Sikertelen a Szőke Tisza mentése + VIDEÓ, PANORÁMA


A hajó teljesen víz alá kerülhet

Portálunk folyamatosan figyelemmel kísérte a tápéi jachtkikötő medrébe süllyedt Szőke Tisza hajó megmentésére tett erőfeszítéseket. Az elmúlt napokban a helyszínen látottak alapján úgy tűnik, a civil szervezetek a hajó megmentésére tett kísérletei nem hozták meg a kívánt eredményt.
Még március 10-én a MAHART Tiszayacht Kft. munkatársai összetörték a kikötő vizét borító 5-10 cm vastag jégtakarót, majd átrendezték az öbölben álló hajókat, bárkákat, uszályokat, hogy a mentéshez szükséges járművek jobban megközelíthessék a Szőke Tisza roncsát.
Kiemelés a bárkával
Az elképzelések szerint a hajó mellett elsüllyesztett és ebben az állapotban hozzákötött, majd szivattyúzással újra felemelt bárkának kellene megemelnie az ugyancsak szivattyúzással könnyebbé tett – ideális esetben teljesen víztelenített – hajót. Ennek a megvalósítását egyelőre akadályozta a Szőke Tisza közelében felborult tápéi komp, amely a művelet útjában van, így a roncsemelő tagként alkalmazott bárka nem fért oda a hajóhoz, csak nagyjából a lapátkerékdob vonaláig tudott a hajó mellé állni. A bárkát tehát egyelőre nem lehet a hajóhoz kötni és lesüllyeszteni, de a hajó megemelését a benne lévő víz sem teszi lehetővé. A bárkával – mint emelőtaggal – történő roncskiemelés támogatására ugyanis a kellő számú és köbtartalmú helyiség vízmentesítése lenne szükséges a hajóban, ami egyelőre nem sikerült. A hajó felúsztatására tett első kísérlet így nem járt sikerrel.
Búvárok a vízben
A mentésben résztvevő búvárok a hajózási civil szervezetek kérésére a hajómentők segítségére siettek. Bár nem vizsgálták át az egész hajótestet elmondták, hogy a hajó oldalfalán nincs látható sérülés vagy lék. Ezért feltételezhető, ha van ilyen, akkor az a hajófenéken keletkezhetett. A korábbi feltételezések szerint a vízbe merült hajóorr két oldalán a nyitott ablakok miatt tört be a víz, ám amikor a búvárok gumiperemmel ellátott – vízmenetesen záródó – fedőtáblákkal lezárták az ablakokat, kiderült, hogy nem egyszerűen nyitva voltak, hanem hiányoztak, vagy betörtek. Így az elmerülő orr-rész süllyedését az ablakokon bezúduló víz is siettette. A búvárok munkájának eredményeként az összes víz alatt lévő ablakot sikerült lezárni. Csupán néhány olyan ablakra nem került fedő, amelyek a vízszint felett vannak, ezért szükség esetén csónakból is könnyen elérhetők voltak.
Víz a hajótestben
A korábbi, 2009-es helyszíni bejárásunk alatt már látható volt, hogy a géptér és a kazánház egybe van nyitva, a köztük lévő ajtó nincs lezárva, ezért a két helyiség egyfajta közlekedőedényként működik. A roncsmentők a partról is láthatóan hiába próbálták a legnagyobb teljesítményű szivattyút bevetni, meg sem mozdult a vízszint odabenn. Időközben 15-20 cm-es apadás volt a Tiszán, a dőlésoldal felőli oldalajtó küszöbén most éppen nem bukik át a víz. A folyamatos elárasztásnak tehát máshol – valószínűleg a víz alatt – van a forrása. A mentésben résztvevők beszélgetéséből kiderült, hogy a hajóorrban lévő lánckamrában működő szivattyú pillanatok alatt szárazra szívta a helyiséget, a szomszédos matróz-szállást azonban már két szivattyú is csak jó egész napos szivattyúzás után tudta vízmentesíteni. Ám ahogy a szivattyúk leálltak 20 perc alatt újra megtelt a helyiség a tömítetlen válaszfalakon keresztül bejutó vízzel.
Szivattyúzás… szivattyúzás…

