Ahogy a Jobbik önkormányzati képviselője, Keresztúri Farkas Csaba értékelte nemrég a februári közgyűlésen született döntéseket, úgy most a másik úgynevezett kis párt, az LMP városatyája, Szentistványi István is kifejtette portálunknak, hogyan látta ő és pártja a legutóbbi közgyűlésen támogatott vagy elutasított előterjesztéseket – kiváltképp a költségvetés témakörében.
„Eltelt öt hónap az önkormányzati választások óta, túl vagyunk közel fél tucat közgyűlésen, s úgy látom, a nagy pártok egyfajta kudarcként élik meg, hogy nem tudnak önmagukban többséget kialakítani” – mesélt a közelmúlt tapasztalatairól
Szentistványi István
.
„Az elmúlt húsz évben nem nagyon volt példa arra, hogy egy Szeged kaliberű városban ilyen politikai felállás alakuljon ki. Pedig akár építkezni is lehetne ebből, hiszen ez a jó értelemben vett megosztottság táptalaja lehetne a demokrácia kifinomultabb változatának. Eddig mindig a totális városvezetés érvényesült: a polgármester maga mögött tudva pártja közgyűlési többségét minden komolyabb ellenállás nélkül átvitte saját elképzeléseit. Most viszont szükség van kompromisszumokra, így ezt a helyzetet az LMP részéről akár üdvözölni is tudnánk. Ezzel szemben sajnos az a helyzet, hogy szemfényvesztés történik. Bár a kommunikáció arra irányul, hogy a testületben nagyon komoly emberek felelős módon döntenek. Pedig a költésvetés elfogadása mögött valódi, előremutató kompromisszumok helyett pitiáner érdekharc húzódik! Nem elsősorban a közösség érdekei körül folyik a vita, hanem a képviselők és a holdudvaruk egyéni érdekei mentén” – rajzolja le a lesújtó helyzetet a politikus. „Már az anyagok beterjesztésénél látszik a sumákolás. Szakmaiság mögé bújtatva 'trükkök százai' tűnnek ki, a lényeget sokszor a sorok közé rejtik, manipulálnak a szavakkal. Példa erre az Állami Számvevőszék (ÁSZ) jelentésének kétféle értelmezése is. Ha jogszerűtlenség gyanúja merül föl az önkormányzati gazdálkodással kapcsolatban, ahogy azt az ÁSZ megállapította, s kérte a jegyző elleni fegyelmi eljárást, akkor ezt végig kellett volna vinni. Ugyanakkor nem tartjuk helyesnek, hogy erre hivatkozva a jegyzőt azonnal mozdítsák el, mint ahogy az LMP nem támogatta a cégvezetők azonnali leváltását sem. Az viszont kétségtelen, hogy a jegyző személyének és az általa felügyelt apparátusnak kulcsszerepe van a korrekt tájékoztatásban, adatszolgáltatásban, pártállásra való tekintet nélkül – ami sajnos nem mindig volt jellemző” – érvelt az LMP-s képviselő hozzátéve, hogy a jegyző puccsszerű eltávolítását nem tartja követendőnek.
A költségvetés MSZP-s–fideszes elfogadásával kapcsolatban Szentistványi István kifejtette, az LMP helyi szervezetében legfeljebb arról volt vita, hogy tartózkodjanak vagy nemmel szavazzanak. „Az viszont egyértelmű volt, hogy nem szavazzuk meg
Botka László
előterjesztését” – tette hozzá. „Az egész költségvetést övező színjátékra bizonyíték az is, hogy ilyen nagy többséggel átmegy az előterjesztés, miközben a közgyűlést megelőzően gyökeresen ellenkező, teljesen eltérő véleményeket fogalmazott meg, kommunikált a két legnagyobb párt. Ráadásul a szakbizottság sem javasolta a költségvetés elfogadását, és ennek ellenére majdnem kilencvenszázalékos többséggel (29-ből 26 igennel) mégis megszavazza azt a közgyűlés. Jelzem, ez alapjaiban kérdőjelezi meg a bizottságok, valamint az egész rendszer struktúráját, megcsúfolja azokat az elvi és szakmai álláspontokat, melyeket a szakbizottság képviselt. A mi helyzetünk annyiból volt pikáns, hogy a büdzséhez kapcsolódóan is választás elé állított bennünket a nagykörúti beruházás. Bár a közösségi közlekedés fejlesztéseként tüntetik föl, s kerékpárút-létesítést is tartalmaz, magát az egész folyamatot végül mégsem tudtuk támogatni. Ez azért is volt nehéz döntés, mert számos szimpatizánsunk a zöld körből kerül ki, és ők joggal pártolnak minden olyan kezdeményezést, ami a közösségi vagy a kerékpár-közlekedést segíti. A szakmai szempontok mellett végül azt vettük figyelembe, hogy ez a projekt is abba az illuzórikus fejlesztési politikába illeszkedik, ami szerintünk nem tartható. (Még kritikusabban ítéltük meg a Biopolisz-program belvárosi kettes ütemtervét, ami semmi másról nem szól, csak városcsinosításról hatalmas pénzekért.) A város jelenlegi helyzete nem bírja el, hogy látványberuházásokra vegyünk fel hitelt, és költsünk százmilliókat. Egy normális városfejlesztési logikába, a mi elképzelésünk szerint, ez most nem fér bele” – így Szentistványi.
