Szeged az országos média figyelmének középpontjában, hiszen bár Botka László maradt a polgármester, de a legnagyobb frakciót a Fidesz-KDNP alakíthatta és valószínűsíthetően megteremtik a tartós többséget. A régi-új városvezető a sokadik interjúját adja az alakuló közgyűlés óta, melyekben patthelyzetről és gáncsoskodó fideszes képviselőkről beszél. Póda Jenővel, a Fidesz-KDNP képviselőjével arról beszélgettünk, mi rejlik a nyilatkozatok hátterében, hogy látja mindezt az érintett frakció.
– Botka László országos médiakampányt folytat azzal az üzenettel, hogy „az együtt nem működés frakciójának” titulálja szegedi Fidesz-KDNP képviselőcsoportot, amely szerinte tudatosan bénítani kívánja a város működését azzal, hogy folyamatosan harcol ellene...
– Értetlenül állok e kijelentések előtt, egyszerű hisztériáról van szó. Eddig az alakuló ülésünk volt mindössze, ahol megmutattuk, hogy felelősséget érzünk a város iránt. Megszavaztunk egy MSZP-s alpolgármestert, igaz, hogy nem hármat, ahogy ezt
Botka László
akarta, hiszen a fenntartásaink megmaradtak az elmúlt nyolc év városvezetésével kapcsolatban. A programunkban nagyon lényeges különbségek vannak. Mi nem a látványberuházások mentén képzeljük el Szeged fejlődését, hanem olyan beruházásokkal, amelyek munkahelyeket teremtenek, melyek stabil és fenntartható állapotokat eredményeznek. A teljes Fidesz-frakció titkos szavazással egy szocialista alpolgármesterre szavazott. Ezt nem azért tette, mert egyetért azzal, amit az elmúlt nyolc esztendőben ő vagy polgármester főnöke végzett, hanem azért, hogy a város működőképes maradjon. Utána viszont, ha nem szavazunk meg egy előterjesztést – ahogy az első alakuló közgyűlésen történt –, mert falhoz állítottnak éreztük magunkat, mind a módszert, mind a tartalmat illetően, azt ugyancsak nem azért tesszük, mert „betartunk” a polgármesternek. Egyszerűen csak azért, mert felelősen egy olyan előterjesztést nem szavazhattunk meg, amelynek részleteiben városfejlesztési és pénzügyi csapdákat fedeztük fel.
– A polgármester ellenben példaként említette, hogy sokkal kisebb költségvetésű, intézményrendszerű településeken három-négy alpolgármester dolgozik, ráadásul elmondta azt is, hogy bizonyos jogköröket csak alpolgármesternek lehet átruházni. Önök szerint működőképes lehet a város egy alpolgármesterrel?
– Igen. Szegeden az önkormányzat nyolc éve működik ugyan azzal a rendszerrel és vezetéssel. Jelentős tartalékok vannak a városházán, szervezetében, tartalmában, személyi összetételében egyaránt. Nem hiszem el, hogy a két alpolgármester hiánya akkora űrt jelentene ebben a nyolc éve beállt rendszerben, hogy veszélyeztetnék a működést. Egy másik fontos érv az is, hogy mi nem vállalunk politikai közösséget, felelősséget nyolc évre visszamenőleg azokkal, akik a városban szerintünk rosszul tették a dolgukat, azaz fel sem merülhetett, hogy közülünk bárki is elfogadjon egy alpolgármesteri felkérést. Szó sincs nagykoalícióról.
– Akkor nincs patthelyzet Szegeden, ahogy ezt több médium is érzékeltetni próbálja?