A sikertelenség nem szegte kedvét az önkénteseknek, akik saját költségükön próbálták a hajót menteni. Láthatóan egyre több szivattyút állítottak üzembe. Így egyes helyiségeket – például a lánckamrát – könnyen vízmentesítettek, más helyiségeket – mint például a matrózszállást – csak egész napos munka árán sikerült kiszivattyúzni. Egy-egy helyiség víztelenítése után hozzáfogtak a következőhöz, de a biztonság kedvéért a már vízmentes térben is tovább üzemeltettek egy szivattyút. Az egyszerre dolgozó szivattyúk a helyiség állapotától (a külső határoló- és a szomszédos helyiségektől elválasztó válaszfalak állapotától – tömítetlenségétől – függően) gyorsan vagy lassabban ürültek ki. Megtudtuk, hogy valami azonban mindig szivárgott, a helyiségek vízmentességét csak az ott hagyott szivattyúval sikerült fenntartani. Amint a szivattyút leállították, a szárazra szívott helyiség 20-25 perc alatt újra megtelt vízzel.
Víz alatt a gőzgép
Az is megtudtuk, hogy a géptérben csak a gőzgép hajtókarjai emelkednek ki a vízből, a hengerek a víz alatt vannak. A kazánházban csak a kazán felső részébe beépített füstcsöveket látni: a tűztérben víz van. A hajótest látható részeit szemügyre véve nagyon nagy a feladat: a legtöbb helyen a festékréteg és az alatta lévő rozsda együtt már vastagabb, mint ami a fémből még maradt. A mentésben résztvevők kapcsolatba léptek az Alsó Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatósággal és a segítségüket kérték. Sajnos a megfelelő teljesítményű szivattyúk csak nagyon nehezen, daruval lennének mozgathatók, ezért kisebb méretű és teljesítményű szivattyúkat kértek az igazgatóságtól. Az egyeztetések eredményeként hat darab 1000 liter/perc kapacitású szivattyú használatát sikerült megbeszélni.
A hajó nem adja meg magát
A mentés eddig sikertelen
A Szőke Tisza mentésének első szakasza – a civil önkéntesek által saját eszközökkel, illetve felajánlások segítségével végzett mentés – véget ért, sajnos eredménytelenül. Az önkéntesek és a munkagépek levonultak a hajóról. A március 12-e óta tartó mentés során a lelkes önkéntesek folyamatos harcban álltak a hajótestbe betört vízzel. Bár időszakosan kisebb sikereket értek el, ezek sajnos nem bizonyultak tartósnak. A géptérben és a kazántérben álló víz meg sem mozdult. A hátsó hajótérben 4 cm-rel csökkent a vízszint, majd megállt. Az orrban ugyan sikerült többször is teljesen vízteleníteni a lánckamrát és a matrózszállást, a víz azonban minden alkalommal visszatért. Bár az elsüllyedt hajóorr 10 cm-rel felemelkedett – sikerült is az emelőtagként használt bárkához kötni – ám sajnos újra megtelt vízzel, s ekkor a köteleket elszakítva, mint a vízbe dobott kő, süllyedt újra a fenékre.Jön az árvíz
Az Országos Vízjelző Szolgálat honlapja szerint a Tisza vízszintje Szegednél a következő napokban mintegy 2 méterrel emelkedik. Amikor ez bekövetkezik, a Szőke Tisza újabb fedélzetét árasztja el a víz. Most tehát úgy tűnik: a civilek a lehetőségeik végére értek. Nem rajtuk múlt, ők mindent megtettek, ami módjukban állt, de a rendelkezésre álló erőforrásokkal ennyi sikerült. A civilek biztosan segítenek ezután is, de lehetőségeiket a feladat immár meghaladja. Eddig is csak a hajó és a hajózás iránti szeretet vette rá őket, hogy olyan nehézségekkel is szembeszálljanak, amelyeket mások kapásból leküzdhetetlennek minősítettek. Ha valaki más még akar tenni valamit: tényleg itt az utolsó lehetőség, mivel a felszámoló hamarosan eladásra hirdeti meg a hajót! Tekintse meg a hajóról készült óriásképünket! http://www.youtube.com/watch?v=SMnPVWRw8n0Szőke Tisza szálloda és discohajó - táncterem, Szeged