A szociális ellátórendszer kurtítása rendkívül súlyos helyzetet teremthet – folytatta értékelését a képviselő a konkrét előterjesztések tekintetében. „Mindkét oldal retorikája elfogadhatatlan az LMP számára. Botka László polgármester azzal érvelt a költségvetési vitában, hogy a városnak nincs mozgástere, mivel a kormányzat nagymértékben csökkentette az önkormányzatok támogatását. Azért álságos a szocialisták érvelése, mert ha például ez a terület, a szociális ellátórendszer prioritást jelentene számukra, akkor az innen kieső 83 millió forintot visszapótolhatná úgy a város, hogy másképp szervezi át a költségvetést, átcsoportosít, máshonnan von el forrásokat. A Fidesz érvelése a potyautasokról pedig azért nem áll helyt, mert Szegeden nem az a jellemző, hogy 'aranyláncos, fekete autós' potyázók hada teszi zsebre a szociális támogatásokat, hanem sokkal inkább az, hogy például felsőfokú végzettségűek tömege áll sorba munkáért hiába, és (többek között) nekik jelenthet segítséget a munkakeresésben egy erősebb szociális ellátórendszer” – emelte ki. Az átvilágító bizottság munkájáról is beszélt néhány szót portálunknak Szentistványi István. Szerinte szükséges átvizsgálni az önkormányzati cégek működését, akár százszázalékos, akár többségi önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságokról (utóbbira példa a Távhő) legyen szó. Ezt az átlagemberek is így látják, komoly várakozással tekintenek a szavazók a bizottság felé, szeretné már látni mindenki, hogy mi történt a cégeknél, találtak-e valamit. A bizottság ugyanakkor csaknem két hónapja nem is ülésezett – nehezményezi az LMP-s képviselő, aki maga is tagja az ideiglenes testületnek. „Így joggal feltételezik sokan, hogy nyilván a Fidesznek már nem is érdeke a vizsgálatok lefolytatása, hiszen időközben leváltották az érintett nyolc cégvezetőt. Ezt erősítette az is, hogy mikor a jobbikos képviselő a környezetgazdálkodási kft.-nél akadt állítólagos visszaélésgyanús ügyekre, akkor éppen az új cégvezető volt az, aki megvédte az elmúlt évek gazdálkodását. Így majd megint előkerülhet a színjáték vádja, miszerint az egész átvilágító bizottsággal csak a cégvezetők cseréjére ment ki a játék” – fogalmazott Szentistványi. Hozzátette, ezeknél a cégeknél azt tapasztalja, hogy teljesen kimarad a közvéleményt az érdemi tájékoztatásból, sokszor üzleti titokra hivatkozva teszik ezt, miközben legtöbbször a lakosságot érintő (közérdekű) kérdésekről van szó. „Nagyon aktuális lenne a bizottság összehívása, hogy tisztázhassuk, hogyan áll a gazdasági társaságok vizsgálata, találtak-e a vizsgálóbiztosok bármit is” – hangsúlyozta.
Szentistványi Istvánnal végül
Gyimesi László
(Fidesz-KDNP) tanácsnoknak a polgármester jogköreit érintő két előterjesztéséről beszélgettünk. Ezek közül az egyiket elutasította, a másikat támogatta az LMP. „Gyimesi László első javaslata szerint a városi cégek vezetői fölött gyakorolt munkáltatói jogokat ki kellett volna venni a polgármester kezéből, és át kellett volna ruházni a közgyűlés egy (fideszes többségű) bizottságára. Nem támogattuk ezt az előterjesztést – mely végül nem is ment át – egyrészt azért, mert törvényességi aggályok merülhetnek fel, ráadásul így a városi cégek könnyen valós kontroll nélkül maradhattak volna. Képviselőtársam másik javaslata a vagyonrendelet módosítására irányult, és azt célozta, hogy az 50 millió forintnál (rt.-k esetén 100 millió forintnál) kisebb összegű pénzügyi műveletek kerüljenek át a polgármester hatásköréből a bizottságokéba. Nyilvánvaló, hogy ez az előterjesztés is a két nagy párt közti hatalmi játszma egyik eleme csak, és célja, hogy egy újabb hatáskört vonjon el a fideszes többségű bizottságok számára. Ezt a javaslatot mégis elfogadtuk – s a többség is így tett –, mert így kétség kívül átláthatóbbá válik az önkormányzat gazdasági működése, döntéshozatali mechanizmusa, a bizottságok ülései ugyanis nyilvánosak, ezekről jegyzőkönyv készül” – összegzett Szentistványi István.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.