrendünk, műanyag, tartósítószerekkel, állományjavítókkal felturbózott ételekkel. De szerencsére egyre gyakoribbak azok a fogyasztók, aki adni szeretnének arra is, hogy mi kerül az asztalukra, a sertéshúsok közül pedig a mangalica hús telítetlen zsírsavaival kedvezően hat az érrendszerre.

Az Algyői Halászcsárdába is érkezhet kecskesajt?

Egy algyői kecskesajt készítő család is a fentieket erősítette meg. A feleség, Farkas Ágnes kedvező jelenségnek tartja, hogy most már több fórumon próbálják nevelni a tudatos táplálkozásra az embereket, és ebben egyre gyakrabban partner a média is. Idén visszaesett ugyan a forgalmuk, de a vevőkör megmaradt, csak kevesebb pénzük van az embereknek. „Mi igazi családi vállalkozás lettünk, hiszen a nagyobbik lányunk agrármérnökként végzett, és már részt vesz a cég működésében, a kisebbik lány pedig az élelmiszermérnöki szakot végzi” – mondta el portáluknak, a Zi-gi kecskesajt nevű terméket előállító házaspár, akiknek a standjuknál megjelent Barta László, mesterszakács, az Algyői Halászcsárda tulajdonosa. A „hallémester” elárulta, hogy még nincs az étlapjukon kecskesajt, vagy kecsketúró, de egyre inkább kacérkodik a gondolattal, hogy amolyan befejező fogásként felveszi majd a repertoárba. Az algyőieknél 2800 forintért lehet a kecskesajt kilóját megvenni, a kecsketejét pedig 240-ért. Utóbbit egyébként gyakran nagyobb tételben is vásárolják szegediek, mert kisebb adagokban fagyasztható.

Házi sajt 1600, házi tej 140 forintért

A Tibi bácsi kedvence fantázianevű tejtermékeket a Mars téren, a tejes sor végén árulja Halász Imre vállalkozásával. Megtudtuk, hogy a teljesen adalékmentes tehénsajtok ízesített formái is csak csíramentes, szárított termékekkel – chili paprika, kömény, fokhagyma – keverik, a parenyica sajtnak 1800, a többi terméknek 1600 forint kilója, a házi tejet 140 forintért árulják. A Délibáb fűszerpaprika is egy manufaktúra. A sándorfalvi család 1500 négyzetméternyi fóliában, és egy hold szabadföldön termeszt fűszerpaprikát, s egészen a magtól a csomagolt, kész őrölt paprikáig mindent maguk készítenek. A férj, Csúri László az eladás nehézségeit ecsetelte, miszerint hiába jobb, ízesebb és tisztább az ő termékük, a komoly marketig és logisztikai potenciállal bíró multinacionális áruházláncokhoz kötődő külföldi termékekkel nehéz felvenni a versenyt. Az ő kézműves termékük még mindig hagyományosan, szájról-szájra terjedve fogy kilónkénti 2800 forintos áron.

A legújabb kori honfoglalás – vissza a tanyákra

A fórum nyitóelőadásában a megyei kormányhivatal vezetője, B. Nagy László is arról beszélt, hogy a legnagyobb nehézséget a piacra jutás jelenti a tanyasi termelők esetében. „Meg kell teremteni az utat a termelő és a fogyasztói körök között. Ehhez egy úgynevezett legújabb kori honfoglalásnak kell párosulnia, azaz újra fel kell fedeznie a fiatal családoknak a tanyasi életformát, a kistermelői egzisztenciát. Ehhez szükség van megfelelő oktatásra, információcserére, támogatási rendszerre és minél több ilyen fórumra az egész országban” – szögezte le, kiemelve, hogy ő és hivatala elkötelezett híve az ügynek, és mindent megtesznek a tanyasi élet felvirágoztatásáért. A megyei kormányhivatal és a Csongrád megyei Agrár Nonprofit Kft. közös rendezvényén elhangzott az is a kormányzat azon dolgozik, hogy a jó minőségű, egészséges terméket előállító gazdákat támogassa. „A termékek itt vannak, csak nincs megszervezve a termeltetés, a feldolgozás és értékesítés. Ezen felül meg kell szervezni a raktározási lehetőséget, hiszen akkor egy nagyobb mennyiséget lehet szállítani például egy közkonyhára. A kis mennyiséggel ugyanis nem tud mit kezdeni egy 4-5000 főre főző konyha” - fogalmazott Balogh József országgyűlési képviselő. A Tanyaprogram elindítójától megtudtuk, a tanyafejlesztési program első ütemét hamarosan lezárják, míg a második ütemben benne vannak azok az integrációs lehetőségek is, melyről a megyeházi rendezvény is szólt.

Tanyaprogram és hódítás az éttermek, multik birodalmában

„A Tanyaprogram keretében gazdaságokat térképeztünk fel, szűkebb környezetünket tekintve a Mórahalmi, a Csongrádi és a Kisteleki Kistérségben összesen 500 tanyát. Kérdőíveket töltöttünk ki a gazdálkodással és a jövőbeni elképzeléseikkel kapcsolatban” - tudtuk meg Kormányos Sándortól. A Csongrád Megyei Agrár Nonprofit Közhasznú Kft. projektmenedzsere hozzátette, oktatási programot is megvalósítottak négy városban, Kisteleken, Csongrádon, Szegeden és Mórahalmon. Ennek keretében az állategészségügyi hatóság szakemberei tartottak előadásokat és a Tanyaprogrammal kapcsolatos tudnivalók hangzottak el. A vásárlói oldalt képviselte a rendezvényen a Gasztro Térkép Klaszter, melynek elnöke, Orsolyák Zoltán elmondta, multinacionális cégeket, élelmiszergyártókat, éttermeket és közkonyhákat képviselnek. „Van olyan multi, ami megváltoztatta beszerzési politikáját regionális szintre, vagyis a kistermelőnek nem országos beszállítónak kell lennie, hanem akár elegendő egy áruházat ellátnia. Abban is segítséget nyújtunk a magyar termelőknek, hogy miként tudnak bejutni könnyebben a vendéglőkhöz. Tapasztalataink szerint sem elég termelő, sem elég termék nincs, pedig felvevő piac lenne” - tájékoztatott Orsolyák Zoltán.

Dobó Csaba - Varga Anna

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.