Közélet

EU-elnökség: amikkel szembe kell néznünk

EU-elnökség: amikkel szembe kell néznünk

2010. október 21., csütörtök
EU-elnökség: amikkel szembe kell néznünk

Magyarország készen áll a 2011. január elsejével kezdődő féléves EU-elnökségre – állítja Robák Ferenc, a Külügyminisztérium EU-elnökségi operatív kormánybiztosa, aki „Az itallaptól a sajtóakkreditációig” – Operatív feladatok a magyar EU-elnökség előkészítése és megvalósítása során címmel tartott előadást szerdán a szegedi Europe Direct iroda meghívására.

– Vészesen közeledik a mi időnk az unió elnöki székében. Felkészültünk?

– Az EU-elnökség elsősorban azt jelenti, hogy Magyarországnak mint uniós tagállamnak a huszonhetek nevében előre kell vinni a közös ügyeket, kompromisszumokat kell elérnie, és az elnöki székből vezetni a napirendi pontok megtárgyalását. Ezekre a feladatokra készen állunk, és készült is rá az ország. A Lisszaboni Szerződés óta külön specialitása a mi elnökségünknek, hogy ez az első trió-elnökség, a spanyolokkal, belgákkal együtt 18 hónapra tudtunk készülni. A trió másik két tagjával megvizsgáltuk, milyen témákat kell nekünk majd érinteni. Fontos tisztázni: az Európai Unió Tanácsának vagyunk soros elnökei, nem a bizottságnak, nem a parlamentnek, jóllehet ezekkel az intézményekkel is szoros kapcsolatot tartunk. Partnernek meg kell nyerni a parlamentet, amelynek a Lisszaboni Szerződés óta egyre nagyobb szerepe van, a bizottsággal pedig – amely a közös politikák intézője – szoros együttműködést kell kialakítani, hiszen ez a szerv tudja, mik azok a főbb problémák, amelyeket a tanácsnak intézésre figyelmébe kell ajánlania, és az elnöknek is tudnia kell, hogy az ő prioritásának megfelelően mik azok a témák, amelyeket a bizottságnak ki kell adni.

– Lehet tudni, milyen főbb témákat kell napirenden tartanunk?

– Megörököljük a gazdasági helyzetet, amely még egy darabig biztosan téma lesz: a világgazdasági válság és annak hatása Európára. Még az eurózónában is – amely az EU gazdaságilag kemény magja, a legharmonizáltabb gazdaságok társasága – megrengett a rendszer. A magyarok nagyon innovatívak, így reméljük, hozzá is tudnak tenni a témához. Napirenden van a horvát csatlakozás ügye, amelynek előrehaladása Magyarországnak is érdeke. Ha jól kezeljük a dossziékat, akkor van remény arra, hogy az elnökségünk végéig befejeződjenek a tárgyalások. Kedves téma nekünk még például a Duna-stratégia, amit igazi tartalommal talán a mi elnökségünk fogja megtölteni. Itt a Tisza-partján különösen szeretném hangsúlyozni, hogy nem a Duna-folyó, hanem a Duna-makrorégió stratégiájáról van szó, amiben a Tisza-partiak is beletartoznak. Ez egy komplex fejlesztési stratégia, amelybe a vízgazdálkodás mellett beletartozik az oktatás és a gazdaság is. Fontos téma lehet a romaintegráció és a kulturális sokszínűség, amióta Franciaországban is napirendre került ez a kérdés, többen érzik létjogosultságát.

Amit öröklünk

– Hogy haladunk az előkészületekkel?

– Tartalmilag az előző kormánytól viszonylag jó örökséget kaptunk. Az elnökség operatív előkészítésében kicsit más a helyzet, az utolsó hónapokban a fizikai előkészítésben nem történt semmi, egyetlen közbeszerzés nem indult el, a költségvetés nem volt kitisztázva. Ezért a tevékenységüket nyáron azzal kellett kezdeni, hogy a tisztázatlan dolgokat rendbe tegyük, ez pedig némi késést okozott az előkészületben. A kormány a legszebb, de a legnehezebb utat választotta: azt az iránymutatást kaptuk, hogy az elnökséget szerényen, de Magyarországhoz méltó módon kell megrendezni. A költségtakarékos megoldásokhoz az is hozzátartozik, hogy állami helyszíneket veszünk igénybe, illetve segítünk helyzetbe hozni – így már bérleti díjat nem fizetünk. Például a miniszteri találkozók többségének helyet adó gödöllői királyi kastély elkészültéhez a magunk eszközeivel is hozzájárulunk.

– Hogyan néz ki az elnökséggel járó költségek finanszírozása?

– EU-s forrásra Brüsszelben számolhatunk, ahol a tanácskozások zöme folyik. A magyarországi eseményeket pedig nagyrészt a magyar költségvetés fedezi.

Amit magunkról mutatunk

– Milyen most hazánk megítélése az Európai Unióban? Mennyiben rontja például a rólunk kialakult képet a vörösiszap?

– Úgy vélem, hogy Magyarország reputációja nem rossz Európában. Eleve nincsenek kormányválságok, az elmúlt évek hektikus képei ellenére is a választásokat időben megtartottuk. Erős kormányunk van, és Európában megnyugvással veszik tudomásul, ha egy stabil, nagy többséggel rendelkező kormány viheti végig az elnökséget. A vörösiszapot kétségkívül nehéz az imázs tekintetében kezelni, mert iparilag elmaradott „rozsdaövezeteket” juttat a világ eszébe, ahol katasztrófák történnek – nem mintha ilyenek Nyugat-Európában nem lennének. Ha azonban szakszerűen, gyors intézkedésekkel kezeljük, akkor az az imázs javításához járul hozzá.

– A hétköznapi ember mit fog érzékelni az EU-elnökségből?

– A szilveszter szimbolikus dátum, január elsejétől kezdődik az elnökség. Január 7-én az Európai Bizottság az elnökével,

José Manuel Barrosóval

az élen Magyarországra látogat és találkozik a magyar kormánnyal. Ez egy rítus: dossziénként átveszik a legfőbb témákat. Ez az esemény a médiumokban is kellő helyet fog kapni. Ezenfelül lesz 250 magyarországi esemény, ebből 17 miniszteri informális ülés, 20-25 miniszteri szintű konferencia, és bő 200 különböző szintű szakértői, államtitkári szintű tanácskozás. Persze szervezünk olyan programokat is, amelyek nem csak a szakmai közvéleménynek szólnak, hanem a széles hazai és európai közvéleménynek. A Balassi Intézet és más magyar intézmények segítségével külföldi programokat szervezünk, amelyekkel Magyarország soros elnökségét tudatosítjuk.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.