Közélet

Az orosz piac visszahódítását tervezi a SZEFO Zrt.

Az orosz piac visszahódítását tervezi a SZEFO Zrt.

2012. április 5., csütörtök
Az orosz piac visszahódítását tervezi a SZEFO Zrt.

Huszonöten kezdtek el dolgozni a SZEFO Zrt. Mórahalmon nyílt új varrodájában. Az állami tulajdonú cég vezérigazgatójától, Kiss Sándortól megtudtuk, a létszámot duplájára szeretnék növelni, a második műszakot frissen végzett fiatalokkal szeretnék feltölteni.

- Miért pont Mórahalom mellett döntöttek, amikor egy új, immár ötödik varroda megnyitását tervezték?

- Abban a különleges helyzetben vagyunk, hogy oda kell mennünk fióktelepet vagy varrodai üzemegységet létesíteni, ahol erre vállalkozó munkaerőt kapunk. Mintegy húsz éve kvázi megszűnt a szakképzés, ez súlyosan érinti a textil-ruházati ágazat szereplőit, így a szegedi SZEFO Zrt.-t is. Egyrészt azok a nagy tudású varrónőink, akik még képzésben részesültek, lassan elérik a nyugdíjkorhatárt, míg a fiatalok számára nem igazán vonzó a szakma. Múlt év januárjában Orosházán nyitottunk 50 fővel egy varrodai üzemegységet, s az előzetes munkaerő-piaci felmérés azt jelezte, hogy a Mórahalmon élőknek van nyitottsága, készsége, hogy a SZEFO betanító-képző programja alapján megtanuljanak varrni és termelő erőforrásainkká váljanak.

- A Fogyatékosság-barát munkahely elismerést is elnyerő SZEFO Zrt. 820 alkalmazottjának 67 százaléka megváltozott munkaképességű. Itt Mórahalmon milyen arányban dolgoznak megváltozott munkaképességű emberek?

A SZEFO Zrt. mórahalmi varrodájába gyes után jelentkezett Szilágyiné Krisztin Szilvia, aki vállalta, hogy bejár Szegedre, míg megtanulja a szakmát. Mint elmondta, a kötött áru varrása nehezebb feladat, s nagy precizitást igényel. „Nehéz munkát találni, emellett tetszik is az, amit csinálok” – tette hozzá a domaszéki nő. Édesanyja, Krisztin Mihályné is Mórahalmon dolgozik, de ő már tíz éve a cég alkalmazottja. Korábban Szegedre járt be nap mint nap, most viszont mindössze öt perc alatt beér munkahelyére. „Az itt készülő modellek egy részét már ismerem, de nekem is tudnak újat mutatni, hiszen igazodva a divathoz ezek folyamatosan változnak” – fogalmazott. Moisa Lívia portálunknak elmondta, jelenleg két egyszerűbb modellt készítenek a Mórahalmon dolgozók, sapkát és kabátot. Az új munkaerők mindig a könnyebb darabokkal kezdik, hiszen nagyon vigyázni kell az anyagra. Szerinte szeretni kell ezt a szakmát, csak így lehet végezni ezt a munkát.

- Három hónap munkaszervezés eredményeként jelenleg huszonöten dolgoznak itt, összesen ötven főt szeretnénk foglalkoztatni. Ebben az üzemben húsz fő egészséges dolgozónk van, szolgáltató munkakörbe pedig tudatosan kerestünk öt fő megváltozott munkaképességű munkatársat. Például a szakképzett műszerészünk mozgáskorlátozott. Foglalkoztatáspolitikánkban teljes esélyegyenlőséget biztosítunk, amikor meghirdetünk egy munkakört, nem teszünk különbséget, hogy megváltozott munkaképességű-e a jelentkező vagy egészséges. Célunk, hogy a második műszakot frissen végzett fiatalokkal töltsük fel.

- Mennyit kellett befektetnie a cégnek a mórahalmi üzem megnyitásába?

- Egy összegben másfél millió forintot, ami a SZEFO-nak a kétmilliárdos büdzséjéhez viszonyítva nem nagy összeg. A kockázat abban van, hogy az új belépők milyen türelemmel, kitartással, odafigyeléssel sajátítják el a munkafolyamatot. A dél-keleti régió specialitása a mezőgazdaság, ebből következik, hogy a fióktelepnyitás vagy munkaerő-toborzás legrosszabb időpontja a tavasz és az ősz a mezőgazdasági idénymunkák miatt. Van, aki munkát vállal januárban, s itt hagy bennünket március végén, mert megy a mezőgazdaságba dolgozni. Ennek nagyobb a feláldozott költsége, mint maga a befektetés a fióktelep létesítésének.

- Milyen termékek készülnek ebben a varrodában?

- Elsősorban a Chance nevű saját márkánkat állítjuk itt elő. Ezek a termékek szebbek – legalábbis számomra – mint a Paul&Shark márka, amiből kétmillió darabot gyártottunk az elmúlt 11 éves együttműködésünk során. A Chance különlegesebb is a nanosilver technológia antibakteriális és antimikrobiális tulajdonságai által, de mindannyian tudjuk, hogy a márka ismertsége és elismertsége meghatározza a piaci keresletet. Meg kellett jelölnünk azokat a jegyeket, amiben az a márka különbözik a hasonló felső kötött divat áruktól. Ez elsősorban az extra minőség, a kizárólag természetes alapanyagok felhasználása és a nanosilver technológia. Minden szezonban a divattrendet nem követő, hanem azt diktáló fazonok készülnek nálunk. Vissza szeretnénk hódítani az orosz piacot, Szentpétervárt és Moszkvát, másrészt szeretnénk a Baltikumba ismét megjelenni ezekkel a termékeinkkel.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.