Csák János: a felsőoktatás küldetése az emberek közötti megértés elősegítése


A felsőoktatás küldetése az, hogy elősegítse az embereket egymás jobb megértésében - mondta Csák János kultúráért és innovációért felelős miniszter vasárnap Kairóban, a Magyar-egyiptomi Rektori Konferencia nyitóülésén elmondott beszédében.

A miniszter a magyar-egyiptomi kapcsolatok eddigi mélységét kiemelve hozzátette, hogy komoly múltra tekinthet vissza a két ország közötti archeológiai együttműködés, hiszen a magyarok mindig is közelinek érezték magukat Egyiptomhoz és kultúrájához.
Fontosnak nevezte az együttműködést, mivel szavai szerint a mai zavarodott világban olyan folyamatoknak vagyunk tanúi, mint a klímaváltozás, valamint a technológiai- és demográfiai kihívások, amelyek együttesen hatnak társadalmainkra és gazdaságainkra. Egyiptom és Magyarország geopolitikai helyzete ráadásul nagyon hasonló, hiszen mindkét országot átszelik azok a forgalmas nemzetközi főútvonalak, amelyek a nemzetek, kultúrák és vallások találkozási pontjaiként szolgálnak.
Csák János szerint mind a közép-európai Magyarország, mind az arab, de földrajzi fekvéséből adódóan mediterrán és európai hatásoknak is kitett Egyiptom a békés kereskedelmi együttműködésben és a párbeszédben érdekelt; túlélésük szempontjából pedig fontos, hogy ki kell maradniuk a geopolitikai konfliktusokból.
A magyar kormány oktatáspolitikájáról szólva a miniszter elmondta, hogy ennek kulcsmondata az együttműködési- és munkaközösségek megteremtése.
Ez egyrészt a belföldi vállalatok és a magyar kutatói és képzési központok további összekapcsolását jelenti, illetve azt, hogy még a jelenleginél is mélyebben tudjanak részévé válni a nemzetközi tudományos együttműködésnek és kutatási hálózatnak. Hozzátette, hogy ha ezt sikerül Egyiptomra is még jobban kiterjeszteni, az mindkét ország számára gyümölcsöző lehet a jövőben.
Örvendetesnek nevezte, hogy több tudományos együttműködés jött már létre eddig is az egyiptomi és a magyar egyetemek között, és tárgyalásai fontos céljának nevezte a kapcsolatok továbbfejlesztését a tudományos fokozatok kölcsönös elismerésével és más lehetőségek kidolgozásával.