A szegediek érdekében készek együttműködni a szocialistákkal bizonyos kérdésekben, a várost eladósító politikához viszont nem asszisztálnak – így értékeli a választások óta eltelt több mint egy esztendőt Bohács Zsolt, a Fidesz-KDNP frakcióvezetője, aki szerint az új cégvezetők beváltották a hozzájuk fűzött reményeket.
- Valamivel több mint egy esztendővel ezelőtt, az új közgyűlés megalakulásakor Botka László (MSZP) polgármester teátrálisan arra kérte a legnagyobb frakciót, a város működőképessége érdekében állítson alpolgármestert. A Fidesz-KDNP akkor és azóta is több alkalommal jelezte, ilyen módon nem kíván részt venni Szeged irányításában, a város érdekében azonban a legfontosabb kérdésekben kész az együttműködésre. Mennyire váltotta be a reményeket ez a politika?
- Azért döntöttünk úgy, hogy nem állítunk alpolgármestert, mert politikailag nem tudunk felelősséget vállalni a 2002 és 2010 között történtekért. Álláspontunk szerint ebben a két ciklusban ellenőrizetlenül hatalmas összegek folytak ki, a város hitelállománya az egekbe szökött. Annak idején, mikor
Botka László
a polgármesteri székbe került, 5 milliárd körüli hitelállománnyal vizionált csődközeli helyzetet. Ezt a szocialisták regnálása alatt megnégyszerezték, lassacskán megötszörözik. A Fidesz-KDNP nem ért egyet a hitelfelvételekkel. A mindennapi életben is annyit költ egy család, amennyi bevétele van, nem pedig többet. Sajnos ahogy az országot eladósították az MSZP-sek, Botka László ugyanezt tette Szegeddel, aminek beláthatatlan következményei lehetnek a következő években: veszélybe kerülhet a város fizetőképessége. Ezzel az iránnyal nem tudunk, s nem is akarunk azonosulni. Azokban a fontos kérdésekben viszont valóban hajlandóak vagyunk az együttműködésre, melyek a szegediek érdekeit érintik. Tavasszal azért szavaztuk meg a polgármester által előterjesztett költségvetést – a mi javaslatainkkal kiegészítve –, mert nem akartunk olyan helyzetbe hozni a szegedieket, hogy bizonyos pénzekhez ne juthassanak hozzá. Komoly, jogtalan támadásokat kaptunk a szocialisták részéről annak ellenére, hogy módosító indítványaink a büdzsének csak mintegy 1 százalékát érintették.
- A költségvetés elfogadásakor sikerült megegyezniük, a legutóbbi közgyűlési ülésen viszont nem fogadta el a képviselők többsége a büdzsé módosítását – leszavazta azt a teljes MSZP-frakció is.
- Ez már csak azért is érdekes, mert a módosítást a városháza dolgozta ki, a beadvány Botka László nevéhez fűződött, aki párttársaival a saját maga által jegyzett előterjesztést szavazta le. A Fidesz-KDNP-s módosító javaslatok ekkor is csekély mértékűek voltak, nem érték el a költségvetés 1 ezrelékét. Azt szerettük volna elérni, hogy ne kerüljön veszélybe annak a két-három önkormányzati cégnek a működőképessége, melyet év elején Botka Lászlóék a korábbiakhoz képest jóval hátrányosabb helyzetbe hoztak.
- A 2011-es szegedi költségvetésbe új elemként beépült Fidesz-KDNP-s indítványok elsősorban a korábban elhanyagolt városrészek, területeket fejlesztését tűzték ki célul. Milyen eredményeket sikerült elérni az elmúlt hónapokban ezek révén?
- Nem ment könnyen ezeknek a forrásoknak a felhasználása, hiszen emlékezzünk vissza: a polgármester valótlan okok miatt felfüggesztette ezen keretek felhasználását, komoly kárt okozva a szegedieknek. A reméltnél, a tervezettnél jóval később gazdálkodhattak ezekkel a pénzekkel az egyéni képviselők, később indulhatott el a játszóterek, a parkok, az utcák fejlesztése, csinosítása. Fontosnak tartom, hogy a Fidesz-KDNP a panelkörzetekre, a belvárosi és a külterületi részekre is ugyanolyan figyelmet fordított a források elosztásánál. Nem pártpolitikai érdekek vezényeltek bennünket, hanem az, hogy minél komfortosabban éljenek a szegediek mindegyik körzetben.
