Közélet

Életharmónia: a tudatos társadalom

Életharmónia: a tudatos társadalom

2010. január 14., csütörtök
Életharmónia: a tudatos társadalom
Egy év, rengeteg tapasztalat egy kutató-fejlesztő projektben a környezeti tudatosságért – így összegezte röviden a tavaly kezdődött VáltozásSegítő Szolgálat munkáját Kotogán Róbert, az Életharmónia Alapítvány munkatársa. A szegedi székhelyű Életharmónia Alapítvány 2009-ben rendhagyó programot indított útjára. „Egy VáltozásSegítő Szolgálatot indítottunk a társadalmi környezeti tudatosság támogatására, kutatására a lakosság és az intézményesített művelők – nevelők körében” – mondta el Kotogán Róbert, a projekt vezetője. A kezdeményezést a Környezet és Energia Operatív Program „A fenntartható életmódot és az ehhez kapcsolódó viselkedésmintákat ösztönző kampányok (szemléletformálás, informálás, képzés)” című pályázat támogatta. A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával valósult meg. 2009 folyamán már beszámoltak a projekt céljairól és módszereiről, most a megvalósult eredményekről és folytatásáról adtak hírt lapunknak.

Érdektelen a társadalom?

„A hosszú távú program megismertetésének és partnerek keresésének érdekében felkerestük a megye összes óvodáját, iskoláját, művelődési intézményét, önkormányzatát, sajtóját, a témához kapcsolódó civil szervezetét, valamint az ország összes zöldóvoda és ökoiskola címmel rendelkező intézményét. A társadalmi válasz – jobban mondva válaszhiány – megdöbbentő volt. A téma és a program iránti érdeklődés, együttműködés a pesszimista várakozásoknál is alacsonyabb és rendkívül hárított volt, ami korunk helyzetéhez viszonyítva méltatlan, és rémisztő. Mindez rendkívül megnehezítette a közcélú programok megvalósítását.” – összegzett Kotogán Róbert. Mindezzel együtt a fejlesztés melletti kutatói célú programban ezek is rendkívül fontos tapasztalatokként jelentek meg, melyek reális képet adnak az egyéni és kollektív motiváció- és felelősség hiányáról az élhető természeti és szociális környezet, és általában a jelen életünk és jövőnk minősége iránt. Erre a rendkívül fontos tapasztalatra kérdésként felvethetjük: „Érdektelen a társadalom”? „Nem, sajnos nem az! A valódi értelemben pont az ellentéte lehet igaz. Érdekorientált, mert alacsony szinten megfogalmazott, rövidlátó egyéni érdekek szintjén tűzi csak ki céljait, és nem egyetemes értékek mentén. Ezért helyette az „értéktelen”, azaz nem értékorientált társadalom szimbolikus kifejezése sokkal helytállóbb” – jegyzi meg Kotogán Róbert.

