Kutatás a zeneoktatásról, az újmédia-eszközök használatáról és a zenehallgatási szokásokról
Átfogó kutatást készített a Magyar Zenei Tanács a magyarországi zeneoktatásról, az újmédia-eszközök használatáról és a zenehallgatási szokásokról - számolt be róla a Magyar Távirati Iroda.
Zsoldos Dávid, a tanács elnöke, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság támogatásával megvalósult kutatás eredményeit bemutató keddi fórumon, a szegedi Gál Ferenc Egyetem Vántus István Zeneművészeti Szakgimnáziumában elmondta, a kutatás célcsoportja az alap-, közép- és felsőoktatásban résztvevő oktatók és a közép- és felsőoktatásban tanuló növendékek voltak. A felmérésben mintegy ezren vettek részt, a válaszadók több, mint fele napi rendszerességgel, egyharmada heti többször hallgat zenét, szabadidejük egyötödét töltik - jellemzően főtevékenységként - zenehallgatással, főként digitális eszközökön.
Váradi Judit, az MZT elnökségi tagja, a Debreceni Egyetem professzora kifejtette, a zeneművészeti szakgimnáziumok növendékei arról számoltak be, hogy a zenei pálya melletti teljes elköteleződés miatt választották ezt a továbbtanulási irányt, és döntésüket jóval fiatalabban meghozzák, mint a más területen tanulók.
A hangszerüket többnyire saját maguk választották, többen hangszerbemutatókon, koncerteken ismerkedtek meg a különböző hangszerekkel. A pályaválasztásukban a gyermekkori zenei élmények fajsúlyos szerepet játszottak.
A középiskolások úgy látják, minőségi oktatást kapnak, de úgy érzik, a több koncertezési lehetőség javítaná a zeneoktatás hatékonyságát. A sikeres tanulmányokat negatívan befolyásoló tényezők között legtöbben a stresszt és a szorongást említették, ezért fontosnak tartanák a mentális segítséget, a szereplésre felkészítő lelki tréninget - hangúlyozta a professzor.
A zenepedagógusok, a társadalmi elismertség alacsony volta mellett problémaként értékelik a szakmai színvonal romlását, amely egyik okaként az ének-zenei iskolák számának csökkenését jelölték meg.
A diákok lemorzsolódásának hátterében állhat az, hogy a gyerekek gyakran magasabb óraszámban tanulnak szolfézst mint hangszeres zenét. A pedagógusok többsége szerint a szolfézsoktatásra továbbra is szükség van, az egyik megoldás lehet ennek összekapcsolása a hangszeres órákkal - közölte a professzor.
A kutatás eredményeit összefoglaló kiadvány a https://view.publitas.com/papageno-ltd/ujmedia-es-zeneoktatas-2024/ oldalon érhető el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.