Közélet

Szegedi partfal-rekonstrukció – finisébe lépett az előkészítés + FOTÓK, VIDEÓ

Szegedi partfal-rekonstrukció – finisébe lépett az előkészítés + FOTÓK, VIDEÓ

2011. szeptember 7., szerda
Szegedi partfal-rekonstrukció – finisébe lépett az előkészítés + FOTÓK, VIDEÓ

A 2006-os szegedi árvíz mutatta meg igazán mindazokat a hiányosságokat, melyeket a szakemberek már régóta tudtak a belvárost a Tiszától védő partfalról. A közelmúltban nyíltak meg azok a pályázati források, melyek lehetővé tették, hogy a védmű városi szakaszát jelentős mértékben felújítsák, növelve ezzel az árvízi biztonságot.

Korábban már egy sorozatban olvashattak portálunkon a

partfal történetéről

, valamint a szükséges rekonstrukciós munkálatokról. Bár a Tisza idén barátságosabb arcát mutatta a városnak, de ahogy a régiek mondták: „a farkas a kertek alatt jár”.

Kozák Pétertől

, az

Alsó-Tisza Vidéki Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság

vezetőjétől kértünk tájékoztatást a projekt jelenlegi állásáról.

A Projekt

A 2006-os 1009 cm-es rekordárvíz miatt mindenképpen szükséges, hogy Szeged védelmének vonatkozásában a fennálló magassági hiány teljes mértékben megszüntetésre kerüljön. A partfal belterületi részén jelenleg mintegy 70 centiméterrel alacsonyabb a szükségesnél, hiszen a korábbi rekonstrukciók alkalmával a legmélyebb szakaszokon csak a városképet nem zavaró 1-1,2 méter magasságú vasbeton szögtámfal került megépítésre. További feladat, hogy a partfal alatti intenzív szivárgások megszűnjenek és a használaton kívüli közműszakaszok is lezárásra kerüljenek. A projekt keretében megépítésre kerül a szivárgásokat lezáró vasbeton résfal, amelyhez kapcsolódóan biztosítani kell a város irányából a folyó irányába szivárgó vizek összegyűjtését és a folyóba juttatását, így a résfallal párhuzamosan szivárgó-rendszer kiépítése szükséges.

Kétfordulós pályázat, kedvező eredménnyel

Az önkormányzati kezelésben lévő fő védművek rekonstrukciójára kiírt pályázatot Szeged városa – mint kedvezményezett – nyújtotta be. Természetesen a pályázati anyag szakmai megfogalmazásában, összeállításában, a szükséges előkészítési munkálatokban – a várossal egyeztetve – az ATIKÖVIZIG központi koordinációs szerepet töltött be. A kétfordulós pályázat első szakasza a szükséges létesítési engedélyes tervek elkészítésére és az egyéb engedélyek beszerzésére irányult. Ennek birtokában nyílt lehetőség a második pályázati anyag benyújtására, mely már a műszaki ellenőrzéstől a régészeti leletmentésen keresztül a projektmenedzsmentig, valamint a kivitelezésig mindent tartalmazott. A teljes rekonstrukció becsült költsége 1,821 milliárd forint, amely Szeged belterületén az árvízvédelmi fal Bertalan hídtól a Klinikákig terjedő szakaszán valósul meg. Az engedélyes létesítési tervek alapján megállapítást nyert, hogy a pályázható összeg nem elégséges a szükséges rekonstrukció elvégzésére, ezért a város saját forrásaiból két évre lebontva 321 millió forintot különített el a feladatra. A sikeres második fordulót követően jelenleg a támogatási szerződés megkötése zajlik, melyet a város koordinál. Ennek birtokában lehet megindítani majd a közbeszerzési eljárásokat, melynek első lépcsője a kivitelezési tervek elkészítése lesz, amit a tényleges munka követ.

2012 harmadik negyedév: elindul a munka

Az előzetes várakozásoknak megfelelően várhatóan 2012 harmadik negyedévében indulhat meg a kivitelezés, mivel erre az időre már az esetleges tavaszi árvizes jelenségek megszűnnek. A kiviteli tervekkel egyidőben beszerzésre kerülnek a mobil-partfal elemek is, hiszen ezek telepítési hossza, és magassága már ismert. A tervek birtokában lehet csak kiírni a kivitelezésre szóló közbeszerzést, ezért a munka tényleges megkezdéséig tartó szűk egy év feszített tempót igényel mind a tervezők, mind pedig a projektmenedzsment részéről. A több szakaszra bontott megvalósítás során teljes hosszba érintve lesz az alsó rakpart – a Gyermekklinikától egészen a Belvárosi hídig –, ahol a mostani nyomvonal kerül megerősítésre és a plusz szigetelés beépítésre, így ezen a részen várhatóak majd forgalomkorlátozások, de teljes lezárásra nem kell számítani. Itt valószínűleg három szakaszra bontják a munkálatokat egészen, félpályás útlezárás mellett. A legmarkánsabb változás a Huszár Mátyás rakparton a lépcsősorok magasságában lesz, itt viszont már a parkolók biztosítják azt a helyet, ami a munkavégzéshez szükséges. A Felső Tisza-parti részen a munkálatok viszont jelentősen nem érintik majd a forgalmat. A teljes részletességgel kidolgozott ütemtervek azonban még nem készültek el, ezeket majd a kiviteli tervekkel együtt dolgozzák ki a szakemberek és a forgalomkorlátozás minden elemét a város illetékeseinek is jóvá kell hagynia.

