Az elektromos tömegközlekedés-fejlesztésben a legtöbb probléma 2-es villamos vonalán van, ahol eddig több volt az ígéret, mint az új sín. A kivitelező konzorciumtól már 417 millió forintnyi kötbért igényel a város. Csütörtökön a városüzemeltetési bizottság tárgyalta a szerződés felbontásnak lehetőségeit, melynek felelősségét a testület elnöke szerint a polgármester, Botka László igyekszik levenni saját válláról. A 2,1 milliárd forintos beruházás legfrissebb, ám még mindig kétséges átadási időpontja 2011. július. A szerződésbontás lehetősége a kontraktust nem éppen európai morállal teljesítő konzorciummal először tavaly október végén merült fel, most pedig bizottság előtt tárgyalták meg a lehetőségeket a torony alatt. A Szeged Villamos 2-es Konzorcium vezető cége a cseh OHL ZS a.s., további két tagja a Középszolg Kft. és a Kelet-Út Kft. Már egy éve dönteni kellett volna?
„A 2-es villamos történetében látható, hogy a kivitelező már tavaly teljes mértékben elmaradt a tervezettől” – mondta el portálunknak Juhász Gyula (Fidesz-KDNP), a Városüzemeltetési és Fejlesztési Bizottság elnöke. „A konzorciummal kötött szerződésben meg van határozva, hogy 45 napos késedelem, lemaradás esetén a megrendelő felbonthatja a szerződést, és ez a helyzet már egy évvel ezelőtt bekövetkezett. Ezzel szemben 2010. október 27-én került először a nyilvánosság elé a probléma, amikor a polgármester a közgyűlés kollektív bölcsességét kérte az ügyben. Ez a momentum két okból is aggályos, és jól mutatja Botka László (MSZP) motivációját. A polgármesternek ugyanis nincs szüksége közgyűlési felhatalmazásra a szerződés felbontásához, mint ahogy a megkötéséhez sem kellett, és nem is vette igénybe. Többszörös határidő-módosítás után ekkor még csak 32%-os készültségi fokon állt a beruházás. Nagy Sándor képviselőtől és a Szeged Pólus Nonprofit Kft. képviselőitől is az hangzott el a bizottsági ülésen, hogy a kivitelező nehézlovassági ígéretekkel próbálta pótolni a valós teljesítést, és ez valamilyen módon mindig meghatott a döntéshozókat, elfogadták ezeket az újabb ígéreteket. Most, másfél évvel a projekt elkezdése után még mindig csak 70%-os a vonal készenléti állapota, miközben az eredeti tervek szerint 2010 szeptemberétől járnia kéne a 2-esnek. Ebben a helyzetben a polgármester újfent megpróbálja a korábban elhalasztott, meg nem hozott döntéseiért a felelősséget áthárítani a városüzemeltetési bizottságra és/vagy a közgyűlésre” – beszélt a felelősségről a politikus emlékeztetve arra, hogy a közgyűlési vitában is elmondta, minden jogosítványa megvolt Botkának arra, hogy felelősen, bölcsen, a legjobb tudása szerint döntsön. Valótlan adatok az előterjesztésben
„Szerintem annak, hogy nem mert lépni az ügyben polgármesterünk, nem elhanyagolható oka, hogy amikor a problémák csúcsosodtak, épp 2010 tavaszát, az országgyűlési választások hajráját írtuk. Botka László politikai okok miatt nem akarta felvállalni a botrányt, a 2-es vonalán egy szerződésbontást. Pedig ekkor lett volna ésszerű ezt a döntést meghozni. Később is igyekezett elódázni a döntést határidő-módosításokkal. Érdekes módon, mikor az önkormányzati választások befejeződtek, az első rendes közgyűlésre, 2010. október 27-re behozta a problémát a képviselők elé. Persze úgy, hogy igyekezett a korábbi halasztgatások, döntésképtelenségek felelősségét ráhárítani a közgyűlésre. Külön érdekessége e testületi ülésnek, hogy ezt a beterjesztést úgy tárgyaltuk, hogy az előterjesztésben valótlan információk szerepeltek. Az állt a dokumentumban, hogy a munkálatokat 2010. december 23-ig képes befejezni a vállalkozó. Ez már akkor egyértelmű valótlanság volt. Ebben a tudatban határozott a közgyűlés a szerződés életben maradásáról, pedig ha tudtuk volna, hogy esélye sincs a konzorciumnak a befejezésre, akkor másképp döntöttünk volna” – emelte ki az elnök. Botkáé a felelősség
Juhász Gyula felidézte, hogy most a bizottsági ülésre egy összehasonlító táblázatot kaptak a szakirodától, hogy mi történik akkor, ha felbontják, illetve, ha nem bontják fel a szerződést. „Amennyiben 2011 áprilisában megtörténne a ’szakítás’, vélhetően 2012 májusára fejeződhetne csak be a munka. Ha nem bontjuk fel a szerződést, akkor pedig az a kockázati tényező, hogy egy olyan vállalkozótól várjuk a teljesítést, aki eddig be nem tartott ígéretekkel halmozott el minket. Tehát két lehetőség között választhatunk: vagy a mutatóujjunkba, vagy a hüvelykujjunkba harapunk bele. Ezért is igyekszik a döntés terhétől Botka László megszabadulni. A bizottság úgy döntött, hogy ne a közgyűlés vizsgálja meg a szerződés felmondásának lehetőségét, hanem a polgármester a fejlesztési iroda bevonásával, ahogy erre már korábban fel lett hatalmazva. Aki ezt a balhét előidézte, tisztelettel vigye is el, emlékeztetjük döntésünkkel a polgármestert arra, hogy a végrehajtás, a döntés felelőssége az övé és a szakapparátusáé” – szögezte le Juhász Gyula.