Közélet

KDNP: felelőtlen és indokolatlan emelések Szegeden

KDNP: felelőtlen és indokolatlan emelések Szegeden

2008. december 11., csütörtök
KDNP: felelőtlen és indokolatlan emelések Szegeden

Fotó: Gémes Sándor

A KDNP frakciójának két tagja is ül a városüzemeltetési, víz- és csatornabizottságban. Kalmár Ferenc frakcióvezető, a bizottság elnöke és Juhász Gyula frakció- és bizottsági tag épp ezért is tartották fontosnak, hogy a 2009-es évi közüzemi és a tömegközlekedést érintő áremelésekkel kapcsolatban felemeljék a szavukat.

Először a szemétdíj emeléséről beszélt a csütörtöki sajtótájékoztatón

Kalmár Ferenc

, aki szerint e területen lehet talán egyedül indokolt esetről beszélni, hiszen - annak ellenére, hogy 2006-tól már 35%-kal emelkedett a kukák ürítésének ára - most valóban csak az infláció közeli 6,5%-os drágulás várható. Nem ez történik a helyi közutak nem közlekedési célú igénybevételének díjával és a távhővel. Előbbit néhol 100%-os tarifanövekedés jellemzi. Ez azért is probléma, mert például az alkalmi vásárok esetében ismét a kisvállalkozókba rúgnak így bele. „A KDNP tett egy javaslatot, hogy az emelt díjszabás alól mentesítsék a kiskereskedőket, de az MSZP-s többségű bizottság leszavazta" - fejezte ki sajnálatát a politikus. A távhő közel 10%-os áremelése még az előbbi esetnél is felháborítóbb, főleg ha figyelembe vesszük, hogy más városokban, például Budapesten 5%-al csökkentik a díjat. De elgondolkodtató az is, hogy a panelrekonstrukció után megspórolt energia nemhogy nem kerül vissza az emberekhez, hanem újabb sarcokkal még egy bőrt lehúznak a lakókról, emelve így a hőszolgáltató profitját.

Még nincs Brüsszelben a pályázat

Juhász Gyula

a jegy- és bérlettarifák emeléséről és az elektromos tömegközlekedés-fejlesztés összefüggéseiről értekezett, mondván: szinte egy időben indult be 2006-ban e két „projekt". „Feltehetjük tehát a költői kérdést: van-e összefüggés e két esemény között. (Nemrégiben a SZEGEDma.hu is megkérdezte ugyanezt Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármestertől, aki

határozott nemmel felelt.

) Hiszen 2006 óta 46-63%-al nőtt a viteldíj. „Ha ez a tendencia folytatódik - amire a városvezetés tett is célzásokat -, akkor a diákjegy könnyen a duplájára is nőhet 2010-re, mint amekkora 2006-ban volt" - érvelt a politikus. „A tömegközlekedés finanszírozása három forrásból tevődik össze: állami támogatás, önkormányzati forrás és a viteldíj. Az előzetes jóslások alapján minden bizonnyal csak a harmadik eset az, ahol még kipréselhető némi többlet, és bizony az új elektromos rendszer üzemeltetése drágább lesz, mint a régi. Ezért úgy gondoljuk, a drasztikus, többlépcsős, 2006 óta tartó díjemelés és az ugyanebben az időben kezdődő tömegközlekedés-fejlesztés tervezése összefügg, ráadásul nem éri el a célját, hiszen a trolik, villamosok eddig is csökkenő kihasználtsága még jobban visszaesik majd" - mondta a képviselő. A politikus hozzátette, hogy Brüsszelbe a három - szegedi, miskolci és debreceni - elektromos közlekedés- és úthálózat-fejlesztést megcélzó pályázat közül csak a debreceni érkezett meg a bírálók elé.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.