Közélet

LMP: kistelepülési önkormányzatok eshetnek áldozatul

LMP: kistelepülési önkormányzatok eshetnek áldozatul

2011. augusztus 31., szerda
LMP: kistelepülési önkormányzatok eshetnek áldozatul

Az LMP Csongrád megyei szervezete arra kéri az egyházi intézményvezetőket, az eddig megvalósult és sikeres pályázatok fenntartását is vegyék át az intézményekkel együtt.

Az LMP Csongrád megyei szervezetének közleménye

Az egyházi üzemeltetést választó önkormányzatok egy mostanában jelentkező probléma hatására akár tömegesen juthatnak kilátástalan adósságspirálba. A problémát az iskolák által korábban elnyert és sikeresen végrehajtott pályázatok jelenthetik – és információink szerint bizonyos esetekben jelentik is. Az elmúlt években szinte minden oktatási intézmény pályázott támogatásokra, amelyek sikeres megvalósítása után még évekig garantálniuk kell a projektek működtetését. Az egyházi fenntartók azonban nem feltétlenül gondolják úgy, hogy kötelesek lennének átvenni minden korábbi pályázat fenntartását. Ha pedig nem veszik át, akkor a korábbi fenntartó köteles a támogatás teljes összegét visszafizetni! Ebben az esetben a kötelezettség a volt üzemeltetőt, azaz a bajba jutott önkormányzatot (vagy oktatási társulást) terheli. Egy több tíz milliós pályázati visszatérítési kötelezettség, egy előnytelen megállapodás miatt végleg kilátástalan helyzetbe hozhatja az önkormányzatokat. Vajon erre gondoltak a képviselő-testületek, amikor ez egyházi üzemeltetés mellett döntöttek? Az LMP Csongrád megyei szervezete ezúton is kéri az egyházi intézményvezetőket, hogy jó gazda módjára az eddig megvalósult - és sikeres pályázatok fenntartását is vegyék át az intézményekkel együtt, elkerülve ezzel további önkormányzatok fizetésképtelenné válását. Idén nyáron is sok önkormányzat volt kénytelen feladni az általa üzemeltetett alapfokú oktatási intézményt, mert már nem volt képes azt a továbbiakban finanszírozni. Az önkormányzatoktól a folyamatos forráselvonás, az oktatás államosításának koncepciója és a kormány által erősen támogatott egyházi (kiegészítő támogatás - dupla normatíva) térnyerés folyamatosan vezettek ide, kiszorítva az önkormányzatokat az oktatás területéről, ellehetetlenítve a közoktatási társulásokat is. Azonban az egyházi üzemeltetést választó önkormányzatok sem lélegezhetnek fel, ugyanis kirajzolódni látszik egy újabb probléma, melynek hatására akár tömegesen juthatnak kilátástalan adósságspirálba. Az egyházi kézbe adás jóval bonyolultabb folyamat annál, mint amilyennek elsőre tűnik: a felkérés, megkeresés, szándéknyilatkozat és a tényleges üzemeltetés megkezdése közötti lépések egy település számára sorsdöntők lehetnek. A tárgyalások most is zajlanak a résztvevők között, még nem dőlt el hogy ki milyen feltételekkel adja oda és veszi át az intézményeket. Az egyik fő problémát, mely körül a felek vitázhatnak, a korábban megnyert és sikeresen végrehajtott pályázatok jelenthetik – és információink szerint bizonyos esetekben ezek is jelentik. Az elmúlt években szinte minden oktatási intézmény pályázott kisebb- nagyobb támogatásokra (pl. TÁMOP), melyeket sikeresen megvalósított és a pályázati összegeket már fel is használta. Azonban a pályázati feltételek korántsem a megvalósításig szólnak csak, szinte mindig több éves kifutással számolnak, azaz az iskoláknak a sikeres megvalósítás után évekig garantálni kell a projektek működtetését. A probléma pont ebből fakad, hiszen az iskolák átadásával egyben az évekig még fennálló támogatási kötelezettséget is át kellene vállalnia az új üzemeltetőknek. Azonban úgy látszik, nem mindig van erre szándék. Az egyházi fenntartók nem feltétlenül gondolják úgy, hogy kötelesek lennének átvenni minden korábbi pályázatot. Ha pedig nem veszik át ezeket, akkor a korábbi fenntartó megszegi a feltételeket és köteles a támogatás teljes összegét visszafizetni! Ebben az esetben azonban nem az oktatási intézményt terheli a kötelezettség, hanem a volt üzemeltetőt, azaz a bajba jutott önkormányzatot vagy az azóta megszűnt oktatási társulást Oktatási társulás esetében még összetettebb a helyzet, hiszen az állam a támogatás összegét először a volt társulás vezető önkormányzatától fogja követelni és majd csak ezután lesz képes a vezető önkormányzat a ténylegesen érintett önkormányzatra átterhelni a költségeket, ezáltal potenciálisan mindkét érintett önkormányzatot a fizetésképtelenség határára sodorva. Mindez a helyzet nem állna fent, ha az új üzemeltető átvenné a pályázatok feletti fenntartást. Az egyházi kézbe adás mellett döntő önkormányzatok immár kiszolgáltatott helyzetben vannak, a kérdés az, hogy az eddig jónak tűnő elképzelés nem sodorja-e még nagyobb adósságba a már most is vergődő önkormányzatokat. Egy több tíz milliós pályázati visszatérítési kötelezettség, egy előnytelen megállapodás végleg kilátástalan helyzetbe hozhatja az önkormányzatokat. Vajon erre gondoltak a képviselő-testületek, amikor ez egyházi üzemeltetés mellett döntöttek? Az LMP Csongrád megyei szervezete ezúton is kéri az egyházi intézményvezetőket, hogy jó gazda módjára az eddig megvalósult- és sikeres pályázatok fenntartását is vegyék át az intézményekkel együtt, elkerülve ezzel további önkormányzatok fizetésképtelenné válását.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.