– Nincs. A városvezetés központja a közgyűlési többség, és nem a polgármester, bármennyit szerepeljen is. A többség meghozza a döntéseket szavazataival, a polgármester pedig végrehajtja és képviseli azokat. Az önkormányzati többségnek van polgármestere, és nem a polgármesternek közgyűlése. Ilyen szempontból abszolút nem értek egyet Botka László nyilatkozatával, hogy patthelyzet van Szegeden. Ez nem igaz. Szegedet az a politikai erő fogja irányítani, amely többséget tud teremteni. A szocialista pártnak erre kevés az esélye. Az LMP és a Jobbik képviselői azt mondták, Szeged érdekeit nézik minden döntésüknél. De politikájuk annyira különbözik Botka eddigi tevékenységétől, hogy jó eséllyel gondolhatjuk, bizony nem őt támogatják majd. A legnagyobb frakció pedig a miénk. Választóinknak tett ígéretünket, hogy végrehajtjuk programunkat, be szeretnénk tartani, és mivel erre a programra szavaztak a legtöbben, mi kérhetjük, mi kérjük a polgármester együttműködését. Hibás az a megközelítés, hogy Botka László kér együttműködést a testülettől, valójában a testület kér együttműködést a polgármestertől! A polgármester egy képviselője a testületnek, fontos személy, akinek fontos jogköröket biztosít az önkormányzati törvény, de nem uralkodó és nem egyszemélyi vezető, nem a várospolitika legfontosabb letéteményese. Utóbbi éppen a közgyűlési többség!
– Azt is mondták, hogy átvilágítást kezdeményeznek majd számos ügyben. Mit várnak ettől?
– Az átvilágítástól azt várjuk, hogy sok tisztázatlan kérdésre választ kaphassunk. Számos olyan ügy van, melyeknek a dokumentumaiba nem sikerült betekinteni a városvezetésen kívül senkinek. A napokban Kecskeméten az ügyészség elrendelte a nyomozást. A piaccsarnok építése kapcsán nyomozás folyik hivatali visszaélés, okirat-hamisítás ügyében. Lépten-nyomon tetten érhetőek azok a szerződések, intézkedések, amelyek nem a város érdekében születtek. Minden irodát, szervezeti egységet, intézményt és gazdasági társaságot szakértők által átvilágítunk. Egyébként ez a homályos múlt is az oka, hogy nem vállalhatunk közösséget semmilyen formában – például fideszes alpolgármesterek jelölésével sem - ezzel a politikai erővel.
– Akkor tehát a polgármester győzelme nem az eddigi várospolitika folytatását jelenti?
– Bár a polgármester személyét illetően nem sikerült magunk mellé állítani a többséget, de a képviselők számát illetően igen, hiszen a legnagyobb frakciót mi alakíthattuk ki. Ha úgy vesszük, akár azt is kommunikálhatnánk, hogy a választást megnyertük. Mi azon dolgozunk, hogy megfontoltan közreműködjünk a város működtetésében, közösséget nem vállalva az elmúlt nyolc év problémáiért. Ellenkezőleg. Feltárjuk azokat. Olyan helyzetbe hozzuk a szegedieket, hogy láthassák, mi történt. A demokráciának soha nincs vége, ez egy folyamat, új úthoz értünk, amin mi tovább fogunk menni. Egy pár hónap múlva, az átvilágítás első eredményei után azok, akik úgy látták, akikkel úgy láttatták, hogy Szegeden minden rendben van, rájöhetnek, hogy ez közel sem volt így, csak a régi, egyszer már jól bevált Gyurcsány-féle trükkökkel, kreatív könyveléssel, a valódi számok, tények eltitkolásával megvezették őket.
– Botka László több interjújában azt nyilatkozza, hogy önök szándékosan blokkolják a város működését, semmi hajlandóságuk nincs az együttműködésre. Már az első közgyűlésen nem szavaztak meg egy fontos előterjesztést, a Biopolisz Park részletes akciótervét.
