Közélet

Partfal-rehabilitáció: a tározókat sem felejtették el

Partfal-rehabilitáció: a tározókat sem felejtették el

2010. november 24., szerda
Partfal-rehabilitáció: a tározókat sem felejtették el

Lefolyás-gyorsítási beavatkozások egészen Titelig

Kozák Péter szeptember 15-e óta vezeti az Alsó-Tisza Vidéki Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóságot. Előtte is a vízügyeseknél dolgozott, ez volt az első munkahelye. Bemutatkozó interjúra készültünk, aztán az 1,8 milliárd forintos városi partfalszakasz rehabilitációját érintő projekt meghatározta a beszélgetés menetét. Portálunk folytatásban számolt be a partfal történetéről a nagyárvíztől egészen napjainkig, részletesen ismertette és bemutatta az EU-projekt technikai és műszaki megoldásait, beszámolt az időközben megtartott lakossági fórumon elhangzottakról, ezért a felesleges ismétléseket elkerülendő inkább a kevésbé ismert részletek felé kanyarodtunk. – Évekkel ezelőtt egy jóval részletesebb és drágább – mintegy 10 milliárdos – projekt megvalósítását tervezte a város. Mi lett ennek a sorsa? – Valóban, a Tisza, Szeged főutcája című projekt – 2002-ben kezdődött és 2005-ig tartott a kidolgozása – komplex módon viszonyult a hajózáshoz, a vízi turizmushoz, a vízparti környezetfejlesztéshez, az árvízvédelemhez. Ekkor még nagyobb volumenben gondolkodtunk, és a teljes szegedi Tisza-szakaszt vettük vizsgálat alá. Mint minden hasonló nagyszabású projektnek, ennek a pénzhiány szabott gátat. Hiába pályáztunk város-rehabilitációra és sok más egyébre, végül a legutóbbi árvíz felgyorsította az eseményeket és eldöntötte a kérdést. Felvetődött korábban, nyújtsunk-e be pályázatot erre a lényegesen szerényebb projektre, vagy várjunk egy nagyobb lehetőségre. Úgy döntöttünk, belefogunk, mert ha az árvízvédelmi vonalat kiépítjük, ez majd indukálni fogja a további fejlesztéseket is. Most csak ennyire volt lehetőség és pénz (másfél milliárd forint, amit a város megfejelt még 321 millióval, saját forrásból). Idővel természetesen az egész Tisza-partot „fel szeretnénk öltöztetni”. A munkálatok jövő tavasszal kezdődnek. – A város, és nem az Atikövizig pályázott. – A mi szakmai támogatásunkkal, közösen dolgoztuk ki a projektet, de a pályázatot a város adta be, mert azt önkormányzati kompetenciába tartozó művek fejlesztésére írták ki. Kétfordulós a pályázat, túlvagyunk az elsőn, és elkészültek az engedélyezési tervek is. Ennek forrásigény 70 millió forint volt. Az első forduló célja, hogy minden tervdokumentáció és engedély a rendelkezésre álljon ahhoz, hogy meg lehessen kezdeni a második fordulót, a kivitelezést. A helyszíni vizsgálatok és feltárások alaposan megdrágították a munkálatokat. Feltételeztük, és jól is sejtettük, hogy a partfalat keresztezi a régi vár fala. Örökségvédelmi előírás szerint fel kellett tárni, pontosan hol helyezkedik el. Nem volt feladatunk kiemelni, csak megvédeni. Az előírás szerint, még ha a föld alatt található, akkor sem szabad elbontani, hanem módot és lehetőséget biztosítani arra, hogyha valaki majd egyszer a jövőben folytatni szeretné az eljárást, megtehesse. – Miért vált szükségessé a partfal újjáépítése? – Mert a 2006-os árvíz idején a kiépített partfal mögötti árvízi jelenségek kezelésére mintegy 300 ezer homokzsákot kellett behordani. Ennek a költsége több, mint amennyibe a mobil partfal beszerzése kerül. Az új eljárás lényege, hogy gyorsan, kis emberszámmal fölállítható, az árvíz levonultával pedig lebontható és raktárban tárolható. A 20 cm magas, 10 cm széles és 3 m hosszú, alumíniumból készült betétgerendák között gumitöltés található, ami megakadályozza a szivárgást és több mint 4 méteres víznyomást képes elviselni. Az árvízi rendszer rekonstrukciójával csökkentjük a folyóból a város felé fennálló szivárgási jelenségek nagyságát, egy szivárgás-gátló résfal építésével pedig mentesítjük Szegedet a felszín alatti vizektől, másrészt az összes partfalon átmenő, eddig ismeretlen közművet elhatároljuk. Jelenleg ugyanis a védelmi vonal számos helyen át van fúrva közművekkel, melyek nyomvonalát nem ismerjük, s ez nagymértékben gyengíti az árvízvédelem hatékonyságát. – Mennyire bevált technológiáról van szó és hol alkalmazták eddig? – Hollandiában több helyen, Köln és Prága térségében, és hasonló mobil gátakkal védekeztek a román kollégák is a legutóbbi árvíz során. Most a Gyermekklinika és a Bertalan híd közötti részt tudjuk befogni, de a mobil gát, szükség szerint, bármikor bővíthető. A pénz lehívása félévente történik, ahogy elkészül egy-egy etap. Magyarországon először nálunk valósulnak meg ilyen szintű tervek, amire a vízügyi szakma is áldását adta. Rendkívül nagy elvárással vagyunk magunkkal szemben, és irányunkban is hasonlót tapasztalunk. – Ezzel a projekttel a kormány azért nem mond le a tervezett víztározó építéséről? – Ez attól független. A Vásárhelyi-terv továbbfejlesztéséhez kapcsolódóan Szeged térségében Dóc és Ópusztaszer között jelöltek ki egy tározóra alkalmas helyszínt, ami önmagában még nem elég, megfelelő körtöltések kiépítésével a vizet ki- és bevezető műtárgyakkal azonban igen. Árvízi időszakban a Tisza maximális vízhozama a 4 ezer köbméterhez közelít. Ahhoz, hogy hatékonyan meg tudjuk csapolni a folyót, nagyon nagy műtárgyak kellenek. Költséges beruházásról van szó, aminek a fenntartása is nagyon drága. – A két beruházás tehát nem üti egymást? – Nem. A víztározó is uniós forrásból épülne, csak jóval többe kerülne, mint a szegedi partfal. Most 1,5-2 milliárd kell, a tározóra meg talán 20 milliárd is kevésnek bizonyulna. A Vásárhelyi-terv továbbfejlesztésének másik része: olyan lefolyási viszonyokat kialakítani, hogy árvíz idején a víz minél előbb elhagyhassa a kérdéses területet. Az Alsó-Tisza vonatkozásában a lefolyást gyorsító beavatkozások akkor hatékonyak, ha egészen Titelig elérnek. – A projektbe tehát a szomszédokat is be kell vonni? – Igen, mert csak így van értelme, így kerülhetjük el azt, hogy árvíz idején a víz visszafolyjon. – Erre nem állnak rendelkezésre EU-források? – Vannak ilyen programok, az egyik éppen ezt hivatott megalapozni. Nevezetesen, hogy azonos rendszerbe illesszük a magyarországi és a szerbiai folyamszakaszokat. Megvizsgáljuk, milyen intézkedéseknek milyen következményei lehetnek. Ma már univerzális modellezési eljárásokkal ez jól elvégezhető. Ezek után megkezdjük a konkrét tervek kidolgozását, hogy hol mekkora területeket kell megtisztítani és milyen ütemben. Jelenleg ezen dolgozunk.
Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.