Változatos lehetőségek, lassan induló közösségek

A projekthez az alábbi ingyenes részvételi formákban lehetett kapcsolódni. A programmal egy időben elindult egy környezeti és társadalmi témákkal foglalkozó kiadvány és film-videó gyűjtemény és adatbázis elkészítése tematikusan kategorizálva több százas nagyságrendű anyaggal. Ezek a szemléletformáló és információs kiadványok, oktató plakátok és szemléletformáló dvd-k önképzési és oktatási célra készülnek. A gyűjtemény jelenleg befejezés alatt van, de ezután elérhetővé, letölthetővé teszik mindenki számára. A program előrehaladtával az információcsere, és a résztvevők hosszútávú támogatása érdekében a két szinten is létrejött levelezőlisták egyrészt közösséget teremtettek a (környezet)tudatos életvezetés szemléleti és gyakorlati megvalósításában elkötelezettek körében. A második szinten létrehozott levelező közösséget a környezeti nevelés, fenntarthatósági szemléletformálás támogatására, információ, ötlet és tapasztalat megosztására, szakmódszertan fejlesztésére és kutatására, azaz hosszú távú kapcsolattartásra, hálózatépítésre és közös gondolkodásra hívtuk meg. A feliratkozás most is lehetséges az alapítvány e-mail címére küldött jelentkezéssel. Az év során több előadást is szerveztek a környezeti tudatosság pszichológiájáról, a környezettudatos viselkedés elemeiről és mindennek szükséges pedagógiai megközelítéséről. A legintenzívebb és leghatékonyabb módszernek a 16 órás (2x8 órás) műhelyfoglalkozás mutatkozott. A projekt vezetője szerint itt interaktív módszerekkel, reflexív beszélgetésekkel valóban lehetőség volt a környezeti tudatosság alapjainak, mibenlétének átadására, a problémák okainak megértésére és a szükséges szemléleti, életmódbeli és szakmai változás átbeszélésére. Itt kapták a legtöbb pozitív visszajelzést is. „A foglalkozás elérte célját, amely csak az lehet, hogy kizökkentsen, érzékenyítsen, megválaszoljon, elindítson, igényt teremtsen, információt nyújtson. Külön indítottunk lakossági, illetve vegyes csoportot olyan önkéntes személyekkel, akik igénylik a változást, már az első lépést meg is tették a környezettudatos életformát választva, de akadályokba ütköztek, ezért szeretnének változtatni és igénylik a segítséget.” A másik csoportba lelkes nevelői közösségek tartoztak (egy-egy intézményben). A pedagógusok körében ez a valódi bevonódást igénylő forma volt a legkevésbé keresett.

Szűk kör, de reménykeltő

„Az óvodai és iskolai környezeti nevelés valójában csak akkor hatékony, ha az egész szervezet hitelesen és koherensen ebben a szellemiségében működik. Ennek érdekében a fejlődni kívánó intézményeknek folyamattámogatói szolgálattal segítettünk, szervezeti felmérést végeztünk és elindítottunk egy tematikus szervezetfejlesztési folyamatot. Mindezt azért kezdeményeztük, hogy az intézmények minél inkább támogassák a gyermekek, tanulók környezettudatosságának kialakulását. Ez négy intézményi részprojektet jelent, amelyek jelenleg is folyamatban vannak.” Kotogán Róbert elmondta, hogy a nehéz indulás ellenére az a szűk kör, akik valóban nyitottan és motiváltan, folyamatokban gondolkodva kapcsolódtak a programokhoz és eszerint is viszonyultak hozzá, azokkal eredményesen, mindannyiuk megelégedésre tudtak együttműködni.

Cél egy össztársadalmi szemléletváltás

A kezdeményezés hosszú távú céljaként az alapítvány a lakossági résztvevők szemléletében és életvezetésében, munkájában bekövetkező pozitív változásokat, illetve ezek eredményeként saját környezetükben, hiteles pozitív példájukon keresztül új értékek mentén létrejött kis közösségek elindulásával számol. A résztvevők lehetnek ezen közösségek magjai, csomópontjai. A résztvevő pedagógusok esetében abban bíznak, hogy ők személyes- és munkakörnyezetükben, intézményükben szemléleti és módszertani változást indítanak el. Ahol intézményi szinten kapcsolódtak be, ott egészében tud fejlődni az intézmény, és ezzel követhető, adaptálható gyakorlatot mutathatnak más iskoláknak is. „Szakmailag annak örülnénk, ha a felnőtt szemléletformálás területén a program során gyűjtött tapasztalatok, mint járulékos kutatási eredmények hasznosulnának a szakma számára. A módszertani fejlesztés eredményeit széles körben szeretnénk továbbadni a szemléletformálással foglakozóknak. Pedagógiai területen célunk a környezeti tudatosság személyi kialakulásához szükséges feltételek széleskörű megismertetése. A programok során pedagógusoktól elhangzott reakciókat írásban rögzítettük, és ezt a tanulságos helyzetbemutatás érdekében anonim módon nyilvánossá tesszük.” – foglalta össze Kotogán Róbert. A projekt ugyan csak egy évig tartott, de az ezalatt kialakított Szolgálatot és létrejött együttműködéseket ezen túl is, hosszú távon is folytatni fogják. További információ, részletes tájékoztató kérése, és kapcsolatfelvétel: Kotogán Róbert: +36 (70) 315-9793; email: eletharmonia@gmail.com, honlap: www.eletharmonia.hu
Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.