Közélet

Megbontották az M43-as autópályát + VIDEÓ

Megbontották az M43-as autópályát + VIDEÓ

2010. május 13., csütörtök
Megbontották az M43-as autópályát + VIDEÓ
A kifizetetlen alvállalkozók egy része a mai nap folyamán is forgalomlassító demonstrációt tart a 47-es út mentén, illetve egy markológéppel elkezdték megbontani az épülő M43-as autópálya töltését. Az autópálya beruházója, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. pedig megkezdte a szerződéstől való elállás előkészítését a II. szakasz kivitelezőjével a kifizetések elmaradása miatt.Mint ahogy arról már beszámoltunk, az alvállalkozók szerda délután 16 óráig vártak választ a kivitelezőtől. Temesvári Zoltán, az alvállalkozók jogi képviselője elmondta, az alvállalkozók „megkezdik a munkavégzést, mely során anyagmozgatás is történik”. A jogi képviselő azt is hozzátette, mindaddig demonstrálnak, amíg a Sedesa, a konzorcium vezetője valamifajta megoldási javaslatot nem kínál számukra. A bontást az IGN Zrt. munkaterületén kezdték meg, a zrt. jogi képviselője, Mudra Zoltán elmondta, a munkaterületre való bevonuláshoz és a demonstrációhoz hozzájárultak, de a bontáshoz nem, mert a föld alatt olyan kábelek futnak, amelyek miatt veszélyes. Az IGN Zrt.-nek egyébként 1 milliárd forinttal tartoznak. Az épülő autópálya töltését a 10-es kilométerszelvénynél bontották meg csütörtökön pár perccel dél után. „M43-as bontásból töltésanyag eladó!” – olvasható azon a teherautón, melybe a földet rakodták. Még a munka elkezdése előtt az alvállalkozók jogi képviselője nyilatkozott a sajtónak: „A NIF-nél május 6-án tartott egyeztetésen elhangzott javaslatom, miszerint a konzorciumvezető vásárolja meg a vállalkozói követeléseket, és ő érvényesítse egy esetleges felszámolási- vagy csődeljárásban, nem hallgattatott meg” – jelentette ki a helyszínen Temesvári. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. felszólítására ugyanis nem válaszolt a konzorcium vezetője szerda délután négy óráig. „Az alvállalkozók megkezdik a munkaterületen a munkavégzést, melynek során anyagmozgatás és földkitermelés fog történni” – tette hozzá Temesvári Zoltán. Addig tart ez a típusú munkavégzés, amíg a konzorciumot vezető Sedesa valamifajta megoldási javaslatot nem kínál.

A NIF megkezdte a szerződéstől való elállás előkészítését

„A szerződésnek nem az volt az eszmeisége, továbbá az Európai Uniónak sem volt a szándéka, hogy olyan beruházást támogasson, ahol a vállalkozókat nem fizetik ki, hanem a konzorcium berkein belül marad a pénz” – hangsúlyozta Temesvári utalva arra, hogy a konzorciumi partner alvállalkozói szerződést kötött saját partnerével, így a NIF felé tudták igazolni a kifizetéseket, de a vállalkozók nem kaptak egy fillért sem. A helyszínen tartózkodott az IGN Zrt. jogi képviselője, Mudra Zoltán is, aki elmondta, hogy a zrt. Tisza M-43 Konzorcium legnagyobb vállalkozói hitelezője, nekik mintegy egymilliárd forinttal tartoznak. Portálunknak az ügyvéd elmondta, lehetséges, hogy jogi következményei lesznek annak, hogy az alvállalkozók az ő munkaterületükön megbontották a töltést. „Jogi kapcsolatunk nincs az itt bontást végző alvállalkozókkal, egyfajta érdekközösség áll fenn közöttünk, hiszen mindannyiunknak adósa a Tisza M-43 Konzorcium” – hangsúlyozta Mudra. Azt egyelőre nem lehet tudni, meddig folytatják demonstrációjukat az alvállalkozók. A NIF Zrt. közleményt adott ki, melyben leírják, hogy „a beruházó értékelése szerint a jelenleg kialakult helyzet, így a ki nem fizetett alvállalkozók munkaterületen folytatott akadályozó tevékenysége (lezárások és megépített létesítmények elbontása, stb.) veszélyezteti az M43 autópálya megvalósulását és későbbi üzemét, tehát a megrendelő kárenyhítési, kárelhárítási törekvései nem teljesülnek. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. ezért a szerződés megszegése miatt megkezdte a szerződéstől való elállás előkészítését. Társaságunk elnök-vezérigazgatója, Reményik Kálmán egyeztetett az alvállalkozók képviselőjével és ígéretet tett arra, hogy a pénteki nap folyamán személyesen tájékoztatja a fejleményekről.” Az alábbi linkre kattintva olvasható Reményik Kálmán levele a Tisza M43 Konzorciumhoz. Temesvári Zoltán ügyvéd arról tájékoztatta portálunkat, hogy a NIF, a károsult vállalkozók képviselői, illetve a konzorcium pénteken reggel újabb tárgyalásokba kezd.

Botka László magára hagyta a bajba jutott alvállalkozókat

Ezzel a címmel adott ki közleményt a Fidesz szegedi szervezete. „Botka László (MSZP) polgármester meg sem hallgatta a bajba jutott szegedi és Szeged környéki alvállalkozókat, és politikusként sem hajlandó segíteni nekik, pedig a szocialisták évekig favorizálták a most csődközeli helyzetbe került Szeviép Zrt.-t. A szocialista politikusokkal szívélyes viszonyt ápoló havercégbe az elmúlt nyolc évben tízmilliárdos nagyságrendben öntötte a pénzt a kormányzat, de a munkákat végző tisztességes vállalkozásoknak ebből, úgy tűnik, alig jutott. Botka László (MSZP) most is bebizonyította, hogy csak a városi protokolláris ünnepségeken és a szalagátvágásokon tud városvezetőként megjelenni, a bajban viszont képtelen felelős politikusként eljárni” - írja Gyimesi László, a Fidesz szegedi elnöke és Hüvös László, a szegedi Fidesz frakcióvezetője.

Az önkormányzat reagál

„Az M43-as autópálya építésének sem Szeged városa, sem a város polgármester nem megrendelője és nem beruházója. Az autópálya a magyar kormány megrendelésre a Nemzeti Infrastruktúra Zrt. beruházásában épül, tehát Szeged város önkormányzata nem felelős a kialakult helyzetért. Szeged város önkormányzati beruházásaiban a SZEVIÉP egyetlen tendert nem nyert meg az elmúlt években, semmiféle szerződéses kapcsolat nincs az önkormányzat és a SZEVIÉP között” - írja Szabó Sándor kabinetfőnök Szeged Megyei Jogú Város Polgármesteri Kabinetjének sajtóközleményében, melyben kitér arra is, hogy „a NIF Zrt. azon nyilatkozata, mely kilátásba helyezte a szerződés felbontását a konzorciummal szemben a legszigorúbb és leghatározottabb intézkedés, melyet Dr. Botka László polgármester is támogat.”
Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.