2014: a munka várható befejezése

A munkálatok megkezdését követő szűk egy éven belül el kell készülnie minden szakasznak. Ezt a feszített tempót az előzetes elgondolások szerint úgy tudják majd tartani, hogy egyszerre több szakaszon is dolgoznak a kivitelezők, így egyidőben az alsó rakparton, a Stefánián, valamint a Felső Tisza-parton is folyik majd a munka. „Fontos elmondani, hogy a kivitelezésnek nincsen olyan szakasza, amikor a védelmi mű védképessége nem lenne teljes” – hangsúlyozta Kozák Péter, az ATIKÖVIZIG igazgatója. „A kivitelezési terv része egy úgynevezett havária-terv, ami meghatározza azt, hogy a munkák közbeni árhullám esetén milyen intézkedéseket kell megtenni.” A rekonstrukció minden szakaszon a meglévő védművek megerősítését szolgálja. Csak a Stefánián van arról szó, hogy a megemelt járdaszint fölötti partfalrész kerül elbontásra, ez azonban csak mintegy 40 cm-es magasságot érint, aminek a teteje 10,5 méteres szinten van. Így ez a fajta beavatkozás nem okoz kockázatot, mivel a 10,1 és a 10,4 méteres magasságú vizek nem előzmény nélkül vonulnak le a Tiszán. Ezekre tehát fel lehet időben készülni, akár az illető munkafázis elhalasztásával is. Az összes többi beavatkozás pedig a már meglévő partfal előtt és mögött zajlik, ezek erősítése és emelése történik meg. Erre az időre ráadásul már a mobil-partfal elemei is rendelkezésre állnak majd, így az igen csekély valószínűséggel megjelenő 10 méter feletti árhullám a legnagyobb biztonsággal kivédhető.

1880… 1974… 2012 – a generációkon átívelő partfalépítés

A jövő év harmadik negyedévében meginduló partfal-rekonstrukció volumenében is igen jelentős mértékű. Egy vízügyi igazgatóság életében a hasonló építkezések nagyon komoly munkát jelentenek. Természetesen összegszerűségében nem lehet a mostani munkát összehasonlítani az 1880-as építkezéssel és az 1970-es rekordárvizet követő rekonstrukcióval, ráadásul 1974-79 között – más elvek szerint – egy rendkívül kiterjedt munkavégzést történt. „A 2012-es rekonstrukció mindenképpen nagy jelentőségű a város életében” – emelte ki a a munkálatok jelentőségét a vízügyi igazgató. „Ezzel ismét több évtizedre, akár 30-40 évre is megváltoztatjuk a partfal megjelenését, és a városképbe is beavatkozunk. Ez a magyarázat arra, hogy rendkívül körültekintő tervezési munka folyik. Ennek során nemcsak a vizes szakmai vagy a mélyépítési szempontok kerültek napirendre, hanem nagyon komoly építész háttér is bevonásra került. Egy ilyen művet csak úgy szabad megépíteni, hogy jó is és szép is legyen.” A szakember bízik abban, hogy a projekt eredményeképpen egyrészt az árvízvédelmi biztonság tovább nő, másrészt a városfejlesztési elképzeléseknek megfelelő megjelenést ad a partfal városi szakaszának.

A teljes megszépülés felé vezető út első kövei

A vízügyi szakember szerint a rekonstrukció egy kicsit katalizátornak is tekinthető, hiszen az alsó rakpart teljes átépítésére nem nyújt fedezetet ez a projekt, viszont olyan szemléletben került összeállításra, hogy a későbbiekben kiegészíthető legyen kisebb moduláris elemekkel. Ezek pedig lehetővé teszik a partfal későbbi, fokozatos fejlesztését, de már jóval kisebb költségekkel. Most minden olyan alépítményi munka, minden olyan feladat elvégzésre kerül, mely ahhoz szükséges, hogy egy új lépcsősor megépülhessen, esetleg ezekre teraszok kerüljenek, a későbbi források megnyílásával megváltozhasson a Huszár Mátyás rakpart képe, és új funkciók, új környezet kerüljön a 30 éve változatlan környezetbe. „Hasonló volumenű az ATIKÖVIZIG területén a csongrádi partfal rekonstrukciója” – beszélt az igazgatóság feladatairól Kozák Péter. „Ez szintén több évre tekint vissza, de ott másfajta személettel, de egy rendkívül jelentős munka van jelenleg is folyamatban. A források limitáltsága miatt azt is több ütemre kellett bontanunk.” A szegedi munka műszaki tartalmában, bonyolultságában, a szükséges organizáció szükségessége miatt, az érintett régészeti lelőhely érintettségének tekintetében mindenképpen igen jelentősnek mondható. A szakemberek most egy kicsit közelítik a vizes szakmát az urbanisztikához, a városfejlesztéshez és új irányultságot tudnak majd adni a szegedi alsó rakpart megjelenésének. A műszaki alkalmasság, az árvízvédelmi megfelelőség az elsődleges a projekt megvalósulása során. A város elszántságát mutatja az a 321 millió forint is, amit a célok megvalósítására, a források kibővítésére különített el. „Ez a projekt Szegednek egy új megjelenést fog adni” – foglalta össze a rekonstrukciós munkát a vízügyi vezető. „Amit szakmai szempontból hozzá lehetett tenni, az odatettük, az építészet és a városfejlesztés pedig kiemelt fontossággal bír.”

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.