Közélet

Ezer kilométert is megtesznek majd a szegedi hóekék

Ezer kilométert is megtesznek majd a szegedi hóekék

2012. február 3., péntek
Ezer kilométert is megtesznek majd a szegedi hóekék

A legmagasabb készültségi fokon, 35 gépkezelővel és 120 hómunkással várja a hétvégét a szegedi környezetgazdálkodás. A részletekbe Makrai László, a Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft. ügyvezetője avatott be. Péntektől az előrejelzések alapján zord, akár 30-50 centi havazást hozó időjárás várható.

„A rendelkezésre álló gépparkunk kicsit öregecske, hiszen a 37 hóekésből csak a negyede, 9 db, amely 10 évesnél fiatalabb, de még a tél előtt fel lettek készítve és szerelve, így üzemképesek, folyamatos műhely-ügyelettel támogatva. Raktáraink a szükséges mennyiségű homokkal, sóval, zeolittal, zúzott kővel fel vannak töltve” – beszélt a portálunknak

Makrai László

a készültségről, megemlítve hogy a fenntartó részérő alulfinanszírozott a működésük, így nem tudnak beruházni. „A 2011-ben lecsökkentett önkormányzati támogatás az egyharmad részét biztosította a szükséges költségeknek, a kieső részt a költséghatékonysági programunk megtakarításaiból tudtuk biztosítani” – mondta el a cégvezető.

Utak öt kategóriában

Tárolóban elhelyezett síkosságmentesítéshez használt anyagok:

Közutakra: 500 köbméter 1:3 arányban bekevert só-homokkeverék, 1200 köbméter útszóró só, 1200 köbméter marosi homok. Járdákra: 200 köbméter zeolit. Kerékpárutakra, parki utakra, díszburkolatra 50 köbméter zúzottkő. Összesen: 3150 köbméter, közel ötezer tonna.

Megtudtuk, hogy a cég egy kormány-, illetve egy közgyűlési rendeletnek megfelelően végzi a síkosságmentesítést, az előírt útkategóriáikhoz soroltan eltérő kivonulási időket szab meg. Belterületi I. és II. rendű utak esetében, ami a főbb és tömegközlekedési utakat jelenti, a hóesés megszűnése után a hóeltávolítást 12 órán belül kell elvégezni. A III. közútkezelési gyűjtőutak esetében a hóesés megszűnése után 24 órán belül kell a síkosságmentesítést elvégezni. Amit azt az ügyvezető elmondta, természetesen ez folyamatos hóesés esetében nem azt jelenti, hogy fekete burkolaton fognak a járművek közlekedni, de megfelelően felszerelt gépjárművel és téli vezetési gyakorlattal rendelkező gépkocsivezető biztonságosan tud majd vezetni. A IV.-V. közútkezelésű utak esetében rendeletnek megfelelően csupán a személygépjárművel való közlekedés járhatóságát kell biztosítani.

A vonatkozó kormányrendelet szerint síkosságmentesítési munkák során az egyszeri kloridkijuttatás a 20/g/m2-t lehetőleg nem haladhatja meg. Az ingatlan előtti járdaszakaszok hóeltakarítása az ingatlan tulajdonosának, kezelőjének kötelessége! Baleset esetén a tulajdonost, kezelőt terheli a felelősség.

240 kilométer önkormányzati út

A környezetgazdálkodási kft. a Magyar Állami Közút Zrt.-vel együtt kezeli a szegedi belterületi utakat. A térkép szerint a sugárutak, a nagykörút és az új híd állami kezelésű. Az SZKT üzemelteti a belvárosi parkolózónákat. Az önkormányzati útvonalak hossza 240 km, valamint 70 km kerékpárút. Tekintettel arra, hogy egyszerre csak egy sávot tud egy gép átfogni (a legtöbb 2x1 sávos, de több szakasz 2x2 sávos). Így egy szakaszon legalább kétszer, de van, hogy még többször is végig kell menni, emiatt az összes megteendő hossz valójában közel 1000 folyókilométer. „A feladatok végrehajtását nagyban segíti az Országos Meteorológiai Szolgálat helyi szegedi kirendeltségével kötött szerződés is, mely napi többszöri, helyben érvényes előrejelzéseket küld számunkra. Társaságunk a kritikus időszakban napi 24 órás járőrszolgálatot tart fenn, így folyamatosan ellenőrzik az utak állapotát, lefagyás észlelése esetén vagy hóesés megkezdésekor azonnal intézkednek. A géppark teljes üzemeltetése esetében, amikor folyamatos hóesés van, 35 fő gépkezelő dolgozik, a kézi hóeltakarításban pedig 120 fő vesz részt, ami két műszakban megkétszereződhet. Rendkívüli hómunkások felvételét, illetve alvállalkozók bevonását a téli hómunkába az önkormányzat rendeli el” – fűzte hozzá Makrai.

A legmagasabb fokú készültségben

Géppark

20 nagy szórásteljesítményű tehergépkocsi a közutakra, 13 kisgép a járdák, kerékpárutak, díszburkolatok tisztítására, 3 rakodógép, 1 ügyeletes gépkocsi.
„Az elmúlt évek tapasztalatai alapján várható síkosságmentesítési napok száma 20 körüli, melyből 12-14 alkalommal a teljes gépállomány kivonul. Kisebb páralecsapódások, lefagyások esetében csak indokolt helyeken – Belvárosi híd, rakpart, átjárók, stb. – végzünk síkosságmentesítést” – hangsúlyozta az igazgató, aki kéri, a gépjárműforgalomban, valamint a kerékpáron, gyalogosan közlekedőket, hogy a téli időjárásnak megfelelően induljanak útra és közlekedjenek, hiszen ezzel is nagymértékben hozzájárulnak a társaság gyorsabb és hatékonyabb munkavégzéséhez. „A belvárosi kényes díszburkolatok külön kihívást jelentenek számunkra. Ezeken a területeken nátrium-klorid só nem használható, így kísérleti jelleggel kalcium-klorid sóoldat alkalmazását kezdjük meg, jelentős többletköltséggel. Problémát jelent a Nagyállomásnál az Indóház tér speciális, szabálytalan formájú kisbazalt kockája, melyen a tolólap gumipereme felakad, így ott csak kézi erővel tudunk dolgozni, mely jelentős többletkiadást jelent” – tette hozzá, hangsúlyozva, hogy elrendelte a készültségünk legmagasabb fokát. „Ez a járművek 3 óránkénti próbaindítási és próbajárati körét jelenti a nap 24 órájában. Sózni értelmetlen -5 C fok alatt, mert a sókristályok nem oldódnak. Így az alásózás is értelmetlen. Csak a tolólapozás hatékony” – magyarázta.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.