- Annál inkább pártpolitikai színezetet kapott idén például a díszpolgári címek és a további rangos városi kitüntetések odaítélése, hiszen miután a közgyűlési többség a Fidesz-KDNP által javasolt személyek elismeréséről döntött, a polgármester még az átadó ünnepségről is távol maradt...
- Kompromisszumos javaslat született, a Fidesz, a KDNP, a Jobbik és az LMP is elfogadta a kitüntetendő személyes listáját. A korábbi évek konszenzusát az MSZP rúgta föl, mely hatalmi politizálást folytatott az ügyben, miközben nem volt meg hozzá a többsége. Azt mondták: vagy az ő javaslataik győznek, vagy nem támogatják a jelölteket. Ezt zsarolásnak, és nem kompromisszumkészségnek hívják. Amikor, nyolc év után először, nem minden úgy történt, ahogy ők elképzelték, duzzogni kezdtek, és a polgármester – húsz év után példátlan módon – Szeged Napján el sem jött a városházára, hogy átadja a kitüntetéseket. Úgy gondolom, Botka László ezzel a Szegedhez méltatlan magatartással magáról állított ki szegénységi bizonyítványt. Ettől függetlenül számomra megtiszteltetést jelentett, hogy én adhattam át a rangos díjakat, de bízom benne, a polgármester tanult ebből az esetből, s legközelebb nem tanúsít ilyen viselkedést.
- Az elmúlt egy év során a leginkább parázs vita talán az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok vezetőváltásai kapcsán alakult ki a Fidesz-KDNP és az MSZP között. Közismert, a közgyűlési többség tavaly decemberben nyolc, majd idén áprilisban további hat városi cég élére választott új igazgatót. Botka László és a szocialisták éles támadásokat intéztek ennek kapcsán a polgári oldal ellen, azóta pedig azt hirdetik: drágábban és kevésbé hatékonyan működnek ezek a cégek, mint korábban. Ön hogyan értékeli az új cégvezetők teljesítményét?
- Az önkormányzati cégeknél történt vezetőváltások összességében eredményesnek bizonyultak. Az MSZP és Botka László polgármester épp ezért meg is tesz mindent, hogy ellehetetlenítse működésüket. A szocialista városvezetés lakossági félretájékoztatásával ellentétben az igazgatók a korábbiakéhoz képest gyakran csökkenő önkormányzati támogatás mellett – minden nehézség ellenére – is jól teszik a dolgukat. A beszámolókból kitűnik, kevesebb pénzből hatékonyabban és eredményesebben dolgoztak az új vezetők, mint elődeik az azt megelőző nyolc évben. Ezt a szegediek a saját bőrükön is érezhetik, hiszen a környezetgazdálkodási kft. élén történt váltást követően olyan jól sikerült a szúnyogirtás, hogy tavasztól őszig bárki nyugodtan mehetett ki a szabadba, nem marták agyon a vérszívók. Említhetném emellett a közlekedési projektet is. Miközben a 2-es villamosvonal átadása másfél éve csúszik, az 1-es villamos már átadott szakaszán állandóak a felbontások, a garanciális javítások, addig a 4-es vonalon, melyet a kezdetektől fogva a Szeged Pólus Kft. új ügyvezetése vezényelt, minden rendben és határidőre történt. Sokkal körültekintőbb a kivitelezők kiválasztása és átláthatóbb a forgalomszervezés. Ezzel kapcsolatban is engedjen meg egy példát! Korábban egyáltalán nem mérték fel a lakossági igényeket, így történhetett meg a Belvárosi híd lábánál megvalósult beruházás: a lámpa – ha nem villogóra állítják – reggel és este olyan forgalmi dugót okoz, amely az ott élők számára gyakorlatilag elviselhetetlen. Sajnos az előző ciklusokban az volt a jellemző, hogy a szegediek érdekei helyett önös érdekeket vettek figyelembe, ezt tudtuk orvosolni a vezetőváltásokkal. Az IKV Zrt. is pozitív eredménnyel zárhat, jelentősen csökkentette kintlévőségeit, jól működik, annak ellenére, hogy az év elején szintén komoly támogatást vontak el tőle Botka Lászlóék. Amíg a korábbi években 900 millió-1 milliárd forintot fordíthatott a cég ingatlanfelújításra, addig ezt idén nullára állították be. Az általunk kinevezett vezető azonban megállta a helyét, ahogy a többiek is. Bárki állít ezzel ellenkezőt, a tényeket, a számokat nem lehet meghamisítani. Bízom benne, az igazgatók a továbbiakban is ilyen fejlődésre lesznek képesek a cégekkel a szegediek megelégedésére.