– Épp a polgármester az, aki nem viszi jó irányba ezt az együttműködést. Országos médiahadjáratba kezdett, naponta adja az interjúkat, melyekben olyan kijelentéseket tesz, mintha nem is akarna együttműködni. Ezt ráadásul már az alakuló, ünnepi közgyűlésen is hangsúlyozni akarta viselkedésével. A Dél-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség (DARFÜ) az egyik legfontosabb partnere az önkormányzatunknak, hiszen számos, súlyos százmilliókat, milliárdokat érintő pályázatnál kell együtt dolgozni az ügynökséggel. Ezért mondhatja-e Botka László az alakuló közgyűlésen azt a szervezet elnökéről, Szeged várost képviselve, hogy „…itt a DARFÜ levele, most épp valami…
Kiss Imre
nevű úr írta alá”, majd hanyagul félredobja a papírt? Egy polgármester nem viselkedhet így senkivel, de különösen nem egy olyan állami szervezet vezetőjével (aki mellesleg éppen egy szegedi polgár is), akitől most jóindulatot és együttműködést remélünk, mert az egyik projektet (Mars téri piac ügye) igencsak félrevitte az előző vezetés, és nekünk most partnerre van szükségünk, hogy mentsük a milliárdokat. Én azt kérném Botka Lászlótól, hogy nyugodjon meg, higgadjon le, vége a kampánynak, gondolja át azt, ami történt, próbáljon alkalmazkodni a kialakult körülményekhez, vegye tekintetbe, hogy a többség a közgyűlésben nem támogatja majd bizonyos előterjesztéseit. Ellenben kérjük, hogy Botka László támogassa a többség előterjesztéseit. Tegyen többet, legyen sokkal tájékoztatóbb, alázatosabb és együttműködőbb. Az energiát a hajócsavarra, és ne a hajókürtre tegye.
– A Biopolisz Parkkal kapcsolatban a polgármester érve a szándékos gánccsal kapcsolatban az volt, hogy erről a pályázatról önök korábban már 3-4 alkalommal voksoltak igennel.
– Az ördög mindig a részletekben van. Terv szintjén közülünk többen támogattuk az ötletet, de a részletes akciótervvel most találkoztunk először, amiben bizony már nagyon sok hibát fedeztünk fel. Arról soha nem szavazott senki, hogy egy pad 180 ezer forintba kerüljön, vagy egy történelmi belváros közepébe gördeszkás gödröt építsenek Biopolisz fedőnév alatt. Nem akarunk úgy járni ezzel az előterjesztéssel, mint a Mars téri beruházással vagy az 1-es villamossal, ahol épp az átgondolatlanság miatt merültek föl súlyos problémák később, bűncselekmények gyanúja és folyamatban levő nyomozás. Elég a túlszámlázásokból is, Szeged nem válhat Budapestté.
– Korábban frakcióvezetőjük, Bohács Zsolt arról beszélt a sajtónak, hogy újfajta irányítási-ellenőrzési rendszert képzel el Szegeden a Fidesz-KDNP, és új szervezeti és működési szabályzatot is beterjesztenek a közgyűlésben. Melyek ezekkel a legfontosabb céljaik?
– Igen, a frakcióvezetőnk új modellt dolgozott ki. Jövő szerdán a közgyűlés sürgősséggel tárgyalja az új szervezeti és működési szabályzatot. Szegeden az elmúlt 8 évben eltorzult szabályok mentén kellett dolgozni a közgyűlésben. Mondok egy példát! A polgármester annyit beszél, amennyit akar, míg a képviselők 3 perc felszólalási lehetőséget kapnak a napirendi ponthoz. Mikor ezt elmondták, a polgármester akár 8-10 percig is reagálhat az elmondottakra, esetenként sértően bántva az ellenzéki képviselőt, aki nem adhat viszontválaszt. A házszabály (SZMSZ) szerint eddig nem volt rá lehetősége! Ez az autokrata, kizárólagosságra törő városvezetési stílus, politikai hitvallás nem működik tovább! Amikor Szegeden a választók akaratából a szocialisták kisebbségbe kerültek a közgyűlésben, akkor a város erről is döntött. Mi ebből le is vontuk a következtetést. Át fogjuk alakítani az SZMSZ-t. A lényeg, hogy a többség akarata érvényesüljön, ne egy erőszakos személyé. A döntést a közgyűlés hozza, nem a polgármester.
– A frakcióvezető tanácsnoki rendszer bevezetéséről is beszélt.
– Ettől az új struktúrától nagyon sokat remélünk. Az önkormányzati törvény azt mondja: a tanácsnok felügyeli a képviselő-testület által meghatározott önkormányzati feladatkörök ellátását. Ez nagyon fontos mechanizmus, ami eddig nem véletlenül nem volt meg Szegeden. Mivel egy hatékony eszközről van szó, a polgármester nem akarta, hogy egy ilyen felügyelet működjön. Mi most meg fogjuk teremteni.
D.CS. - P.M.L.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.