Közélet

Botka ledobná válláról a 2-es villamos körüli botrányt + FOTÓK

Botka ledobná válláról a 2-es villamos körüli botrányt + FOTÓK

2011. április 28., csütörtök
Botka ledobná válláról a 2-es villamos körüli botrányt + FOTÓK
Az elektromos tömegközlekedés-fejlesztésben a legtöbb probléma 2-es villamos vonalán van, ahol eddig több volt az ígéret, mint az új sín. A kivitelező konzorciumtól már 417 millió forintnyi kötbért igényel a város. Csütörtökön a városüzemeltetési bizottság tárgyalta a szerződés felbontásnak lehetőségeit, melynek felelősségét a testület elnöke szerint a polgármester, Botka László igyekszik levenni saját válláról. A 2,1 milliárd forintos beruházás legfrissebb, ám még mindig kétséges átadási időpontja 2011. július. A szerződésbontás lehetősége a kontraktust nem éppen európai morállal teljesítő konzorciummal először tavaly október végén merült fel, most pedig bizottság előtt tárgyalták meg a lehetőségeket a torony alatt. A Szeged Villamos 2-es Konzorcium vezető cége a cseh OHL ZS a.s., további két tagja a Középszolg Kft. és a Kelet-Út Kft.

Már egy éve dönteni kellett volna?

„A 2-es villamos történetében látható, hogy a kivitelező már tavaly teljes mértékben elmaradt a tervezettől” – mondta el portálunknak Juhász Gyula (Fidesz-KDNP), a Városüzemeltetési és Fejlesztési Bizottság elnöke. „A konzorciummal kötött szerződésben meg van határozva, hogy 45 napos késedelem, lemaradás esetén a megrendelő felbonthatja a szerződést, és ez a helyzet már egy évvel ezelőtt bekövetkezett. Ezzel szemben 2010. október 27-én került először a nyilvánosság elé a probléma, amikor a polgármester a közgyűlés kollektív bölcsességét kérte az ügyben. Ez a momentum két okból is aggályos, és jól mutatja Botka László (MSZP) motivációját. A polgármesternek ugyanis nincs szüksége közgyűlési felhatalmazásra a szerződés felbontásához, mint ahogy a megkötéséhez sem kellett, és nem is vette igénybe. Többszörös határidő-módosítás után ekkor még csak 32%-os készültségi fokon állt a beruházás. Nagy Sándor képviselőtől és a Szeged Pólus Nonprofit Kft. képviselőitől is az hangzott el a bizottsági ülésen, hogy a kivitelező nehézlovassági ígéretekkel próbálta pótolni a valós teljesítést, és ez valamilyen módon mindig meghatott a döntéshozókat, elfogadták ezeket az újabb ígéreteket. Most, másfél évvel a projekt elkezdése után még mindig csak 70%-os a vonal készenléti állapota, miközben az eredeti tervek szerint 2010 szeptemberétől járnia kéne a 2-esnek. Ebben a helyzetben a polgármester újfent megpróbálja a korábban elhalasztott, meg nem hozott döntéseiért a felelősséget áthárítani a városüzemeltetési bizottságra és/vagy a közgyűlésre” – beszélt a felelősségről a politikus emlékeztetve arra, hogy a közgyűlési vitában is elmondta, minden jogosítványa megvolt Botkának arra, hogy felelősen, bölcsen, a legjobb tudása szerint döntsön.

Valótlan adatok az előterjesztésben

„Szerintem annak, hogy nem mert lépni az ügyben polgármesterünk, nem elhanyagolható oka, hogy amikor a problémák csúcsosodtak, épp 2010 tavaszát, az országgyűlési választások hajráját írtuk. Botka László politikai okok miatt nem akarta felvállalni a botrányt, a 2-es vonalán egy szerződésbontást. Pedig ekkor lett volna ésszerű ezt a döntést meghozni. Később is igyekezett elódázni a döntést határidő-módosításokkal. Érdekes módon, mikor az önkormányzati választások befejeződtek, az első rendes közgyűlésre, 2010. október 27-re behozta a problémát a képviselők elé. Persze úgy, hogy igyekezett a korábbi halasztgatások, döntésképtelenségek felelősségét ráhárítani a közgyűlésre. Külön érdekessége e testületi ülésnek, hogy ezt a beterjesztést úgy tárgyaltuk, hogy az előterjesztésben valótlan információk szerepeltek. Az állt a dokumentumban, hogy a munkálatokat 2010. december 23-ig képes befejezni a vállalkozó. Ez már akkor egyértelmű valótlanság volt. Ebben a tudatban határozott a közgyűlés a szerződés életben maradásáról, pedig ha tudtuk volna, hogy esélye sincs a konzorciumnak a befejezésre, akkor másképp döntöttünk volna” – emelte ki az elnök.

Botkáé a felelősség

Juhász Gyula felidézte, hogy most a bizottsági ülésre egy összehasonlító táblázatot kaptak a szakirodától, hogy mi történik akkor, ha felbontják, illetve, ha nem bontják fel a szerződést. „Amennyiben 2011 áprilisában megtörténne a ’szakítás’, vélhetően 2012 májusára fejeződhetne csak be a munka. Ha nem bontjuk fel a szerződést, akkor pedig az a kockázati tényező, hogy egy olyan vállalkozótól várjuk a teljesítést, aki eddig be nem tartott ígéretekkel halmozott el minket. Tehát két lehetőség között választhatunk: vagy a mutatóujjunkba, vagy a hüvelykujjunkba harapunk bele. Ezért is igyekszik a döntés terhétől Botka László megszabadulni. A bizottság úgy döntött, hogy ne a közgyűlés vizsgálja meg a szerződés felmondásának lehetőségét, hanem a polgármester a fejlesztési iroda bevonásával, ahogy erre már korábban fel lett hatalmazva. Aki ezt a balhét előidézte, tisztelettel vigye is el, emlékeztetjük döntésünkkel a polgármestert arra, hogy a végrehajtás, a döntés felelőssége az övé és a szakapparátusáé” – szögezte le Juhász Gyula.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.