- A legutóbbi közgyűlésen önök által javasolt egyik költségvetési módosító indítvány jelentős plusztámogatást javasolt a Szegedi Ifjúsági Ház Nonprofit Kft.-nek, melynek vezetését hónapok óta kommunikációs össztűz alatt tartotta a városháza. Miután nem sikerült elfogadni az előterjesztést, az IH nem jutott hozzá a forráshoz, s nehézségei nyilván nem szűntek meg...
- Szeretném, ha mindenki tisztán látná a helyzetet: az előző vezetés közel 40 milliós kifizetetlen számlát hagyott maga után ennél a cégnél, majd Botka Lászlóék az év elején 70 millióval kevesebb támogatást állítottak be az IH részére. Egy 110 milliós lyuk pedig egy ilyen költségvetési intézménynél igencsak komolyan ellehetetleníti a munkát. Ezen szerettünk volna változtatni a költségvetési átcsoportosítással, amit az MSZP nem támogatott – ennyi az általuk hangoztatott együttműködésről... Pedig ez nem a Fidesz-KDNP vagy a Jobbik cége, hanem a szegedieké, az ő kiszolgálásukért dolgozik, amit a szocialisták igyekeznek aláásni.
- Nemcsak a Fidesz-KDNP, hanem maguk a cégvezetők is tiltakoztak a nyáron az ellen, hogy Botka László – mintegy megfélemlítési célzattal – cégfelügyeleti csoportot állított fel, élén egy korábbi nemzetbiztonsági tiszttel. Mennyiben befolyásolta a gazdasági társaságok munkáját ennek a „cégkommandónak” a működése?
- Úgy gondolom, ebből a régi kommunista berögződésből sosem fognak kinőni az MSZP-sek. Jól kitanulták ezt a mesterséget a régi rendszerben, a mai demokráciában azonban ez életidegen. Ez a „cégkommandó” és annak vezetője a mai napig megnehezíti az igazgatók munkáját, leveleket küldözget, feleslegesen kér be adatokat, miközben minden szerződés nyilvános, az interneten is elérhető. Teszi ezt annak ellenére, hogy – miként már említettem – az új cégvezetők kevesebb pénzből is eredményesebben, hatékonyabban gazdálkodnak, mint elődeik tették.
- Másfél hónap van még hátra az évből, hamarosan közgyűlési ülésre is sor kerül majd. Milyen tervei vannak még a Fidesz-KDNP frakciónak 2011-re, melyek a legfontosabb céljaik a következő hetekre?
- Valamennyi szegedi lakos érdeke, hogy a cégek megfelelően, gond nélkül zárják az évet, s folytathassák munkájukat, valamint a jelenleg zajló beruházások zökkenőmentesen, határidőre fejeződjenek be. Rengeteg probléma adódott ezekkel a projektekkel, a városnak éppen ezért mindent meg kell tennie a kötbér behajtásáért, s ha erre törvényi lehetőségünk lesz, az így keletkező forrásokat a bajba jutott vállalkozók megsegítésére, a tönkretett utak javítására kellene fordítani.
Mindemellett közeledik a költségvetési vita is: már most annak jegyében kell tervezni a következő évet, hogy biztosított legyen a cégek, az intézmények és magának az önkormányzatnak a működése. Az önkormányzat sajnos súlyos nehézségekkel küzd, ami az elmúlt évek átgondolatlan beruházásainak az eredménye. Szemben ugyanis Botka Lászlóék korábbi állításaival, miszerint az uniós pályázataink közel 90 százalékos támogatottságúak, a lefolytatott vagy elindított beruházások esetében az uniós finanszírozás nem éri el a 60 százalékot sem. A többit az adófizetők pénzéből kell finanszírozni. A Fidesz-KDNP mindenképpen gátat akar szabni ennek a felelőtlen gazdálkodásnak, mert ha ez folytatódik, a szegedi önkormányzat egy-két éven belül bezárhatja kapuit. Olyan költségvetést akarunk, mely biztosítja a város stabil működését, és a szegediek érdekét szolgálja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.