Közélet

Kálvária a kormány mögött

Kálvária a kormány mögött

2011. augusztus 3., szerda
Kálvária a kormány mögött

Jogosítványt Szegeden

Füstöl, környezetszennyező, drága – és az életünk része is egyben. Az autó hozzátartozik a hétköznapjainkhoz, szinte minden családban van legalább egy jogosítvánnyal rendelkező. Szegeden több mint tíz autósiskola várja a vezetői engedélyre pályázókat. Áraik, szolgáltatásaik azonban különbözőek. Jogosítványt letenni sose volt olcsó, és egyre csak drágább lesz. Szegeden több mint tíz iskola várja a volán mögé a jelentkezőket, így van miből válogatni. Az egyik hely diákkedvezménnyel, míg a másik ingyenes orvosi, vagy kedvezményes elméleti oktatással csábítják a vezetni vágyókat. Akciók ide vagy oda, a sikeres vizsgáig a legjobb esetben is százezer feletti összeget kell kifizetni.

Simlis autósiskolák

Itt a nyár: a diákoknak szünet van az iskolákban, a jó idő pedig sokaknak meghozza a kedvét a jogosítvány letételéhez. „Ennek nincs évszaka. Az emberek mindig kitalálnak maguknak egy időpontot. Nyáron is, télen is jönnek, attól függően, hogy érnek rá” – árulta el nekünk Malachowszky György, a Bodó Autósiskola vezetője. „Háromhetente indítunk csoportokat, ennyi idő alatt mindig összejön a megfelelő létszám. Csak a laikusok gondolják, hogy nyáron a legegyszerűbb levizsgázni. Az a gond, hogy az emberek ilyenkor csak szakaszosan csinálhatják a jogosítványt. Elkezdik, de aztán elmennek nyaralni, így kiesik egy csomó idő. Aki nem tudja befejezni nyáron, az lehet, hogy elkerül egy másik városba, át kell kérni a papírokat, ez pedig időbe telik.” Pontos létszámot nem árult el nekünk, mert ezek az adatok nem publikusak. A legtöbb szegedi autósiskola azonban tartja ezt a három-négyhetente induló kurzusokat. Érdekelne minket, hogy mégis miért válasszunk egy nagyobb létszámmal dolgozó iskolát, mint egy kisebb, kevésbé meghirdetettet „Soknak tűnik ez a tíz-tizenkét autós suli itt Szegeden, de ez azért csalóka. Némelyiknél jó, ha két autóval tanulhatnak a jelentkezők.” A legjobban minket mégiscsak azok a piszkos anyagiak érdekelnek, hiszen lehetünk akármilyen tehetséges sofőrök, ha nem futja a vizsgára. Egyenes választ szinte alig kaptunk valakitől azzal kapcsolatban, hogy mennyibe is kerülne nekünk ez egészségügyi vizsgával, a kötelező órákkal, tokkal-vonóval. Nagyrészt 120 és 140 ezer között határozták meg az alsó értéket, a Bodó autósiskola 130 ezret kalkulált. „Egy sajátos helyzet alakult ki itt Szegeden az évek alatt. Mint ahogy már beszéltük is, több autósiskola is működik rajtunk kívül. Néhány közülük, hogy megfogja az embert, irreálisan lejjebb viszi a díjakat. Bizonyos helyeken annyival alacsonyabb árak figyelhetők meg, hogy az legális úton már nehezen elképzelhető.” Neveket természetesen nem akart mondani az autósiskola vezetője, de annyit elárult, hogy nem egy ilyen esettel találkozhatunk itt a városban. „Persze nekik is meg kell, hogy érje a dolog, ilyenkor jönnek a trükközések: tíz perccel később kezdi az órát, leállítja a motort, amíg magyaráz, esetleg nem ott tankol, ahol kellene. Nem tudom pontosan megmondani, de az biztos, hogy ahol 2500 forint alatt adnak egy vezetési órát, ott valami nem stimmel teljesen. Ennél kevesebből egyszerűen nem lehet kihozni úgy, hogy megérje. Sajnos az ilyen iskolák diktálják az árakat, nekünk is hozzájuk kell igazodnunk, ami néha nem könnyű.”

Szegeden nehezebb

Sokan (még az oktatók közül is) azt mondják, hogy első nekifutásra szinte lehetetlen megtenni azt a tökéletes, hiba nélküli utat a városban, ami a városi vizsgához szükséges. Próbáltuk összegyűjteni a leggyakrabban előforduló buktatókat. „A legnagyobb kihívás a vezetőknek jelenleg maga a város.” – árulja el nekünk Malachowszky György. „Az építkezések miatt a közlekedés teljesen kaotikussá vált a belvárosban. Még nekem, 35 év vezetési tapasztalattal is komoly fejtörést okoz, hogy melyik irányba menjek. A tanuló pedig még éppen csak szokja a városi vezetést, ilyen állapotok között nagyon nehéz a dolga. Ezzel a vizsgáztató is tisztában van, mégsem veheti figyelembe ezeket a körülményeket. Ha hibázik, akkor sikertelen a vizsga. Ehhez társul még a (véleményem szerint) Szegeden különösképpen tapasztalható vezetési kulturálatlanság. Itt szinte csak az vezet szabályosan, aki éppen az oktató mellett ül. Hatalmas az egymással szembeni intolerancia - sokat járok Budapestre is, hiába olyan sok ott a dugó, valahogy mégis jobban működik a dolog. Talán az is szerepet játszik a dologban, hogy a határ mellett vagyunk és sok a külföldi az utakon, esetleg a vidékről érkezők bizonytalanabbak egy kicsit a városi közlekedésben, nem tudom.” Ha nem lenne elég a sokszor majdhogynem kaszkadőr-mutatványokat igénylő belvárosi helyzet, maga a vizsga is tartogat nehézségeket. „További érdekes helyzet még, hogy itt Szegeden összesen 30 útvonal közül kell húzni a vizsgán, míg más városokban ez nagyjából 6 vagy 7. Ez nem tudom, hogy miért van így, de így van. A harminc óra vezetés alatt pedig a harminc útvonalat begyakorolni lehetetlenség, az első tíz alkalommal a tanuló eleve csak szokja a vezetést, parkolni és kanyarodni is tudni kell emellett.” Makacsul tartja magát a mondás, miszerint a nők ügyetlenebbek a volán mögött. Malachowszky György tagadta a vádakat: „Én inkább úgy vettem észre, hogy a vezetéstől a nők jobban tartanak, az elméletben viszont sokkal inkább ők jeleskednek, és fordítva. A férfiak magabiztosabbak a volán mögött, viszont sok dolgon átsiklanak, ami később problémát jelenthet. Statisztikát nem vezetünk erről” – tette hozzá.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.