A nemzeti tanácsokról szóló új törvényről, a kisebbségek délvidéki helyzetéről, a magyar pártok kapcsolatáról, a választói névjegyzékről egy buszon beszélgettünk Fremond Árpáddal, aki a VMSZ képviselője a szerb Parlamentben. A Munka Világa Közhasznú Egyesület meghívására látogattak Szegedre a vajdasági ifjúsági szervezetek képviselői, majd a Csongrád megyei fiatalokkal közösen felkeresték a Parlamentet, s az útra a SZEGEDma.hu munkatársa is meghívást kapott, aki a VMSZ-es politikus mellett keresett helyet...
- A szerb Parlament egyik legfiatalabb képviselője vagy. Hogyan kerültél a politikába, és lettél profi?
- Kilenc-tíz éve kezdtem el politikával foglalkozni. Először helyi szinten, az ifjúság ügyeivel, majd bekerültem a VMSZ-be, ahol alapítója, majd (2 évig) elnöke lettem a párt Ifjúsági Fórumának. Több kampányban is részt vettem, 2008. június 11-én pedig a VMSZ negyedik képviselőjeként bekerültem a szerb Parlamentbe.
- Hány magyar tagja van a szerb törvényhozásnak, és milyen a kapcsolat a különböző pártok magyar képviselői között?
- Összesen 9 magyar ajkú képviselője van a szerb Parlamentnek, ezek közül 1 a Liberális Párt, 1 a Szerb Haladó Párt, 3 a Tadity-féle Demokrata Párt és 4 a VMSZ színeiben politizál. Mi négyen a kisebbségi frakciónak is tagjai vagyunk, amelyben 1 albán és 2 bosnyák képviselő tevékenykedik még. A magyarok közötti kapcsolat munkajellegű. Közös törvényjavaslatot nem nyújtottunk be, és sokszor a véleményünk is eltér az egyes kérdésekben. Mi képviseljük a magyar érdekeket, míg a belgrádi székhelyű pártok magyar tagjai nemigen tudják elmondani saját véleményüket. Köti őket a pártfegyelem, elsősorban pártjuk érdekeit kell szem előtt tartaniuk.
- Mennyire nyitott a szerb Parlament a kisebbségi ügyek, problémák iránt?
- Sikerült elfogadni a nemzeti tanácsokról szóló törvényt, ez óriási eredmény a délvidéki magyarok számára. A Parlament különben nyitott a kisebbségi kérdésekre. Folyamatosan konzultálni kell a miniszterekkel, résen lenni. odafigyelni a munkára. Ha úgy érezzük, valamiben csorbulnak a kisebbségek jogai, rögtön reagálunk. Most fogadtuk el az oktatási törvényt is, amelyet összehangoltunk a nemzeti tanácsokról szóló dokumentummal. A munka során előfordultak súrlódások, de sikerült továbblépnünk. A tankönyvekről szóló törvény értelmében pl. Magyarországról is tudunk tankönyveket behoznunk, a vajdasági fiatalok ezekből tanulhatnak. Folyamatos konzultációval sikerült elérnünk az oktatási miniszternél, hogy az oktatás területén tervezett ésszerűsítéseket, iskola-, tagozat- és osztályösszevonásokat, esetleg megszüntetéseket a jövőben csak a Nemzeti Tanács bevonásával hajthatják végre. A bíróságokról szóló javaslatunk viszont nem ment át. Hiába elleneztük, mégis megszüntették a kis önkormányzatokban a bírósági székhelyeket. Többször is hangsúlyoztuk, nem jó, ha az ország központosított. Decentralizálni kellene, és külön jogokat, forrásokat biztosítani a régiók számára.
- A szerb társadalom inkább hajlandó elfogadni a regionalizációt, mint az autonómiát.
- Ez valóban így van. Viszont érdekes, hogy a szerb Parlament által tervezett 7 régió létrehozása nem jár majd sem önálló hatáskörrel, sem pénzügyi önállósággal. Csupán az ország fejlesztése érdekében tervezik régiókra osztani Szerbiát. Ezzel mi – természetesen – nem értünk egyet. Számunkra az lenne az elfogadható, ha minden régió autonómiával rendelkezne úgy, ahogyan az Európában már megvalósult. El tudnánk képzelni akár a Vajdaságon belül is több régiót. Függetlenül attól, lesznek-e régiók Szerbiában, vagy sem, Vajdaságnak külön autonómiával kell rendelkeznie.
