B. Nagy a külföldi gépjárművezetők büntethetőségéért + FOTÓK
2010. augusztus 28., szombat
Az objektív felelősség elve ellenére is kibújhatnak hazánkban a külföldi rendszámú járművek a gyorshajtás és egyéb közlekedési szabálysértések következményei alól, ha nem állítják meg őket a rendőrök. Szegedet kiváltképp súlyosan érinti ez a probléma – hívta föl korábban a figyelmet a Rádió88 –, hiszen havonta több tízezer külföldi kamion és autó robog át a városon, veszélyeztetve a helyiek biztonságát. Ezt a helyzetet elégelte meg B. Nagy László parlamenti képviselő, a Fidesz-KDNP polgármesterjelöltje, aki törvénymódosítást nyújt be az ügyben. „A külföldi kamionosok és autósok nagyon komolyan veszélyeztetik a szegediek biztonságát. Ennek két oka van: 8 éve nem sikerül befejezni az elkerülőt, ezért havonta 70 ezer kamion robog át Szeged belvárosán, amelyek 60 százaléka külföldi. A másik pedig az, hogy egy fordítási hiba miatt nem lehet behajtani a kiszabott bírságot. Ezért az őszi parlamenti ülésen egy törvénymódosítást fogok benyújtani, amely lehetővé teszi, hogy a szabálytalankodó, biztonságunkat veszélyeztető külföldi gépjárművezetőkön is be lehessen hajtani a bírságot. A szegediek biztonsága érdekében össze kell fognunk a kormánnyal!” – mondta a SZEGEDma.hu-nak szombaton B. Nagy László. A polgármesterjelölt ezen a napon is személyesen tájékozódott a közlekedési helyzetről a Szőregi úton. Az ügy előzménye, hogy hiába az objektív felelősség elve, sajnálatos módon a külföldi rendszámú járművek továbbra is kibújhatnak a gyorshajtás következményei alól. 2008 májusa óta él Magyarországon a fönti elv, azóta nem lehet következmények nélkül megúszni a gyorshajtást és néhány más közlekedési szabálysértést sem. Ez azonban csak a magyar rendszámmal rendelkezőkre igaz. A külföldiek vagy külföldi rendszámmal közlekedő magyar autósok továbbra is szinte következmények nélkül száguldozhatnak – számolt be róla még tavasszal az egyik országos napilap, a Népszabadság. Egy fordítási hiba miatt ugyanis a jogalkotók nem megfelelően alkották meg a szabálysértést büntető törvényt, így a külföldiekre nem vonatkozik az adatok kiadásának kötelezettsége. További probléma, hogy a bírságot sem tudják behajtani rajtuk. Az újság közölte: ha ugyanis a rendőrség nem állította meg őket, semmiféle bírságot nem lehet behajtani tőlük, sőt, még az autó tulajdonosának adatait sem tudják a hatóságok megállapítani. A rendészeti tárca szerint azért nem, mert az EU-ban nem létezik olyan törvény, amely megállapítaná, hogy az egyes tagállamok hatóságai hogyan kaphatnak meg adatokat egy másik tagországban nyilvántartásba vett autó üzemben tartójáról. Az elkövető adatainak ismerete nélkül viszont a hatóság nem tud eljárni. Ha mégis sikerülne kiszabni a bírságot, az európai jogsegély keretében akkor sem lehet behajtani. A 2007-ben elfogadott, szabálysértési jogsegélyről szóló törvény alapján el lehetne járni, ha annak idején a jogszabály készítői nem fordították volna félre a mintául vett jogszabályt. Több, angolul szakmai szinten beszélő jogász véleménye szerint – írta a Népszabadság – egy fordítási hiba miatt rossz törvényt alkottak. Az EU Tanácsának kerethatározata 1. cikkelyében az „infringements of the rules of law” kifejezést „szabálysértésnek minősülő”-ként fordították, pedig a kérdéses kifejezést még a Google-fordító is „a szabályok megsértése esetén”-ként fordította. Az újság által megkérdezett jogászok egyetértettek abban, hogy az angol kifejezés tágabban értelmezendő, és nem csupán a szabálysértésekre vonatkozik, hanem általában a szabályok megszegésére, jogsértésre és törvénysértésre. Ha annak idején így értelmezték volna az alkotók is, most nem lenne szükség többoldalú egyezmények megkötésére az egyes államokkal, a közigazgatási határozatot azonnal végre lehetne hajtatni abban az uniós tagállamban, ahol az autót bejegyezték. Bonyolultabb a helyzet, ha a szabálysértő autót nem uniós tagállamban vették nyilvántartásba. Ha a rendőrség megállította az autót, és igazoltatta a sofőrt, a bírságot helyben kifizetik, vagy vállalják, hogy 30 napon belül, csekken rendezik az összeget. Ha a tulajdonos nem fizet, tiltólistára kerül, nem lépheti át a magyar határt addig, amíg le nem rótta a bírság összegét. Más történik viszont, ha az autót nem állítják meg, és nem tudni, ki volt a szabálysértő. A rendőrség korábban azt javasolta a szaktárcának, a beutazási tilalom elrendelésének lehetőségét terjesszék ki azokra az autótulajdonosokra is, akiknek a járművével a szabálysértést elkövették. Ezt a megoldást azonban eddig a szaktárca nem támogatta... B. Nagy László azonban ígéri, hamarosan fellép a probléma rendezéséért.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.