Közélet

Nem bontják le az árvízvédelmi belvárosi támfalat

Nem bontják le az árvízvédelmi belvárosi támfalat

2009. május 22., péntek
Nem bontják le az árvízvédelmi belvárosi támfalat
tamfal1

Marad a beton támfal a Tisza és a belváros között. Nem bontják le, csak átalakítják a jelenlegi árvízvédelmi rendszert - semmi ok pánikra. A Stefánián árvíz esetén mobil gátrendszerrel emelik meg a támfalat, ha sikeres lesz a több mint 1,5 milliárdos pályázat.

Nem bontják le a Szeged belvárosi tiszai támfalat - nyugtatta meg a városukért aggódó szegedieket

Kozák Péter

, az Alsó-Tisza Vidéki Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság szegedi árvízvédelmi szakaszának védelem vezetője. Minderre azért volt szükség, mert elterjedt az egyik helyi sajtótermék révén, hogy lebontják a vasbeton szerkezetet. Végigsétáltunk a gyermekklinikától a felső Tisza-partig, és megkérdeztük a járókelőkőket, mi erről a véleményük. „Semmiképpen nem támogatnám, hogy elbontsák a védőrendszert - mondta

Gáspár Lászlóné

. Hozzátette: nem bízik a mobil rendszerekben.

Kávai Péter

szerint az elavult, árvíz esetén szivárgó támfalat mindenképpen meg kell erősíteni. „Nem hiszem, hogy mindjárt szét kellene mindent verni. Azt hallottuk, hogy lerombolják a betonfalat. Csak védelmet nyújtott eddig is" - aggodalmaskodott a nyugdíjas férfi. Megnyugtattuk, téves az információja, szó nincs teljes bontásról. Röviden vázoltuk Kozák Péter magyarázatát, és mindjárt vidámabb lett. A terv, amire áldását adta a szegedi közgyűlés, pontosan a következő. A gyermekklinika és a Belvárosi híd közötti két kilométeres szakaszon mobilizáltan biztosítják a kiépítési hiányt, ami annyit jelent, hogy árvíz esetén mobil gátrendszerrel 11 méter 20 centiméteres magasságot érnek el a szakemberek. A támfal tehát marad. A Stefánián a járdát megemelik fél méterrel, a 2006-os 10 méter 10 centiméteres árvíz szintjére. „A jelenlegi partfalból csak 30 centiméteres rész maradna ki, és csak ezt bontjuk le a Stefánián. Így lesz egybenyitva a város a folyóval" - jelentette ki Kozák Péter. Árvizes időszakban ide állítják fel a mobil gátrendszert, ami már jól vizsgázott Prágában, Bonnban, Párizsban, de ilyen védte Kölnt és Krakkót is. Az alumínium rendszer árvízmentes időszakban a vízügy raktáraiba kerül. „A rendszerrel esetenként a több mint 300 ezer homokzsák fölhasználást tudjuk megakadályozni" - mondta a szakember.

tamfal7

Felvetődött

Dávid Lászlóban

, aki rendszeresen a Stefánián közlekedik, hogy a politikusok jól meggondolták-e a tervet, hiszen a város védelméről van szó. „A terv nem kívülállók fejében született meg, hanem annak a szakmai csapatnak, árvízvédelmi szakembereknek a meggondolt munkája, akik 2006-ban sikeresen irányították a város védelmét" - adott határozott választ Kozák Péter. Megtudtuk, a mobil gátrendszert árvíz esetén 8 óra alatt lehet felállítani, ugyanakkor Szegednél árvízi helyzetben két hét a felkészülési idő. A rendszer további előnye, hogy a korábbi hatalmas mennyiségű zsáktöltés, szállítás, munkagépmozgás elmarad. Az alumínium gátrendszer a következő árvíz során újra felhasználható, míg a homokzsákok nem. A projekt nemcsak a mobilgátak beszerzését tartalmazza, hanem a szivárgási helyek - klinikai tömb, Stefánia - megerősítését is. Mindez komoly alépítményi munkákat kíván. Kozák Péter elmondta, a teljes projekt, tervezéssel együtt 1 milliárd 560 millió forintba kerül. Ha az uniós pályázat sikeres lesz, akkor 2011-re újulhat meg a belváros árvízvédelmi rendszere.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.