- A szerbek hallani sem akarnak területi autonómiáról, az vörös posztó, viszont hajlanak a kulturális autonómia irányába, azt elfogadhatónak tartják.
- Sikerült elérnünk, hogy az autonómiakoncepciónk 90 százaléka bekerült a vajdasági statútumba, amit hamarosan napirendre tűz a szerb Parlament. Lényeges, hogy elfogadtuk a Nemzeti Tanácsról szóló törvényt, amely jelentős jogokat biztosít a kisebbségek számára a tájékoztatás, az oktatás, a művelődés és a nyelvhasználat terén.
- Ez több vagy kevesebb annál, amit az 1974-es vajdasági alkotmány tartalmazott?
- A statútum nincs olyan szinten, mint a ’74-es alkotmány. Sajnos a szerb államfő -, akit a vajdasági szavazatoknak köszönhetően választottak meg – ki is jelentette, nem akar hallani a ’74-es alkotmányról, és nem szeretné, ha Vajdaság állam lenne az államban.
- Van-e mód arra, hogy a magyar képviselők magyarul szólaljanak fel a Parlamentben?
- Erre még nem volt példa, de van rá mód, hiszen dolgozik a fordítószolgálat. Nagyon sok törvényt fordítottak le az állam költségén magyarra. A tartományban szintén van lehetőség felszólalni, akad, aki él is a lehetőséggel. Az önkormányzatokban, ahol sok helyen magyar polgármesterek „regnálnak” és magyar önkormányzat működik, ott az ülések 2 nyelven is folyhatnak. Az égvilágon semmi probléma nincs ebből. Visszatérve a Nemzeti Tanácsról szóló törvényre, az ilyen szempontból is óriási siker, pozitív példa. Az egész Kárpát-medencében követendő. Úgy hiszem, jelen pillanatban a délvidéki magyarságnak sikerült legtöbbet kiharcolnia ezen a téren. A törvény valóban bizalomra ad okot.
- Néhány éve még rendkívül feszült volt a viszony az 5 magyar párt között. Azóta megváltozott a helyzet?
- A 2007-ben megtartott választáson kezdődött az együttműködés. 2008-ban már választási koalícióban indult 3 magyar párt. Közös listával rukkoltak elő, én is így jutottam be a Parlamentbe. Körzetemben, Topolya községben például nagyon jó volt a magyar pártok közötti együttműködés, ami talán arra vezethető vissza, hogy 50 százalék körüli a községben élő magyarok aránya. Szükség volt tehát összefogásra ahhoz, hogy magyar önkormányzat tudjon alakulni. Más községekben voltak kisebb-nagyobb ellentétek, de többnyire mindenhol sikerült túllépni a vitákon, és elfogadható együttműködést kialakítani.
- Az elkövetkező időszak legnagyobb feladata lesz a választói névjegyzék összeállítása.
- Valóban. Százhúszezer aláírást kell összegyűjtenünk. Ez azért fontos, mert a nemzeti tanácsokat – így a magyart is – korábban elektorok útján választották meg, ami kevésbé volt demokratikus. Azért kell a névjegyzék, hogy pontosan tudjuk, kik azok, akik részt kívánnak venni a Nemzeti Tanács megválasztásában. Ugyanis csak azok szavazhatnak, akik rajta vannak a listán.
- Ha jól tudom, határidőhöz kötött az aláírások összegyűjtése.
- 120 nap áll rendelkezésünkre attól kezdve, hogy kihirdetik a törvényt. A kisebbségi miniszter készíti el az útmutatót, hogyan történik majd az aláírások összegyűjtése. Tudomásom szerint elektronikus formában is lehet majd regisztrálni, tehát a Magyarországon, vagy máshol élő vajdasági magyarok is felkerülhetnek a listára. A karácsonyi ünnepekre sokan hazalátogatnak, ekkor is felkeressük őket, és aláíratjuk a kérdőíveket. Ha nem gyűlik össze a 120 ezer aláírás, akkor marad a régi elektori rendszer, amit nagyon nem szeretnénk. Ha kell, házról házra járnak a 2 párt aktivistái. Bízunk abban, hogy a többi magyar párt is csatlakozik hozzánk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.