Miközben a városvezetés kommunikációja szerint Szeged sohasem látott ütemben fejlődik, sokak megdöbbenésére lakóingatlanok, műemléki jelentőségű épületek, építészeti, kultúr- és ipartörténeti örökségünk páratlan darabjai esnek a munkagépek áldozatául a megyeszékhelyen. Vajon valóban ez lenne a nyugati, az európai trend? A múlt tisztelete, az épített és szellemi örökség megőrzése tényleg a haladás útjában áll?
Sorozatunk első részében Újszegedre látogattunk.
A nagy szegedi bontó hadműveletet bemutató leltárunk nyitó részében a dél-újszegedi Interspar-projekt miatt felszámolás alá került Gyimesi utcai ingatlanokhoz látogattunk ki. Az útban lévő újszegedi telkek és házak többségének tulajdonosaival sikerült ugyan megegyeznie a kivitelezőnek és a városnak, de néhányan maradni akarnak. Az ő panaszaikat, aggodalmaikat hallgattuk meg.
A közgyűlés még tavaly hagyta jóvá a Spar csoportnak a kendergyár egykori területén tervezett 60-70 ezer négyzetméteres bevásárló-, lakó- és irodaközpontjához szükséges úthálózat-bővítéseket. Az új városrészi központ megvalósításához ugyanis szükség van a Temesvári körút meghosszabbítására az újszegedi vasútállomástól az Alsó kikötő sorig, az új bevásárlóközpontig, valamint a leendő déli Tisza-hídig. A négysávos út építését azonban csak úgy lehetett megoldani, ha lebontanak hat ingatlant a Gyimesi utcában. A MÁV és a magyar állam is jóváhagyta az újszegedi vasútállomást is érintő töltésátvágás tervét. A vasútállomás - ami többek szerint akár műemlék jellegű is lehetne - sorsa bizonytalan,
Nagy Sándor
(SZDSZ) városfejlesztési alpolgármester szerint Makó felé kicsit előrébb rakják majd. A bontás már javában folyik a Gyimesi utcában, igaz ugyan, hogy négy családdal még mindig nem sikerült megegyeznie a városnak és a kivitelezőnek. Ők azt mondják, hogy az egekig is képesek elmenni birtokuk, portájuk védelmében. A bontási munkálatok az ottmaradottak telkeinek határánál folynak, és bizony több probléma is felmerült az utóbbi hetekben, ami elmondásuk szerint nem feltétlen a munkálatokat végző dolgos kezek, hanem inkább a torony alatt ülők hanyagságának „köszönhető". Az első panasz a műanyaghulladék megsemmisítése miatt érkezett a körzet képviselőjéhez,
Szabó Lászlóhoz
. Komoly egészség- és környezetszennyezési kérdéseket vet fel, hogy egy lakóövezetben nyáron szabad-e műanyaghulladékot égetni órákon át. Főleg, ha az épülő út -melynek okán a fekete füst gomolygott - városi tulajdon lesz majd. Ezért az önkormányzat leendő gazdaként is óvhatná polgárai egészségét.
Egy másik panasz a város tájékozatlanságáról árulkodik.
Tandori Károlyné
telkének kerítését ugyanis csak az utolsó pillanatban sikerült megmenteni.
Tandori Károly
akadémikusnak, Kossuth- és Széchenyi-díjas szegedi matematikusnak az özvegye szerint alapvetően elvárható egy önkormányzattól, hogy ilyen esetekben tájékozódjon, kérdezze meg az érintetteket, és tartsa tiszteletben tulajdonukat és véleményüket. Esetében az történt ugyanis, hogy mikor a nagy dózer elkezdte cibálni a szomszéd telek melléképületét, amit szerencsétlen módon a kerítéséhez építettek, egy megsárgult papírral neki kellett bizonygatnia a munkásoknak, hogy még 1968-ban megvásárolta az összes téglát, és a melléképület hátulja tulajdonképpen az ő kerítése, úgyhogy hagyják békén. Tandori Károlyné szerint ő még jobban járt - anyagi kára a megdőlt fal miatt csupán 300-400 ezer forint -, mint a szemközti szomszéd: nála ki is döntötték a kerítés egy részét. Mikor kilátogattunk a bontás helyszínére, éppen két markoló dolgozott. A téglák sorba rakva várták a teherautókat. A négy még „útban lévő" családi ház sorsa bizonytalan. A lakói elszántak, maradni akarnak. Valószínű kisajátítási eljárást kezdeményez majd az önkormányzat. De ez a folyamat akár évekig is elhúzódhat, aminek a legnagyobb vesztese a város és a beruházó lenne, úgyhogy legkézenfekvőbb megoldás a valódi emberi párbeszéd kezdeményezése lehet...
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.