Olyan járatracionalizálási tervvel készül a közgyűlésre az SZKT, mellyel éves szinten csaknem 700 ezer kilométert, közel 150 millió forintot spórolna a város. Főként az iskolaszünetek és a hétvégék közlekedésében találtak tartalékokat.
A Szegedi Közlekedési Társaság igazgatója,
Tóth István Tibor
portálunkkal közölte: tervezetük lényege, hogy az elektromos főhálózaton közlekedő járművekkel hoznák még inkább összhangba az autóbusz-közlekedést. „Szeged város ellátottsága tömegközlekedés szempontjában megegyezik Debrecennel, ami mind szerkezetében, mind területében nagyobb település, érzékelhető tehát, hogy kell lennie még tartaléknak a Tisza-parton” – hangsúlyozta Tóth István Tibor. Hozzáfűzte: jelenleg 4,3 milliárd közvetlen bevétel érkezik a tömegközlekedésbe az utasoktól és állami normatívából, a kiadási oldalon azonban 6,2 milliárd forint jelentkezik. Ezt a különbséget csökkenti az önkormányzati támogatás és a parkolási ágazatból átcsoportosított pénz, de még mindig maradnak súlyos százmilliók, melyek kiegyenlítésére kell kitalálni valamilyen költségharmonizációt. Ezen dolgoztak az utóbbi időszakban az SZKT szakemberei, akik egy olyan koncepcióval álltak elő, mely a különböző ésszerűsítések, tartalékfeltárások révén jelentős spórolással jár, ugyanakkor nem vonja maga után a szolgáltatás színvonalának csökkentését. Az igazgatótól megtudtuk, voltak olyan javaslatok is, hogy további tarifaemeléssel kellene pluszbevételhez juttatni a céget, ugyanakkor ezeket szakmailag nem tartja jó megoldásnak. Elmondása szerint a tavalyi évben is folytatódott a jegy- és a bérletvásárlás csökkenése, egy újabb díjnövelés pedig csak fokozná ezt a tendenciát, így jelentős megtakarítást nem remélhetnének ettől a megoldástól. Más eszközhöz akarnak tehát nyúlni.
„A munkanapi és az iskolaszünetekben közlekedő járatok kihasználtságát néztük meg, és azt tapasztaltuk, hogy akár 20 százalékos különbségek is lehetnek. Ugyanez jellemző a szombat délutántól vasárnap estig tartó időszakra is, ezekben lehet tehát még megtakarítani. Vannak olyan csuklós járatok például, melyeken ezen időpontokban Szőreg felől hárman-négyen utaznak a város felé, de nem akarunk különbséget tenni az átszervezéseknél városrészek között. Nincs kivételezett terület. Járatritkítás, illetve járatrövidítés átszállási pontok igénybevételével az a két mód, mellyel a racionalizálást elkezdjük bizonyos vonalakon. A gazdasági körülmények nem engedik meg a közösségi közlekedésben azt a luxust, hogy egyes időszakokban egy-két utassal menjenek rendszeresen a buszok” – érvelt az igazgató, aki úgy gondolja, ha idén áprilisban elkezdődhet az üzem az új időbeosztásokkal, útvonaltervvel, akkor egy év múlva, 2013-ra mintegy 700 ezer kilométer spórolhatna a közlekedési ágazat. „A számítások szerint ez közel 150 millió forinttal kevesebb kiadást jelent azzal együtt, hogy közben jelentkezik a 2-es villamos többletköltsége is, amely 130 millió forint” – tette hozzá. Tóth István Tibor beszélt arról is, hogy a közelmúltban gyakran került szóba az új 10-es trolibuszvonal, melynek üzemeltetésével jelenetős többletköltség is jelentkeznek majd, ez pedig nincs még benne a költségvetésben. „A trolibuszoknak 40 százalékkal drágábban az üzemeltetésük, mint a buszoknak” – így a szakember.
A tömegközlekedési ügyekben a torony alatt a városüzemeltetési tanácsnok kezében futnak össze a szálak, így természetesen őt is megkérdeztük a tervezetről. „Az SZKT igazgatója által elkészített járatracionalizálási javaslatot – tartalmazva a Tisza Volán irányvonalait is – megkaptam Tóth István Tibortól, és továbbítottam a busztársaság felé, ahonnan hétfőre ígértek választ. Ha jóváhagyja a másik közlekedési társaság is az elképzelést, akkor mintegy 150 millió forintot takaríthatunk meg. A pénteki közgyűlés elé az igazgató előterjesztéseként kerülhet majd be az elképzelés, és a képviselők dönthetnek majd, hogy elfogadják-e” – nyilatkozta portálunknak
Kalmár Ferenc
. A részletekre és a fejleményekre természetesen visszatérünk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.