Közélet

Vizsgálat indult az "Összeesküvők" miatt

Vizsgálat indult az "Összeesküvők" miatt

2011. november 20., vasárnap
Vizsgálat indult az "Összeesküvők" miatt

A TV2 Összeesküvők című valóságshow-ja kapcsán a médiatörvény gyermekek és kiskorúak védelmére vonatkozó rendelkezései és a reklámszabályok vélhető megsértése miatt vizsgálódik a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa.

A médiatanács vasárnapi közleménye szerint az Összeesküvők című produkció október 3-i és 4-i műsorai miatt indítottak eljárást. Az NMHH műsorfigyelő osztálya a valóságshow-k sugárzásával kapcsolatos korábbi hatósági tapasztalatok, valamint a TV2 korábbi reality műsoraiban észlelt problémák miatt rendszeresen ellenőrzi az Összeesküvők epizódjait, és az Esküdj! című késő esti műsort. A vizsgálat megállapította, hogy a műsorok vélelmezhetően megsértették a médiatörvény gyermekek és kiskorúak védelmére vonatkozó rendelkezéseit, illetve a termékmegjelenítésre vonatkozó előírásokat. A kifogásolt tartalmak miatt a tanács eljárást indít a kereskedelmi televízióval szemben. A vizsgált adásokban és műsor-előzetesekben különösen magas volt a szexualitásra utaló szóbeli megnyilvánulások, a verbális agresszió és az alkoholfogyasztás mértéke. A műsorokhoz kedvcsinálóként lerészegedett anyós-jelöltet, a lányok vizespóló-versenyét és a férj-jelöltek eldurvult konfliktusát játszották be - emlékeztet a közlemény. Az NMHH Hivatalának álláspontja szerint a műsorszámot és annak előzeteseit a médiatörvény rendelkezései alapján a IV. kategóriába (16 éven aluliaknak nem ajánlott) kellett volna sorolni, és csak este 9 és reggel 5 óra között lehetett volna közzétenni. A műsort ezúttal is nagy számban követték figyelemmel a kiskorúak. Az októberi adatok szerint a tévénéző tinédzserek (13-17 évesek) több mint negyede ezt a műsort választotta. A sorozatban sérülhettek a termékmegjelenítésre vonatkozó szabályok is, mivel az egyik epizódban elhangzott egy cigaretta márkaneve. Az új médiatörvény hatályba lépése óta ugyan megengedett a termékmegjelenítés az ilyen típusú műsorokban, de a dohánytermékek népszerűsítése még mindig tilos, ezért a Médiatanács a termékmegjelenítés tényének tisztázására adatokat kér be a TV2-től - ismerteti a közlemény. Az eljárás lefolytatása után a Médiatanács dönt majd arról, hogy a kifogásolt tartalmak jogsértőek voltak-e. Ha kiderül, hogy a műsorszámok nem feleltek meg a jogszabályban foglaltaknak, akkor a testület szankciót állapíthat meg a kereskedelmi televízióval szemben. A Médiatanács vizsgálatával párhuzamosan - a Való Világgal kapcsolatban már lefolytatott kutatás metodikája szerint -

"Összeesküvők barométer"

segítségével folyik az aggályos tartalmak regisztrálása.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.